AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.146

Felsöka AC på e34

Sida 1 av 2
Jag har försökt få igång min AC ett bra tag nu på min 525 e34, har varit in och provtryckt och fyllt systemet, även bytt tryckvakt, fläktmotståndet är helt, alla reläer och säkringar som har med ACn att göra är hela osv,osv. . Men jag har ett elfel någonstans som jag inte hittar. Till min fråga;

Kan man felsöka ACn via diagnostikuttaget och få fram EXAKT vad som är felet?

Tacksam för hjälp eller tankar angående detta. (Kanske inte säsong för att fixa AC nu, men jag vill inte behöva sälja min kära bil pga detta)
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Det finns en tempvakt som inte startar systemet under ca. 5´C utetemp, om du parkerar bilen i varmgarage brukar den hoppa igång.

Mvh
Visa användare
10
Martin Fåglefelt
530 -04
528i Touring -00
Kan det vara ett liknande fel på min bil? Den värmer upp kupén till någorlunda temperatur. Dvs. har jag AC-n stående på 26 blir det varmt, medan 18 kallt givetvis.
Min utetemp.mätare har gått sönder, så den visar -37grader.C Kan jag få vettigare fungerande klimatanläggning genom att byta denna tror ni? Och få igång AC'n givetvis då med.

Den står i varmgarage, så det är inte för kallt för ACn. Däremot är det lite konstigt att färddatorn visar att det är ca 30 grader varmare ute än det egentligen är, men då man mäter vid AC styrboxen så stämmer tempen? Men borde ju gå igång oavsett om det är 50 eller 20 grader ute...har även mätt upp alla andra tempgivare och dom är hela.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Kan iaf säga att färddatorns utetempgivare inte borde påverka AC´n alls, i min gamla 735 med stora kliman (IHKA) låg utetempgivaren stadigt på -37´C och AC´n funkade... ;)

rstking:

Har du stora (IHKA) eller den manuella kliman (IHKR)?: Länk Länk Länk

Tror inte du kan se nåt via diagnostikuttaget, men jag är inte säker. Carsoft kanske skulle funka?: Länk Länk Länk Var lite försiktig så att inget "raderas" i boxarna...

Martin:

Är lite osäker på vad du menar, är det värmen eller AC´n du har problem med?

Mvh /Robban
Jag har IHKR. Har haft upp styrenheten till ACn också, och provat med en annan också, men den var man tvungen att koda om eller hur det var. Återcirkulation funkar även. Knappen för ACn lyser då man trycker på den,men går inte igång...har bakrutevärmaren nånting att göra med det hela? För den är trasig på min.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Har du provat att bygla magnetkopplingen vid kompressorn? Prova även med separat ledning direkt från plusuttaget.

Om du har en Touring så är det antagligen kablarna i bakluckan som böjts av, bakrutevärmen kan knappast påverka AC´n.

Mvh
Jo jag har kombi,men luckan borde ju inte påverka som sagt. Jag har byglat kompressorn och den går igång. Jag får ingen ström fram dit mao. Alla kablar som jag mätt upp mellan kompressorn, reläer och säkringar har också varit hela. Det är därför jag börjar bli lite rådlös :-)
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Strömmen finns ju tydligen fram till magnetkopplingen? Alltså är det väl magnetkopplingen som pajat??
Visa användare
10
Martin Fåglefelt
530 -04
528i Touring -00
värmen... den är väldigt konstig, då 23 grader på "AC'n" kan vara både kallt och varmt... jag har inte mätt upp den "rätta" temperaturen...

Visa användare
10
Martin Fåglefelt
530 -04
528i Touring -00
...oavsett temperatur jag har skruvat in, så får jag i vissa fall kallluft och i vissa fall varmt... det var det jag ville få fram i mitt tidigare inlägg... klart den ska kompensera om det blir för varmt eller så tänker jag... men den gör ju det i för stor mängd hela tiden. alltså, rätt som det är är det säkert 24grader i bilen trots att den står på 20, samt vice versa... sen... har jag något automatiskt fläktläge? som i mitt fall i sådana fall gått sönder...

Äsch.., nu när jag skriver ner det här, så får jag min egen slutsats att det helt enkelt är något vred där inne som inte hänger med som det ska.. :) får nog gå ut o riva ner lite :)

Har haft många bilar...men det är först när man skaffar e34 som man får med AC hehe.

rob: jag kanske missförstod, men jag har ingen ström fram till kompressorn då ACn är påslagen, däremot går den igång om jag lägger 12V direkt på den...
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Alltså, ingen ström i "defaultledningen" till magnetkopplingen - utan du var tvungen att mata med extern 12 volt? Ja, det låter verkligen svårt...

Hasso eller Folke kanske vet om man kan se felkoder på E34:s AC via BMW´s egen diagnos? Powerposta dem: Länk Länk

Mvh
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Ut och ingångar till Tryckgivaren ??, är ju inte ovanligt att den är defekt.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Den är ny...
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Martin:

Skulle kunna vara värmeventilerna som kärvar, rätt vanligt.: Länk

rstking:

Har du kollat Realoem? Ganska detaljerad info/bilder där: Länk

Mvh
Jo jag känner till sidan, jag har komplett elschema till hela bilen men är inte så lätt ändå...jaja har nånting att göra i garaget i vinter då :P Ingen som har en e39 kombi med shadowline och utan rails till salu? :)
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Ja, tyvärr bor du lite väl långt bort för en nöjestripp, för lite nyfiken är jag allt på din trilskande AC... ;)

Men felet verkar ligga nånstans i strömförsörjningen till magnetkopplingen? Jag skulle nog låtit den där AC-verkstaden felsöka AC´n, det borde vara möjligt att få en rejäl rabatt denna årstid? =)
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Jag kapar denna tråd lite.

ha en E34-94, hösten 2017 köpte jag ny Kompressor, Nytt torkfilter, samt kondensor. Jag även evaporator , men den sista ligger kvar i kartong. Det var för mycket jobb byta den tyckte min mekaniker. Bilen ställdes av 2017 med ACn renoverad. 2018 funkade den, 2019 funka den, ställd av bil i okt. Hämta den i Maj 2020. Nu är ac död.
Jag kollar om det är någon gas kva, men det var inte mycket. Fyller på nytt.. Men det går ej ändå.
jag tänkte börja kolla alla säkningar, AC relä , några mer tips ? Känns ej som de borde gått sönder under vinter förvarningen.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Var det bara en liten fis som kom när du tryckte in nippeln och sen var det trycklöst? Då har du en stor läcka som bara kommer läcka ut igen.

Fyllde du själv? Hur stor mängd fyllde du? Tror att den behöver ca 1600-1800g R134a men ac:n brukar kicka igång efter max 1/3 fyllmängd. Jag brukar fylla med tryck och utblåstemp som styrvärden.

Mvh
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
det fyldes på 1550g. på firma.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.