AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
5.483

Då var det min "tur" att bli drabbad av yrkestjuvar...

Sida 1 av 2
xe
25
xertox
(E39) 540i touring -00
Man blir så förbannad på dessa "ligor?" som åker runt och rekar vart bilar står, och gör inbrott i dem, stjäl allt av värde med yrkesprecison, ljudlöst i mörkret och (förmodligen) drar till ex. polen/estland/tyskland, och lagar smällda bilar med stulna grejer.
Min bil var utom uppsikt från kl 12 på kvällen till 6 på morgonen, då hade de knackat in låset, stulit:
Airbag ( till M-sport-ratten)
Framlysen, adaptiva Bixenon (klippta kablar)
Stora Navi-skärmen
Navi-CD-DVD enheten
CD-växlaren

De har även skruvat på ngt vänster bak i skuffen, en aluklädd box sitter löst (vad är det), ska det sitta ngt mer där som de kan ha stulit?

Allt gjort med grym precision, då lister, vxl-knopp m.m lossats för att göra urmontering smidigt, i stort sett inga skador på bilen vad jag sett än, förutom repigt dörrhandtag+ låset, och klippta kablar till framlysen

Någon mer måste ju råkat ut för precis samma sak & tillvägagångssätt, då det knappast är första gången de här killarna gör detta.
Bilen var inte ens parkerad på min hemadress utan i sthlm, så nog har de åkt runt och kollat.
Har tydligen en bra försäkring då allt inkl. bärgning + byte av framruta, pga tidigare stenskott går på 2850kr
Men väldigt drygt och surt är det ju ändå, så nu ska införskaffas larm, modell värsting med batteribackup... tips på ngt bra?
FY FAN VA SUR MAN BLIR, lider med dig :(. Som du säger proffsjobb då dom vet vad dom ska ta och kan lossa sakerna utan skador.

En fråga bara, gick inte larmet igång? Om dom e proffs kan dom säkert komma runt det.

Tyvärr kan jag inte ge dig tips på något värsting larm.

"BMW när du älskar att betala"
xe
25
xertox
(E39) 540i touring -00
tyvärr så sitter det inte larm på min bil, bara startspärr som original, därför så ska jag vara efterklok att montera larm, cargard har något t70c som kopplas på canbus. Då kan man styra med originalfjärr. Fick pris på 4500 monterat och klart, plus 1900 extra om man vill ha batteribackup. Min fråga är, om tjuvarna öppnar dörren på samma sätt som man gör med servicenyckeln, vilket de gjorde nu, de tog bara och slet ur cylindern först. Då registreras väl det av bilen som en ok upplåsning, då går inte larmet ändå, eller? Någon insatt larmexpert?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Om du har en separat larmdosa att avaktivera larmet med så påverkas låsen utan larmet går när nått öppnas. Det kan ju vara lite opraktiskt iofs är ju smidigare att aktivera larmet med originalnyckelfjärren.
För övrigt så brukar de skumma undvika bilar me eftermonterat larm, BMWs originallarm kliver dom snyggt förbi, likaså Audi genom att borra ett hål i förardörren.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
När det gäller orginallarmet så utlöses det om man låser upp och öppnar dörren med plånboksnyckeln. Man måste sätta in fjärren i tändningen för att det ska sluta tjuta.
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
De flesta delar som stjäls stannar i Sverige och kommer ut på blocket.

Att angel eyes etc skulle fraktas i drivor till öst är bara ett påhitt för att sluta utreda brottet, enkelt att lägga över det någonannstans så slipper man ta i det. Det finns inte samma intresse för öststatarna att facelifta som i Sverige.
Jag vet inte varför folk tror att så fort något stjäls så hamnar det på andra sidan pölen.
I öststaterna daltar man inte med smådelar fram och tillbaka utan man stjäl/köper hela bilen oavsett om den är krockad eller hel.

Tänk bara på hur otroligt många småverkstäder som lagar krockat utan att vara auktoriserade som finns. Eller hur många smällda importbilar som kommer in i landet.

Jag vågar nästan säga att delarna t.o.m är kvar i Stockholm.

There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time.
Tyvärr (?) är det nog som senaste talare säger. Hur vet man som kund varifrån en bytt del kommer? Leta på blocket...
Samma sak hände mig i natt i Enköpingsområdet. Bilen stog på tomten , 5 meter från sovrumsfönstret. 5:e gången, säger 5 gången på 2,5 år. I samråd med polisen o BMW verkstaden flyttade vi sirenen från oginalplatsen efter 3:e brytet till hemlig plats, lik förbaskat lyckades de avaktivera. Lysen, nav-CD-växl dock ej kuddar. Verkar som de haft någon form av vertyg som lyfter ut låskolven för inga brytmärken syns i dörren. Så nu får man köra Suzuki i 3 veckor :-(

Ed
49
Edwardsson
Saab 9-3 SC 1.9TTiD Vector -09
Så ni menar att BMW:s originallarm inte är så mycket att hänga i julgranen när det väl gäller? Hmm, det låter inte bra.

Är eftermonterat larm det enda som kan hålla fulingarna borta från att komma in omärkta i bilen och stjäla det som de behagar stjäla?

A determined man can do more with a rusty screwdriver than a lazy man with a whole toolbox
xe
25
xertox
(E39) 540i touring -00
Har hört och läst på flera håll att BMW originallarm inte är ngt vidare eftersom det verkar vara lätt för de som kan, att komma förbi det.
För mig som inte har något larm alls i nuläget, så är det ett lätt val att välja ett annat larm, te.x Cargard t70c eller DEFA via Canbus, då de inte är lika lätta att komma förbi, enligt vad jag kunnat tyda, samt att man kan välja till mer säkerhet i efterhand.

En fråga dock, funderar på batteribackup till larmet, har det någon egentlig vits då batteriet i min e61 sitter i bagageutrymmet, för att bryta strömmen så måste de in i bilen, vilket gör att larmet går, eller?
Att bilen självurladdar är i mitt fall inte troligt då batteriet är fräscht och bilen används varje dag.

*Murphys lag*
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Jag hade påhälsning fem gånger på två år. Alla gångerna var framlyktorna borta. Sista gången försökte de rycka navin och det var inte samma "gäng" som gjorde inbrott de första gångerna, de sista var klåpare.
De krössade höger sidoruta vid baksätet och på något sätt ålat sig in eftersom förardörren fortfarande var låst efter inbrottet, sen försökte de roffa åt sig 16:9 navin men visste inte hur man monterar ut den så displayn hängde dinglandes avbruten. Dessutom var det åverkan på på motorhuv och dörr.

Det är ju inte bara det att saker blir stulna, bilverkstaden tog veckor på sig för att fixa det som blivit skadat. Som längst var bilen på Förenade Bil i fem veckor.

Till saken hör också att bilen stod 99% i garaget, de få gånger den stod ut var för att jag hade byggmaterial i garaget och sista gången skedde inbrottet när bilen stått ute tre nätter i rad, i ett lugnt villaområde på tomten framför garaget.

Senast det hände var i våras och försäkringsbolaget beslutade sig för att lösa in bilen för att reparationskostnaderna blev för höga. Saknade min 528iT så mycket att jag köpte en ny e39 Touring i helgen. En 520 -98:a snikutrustad från fabrik. Det känns "lite fattigt" att sitta i bilen när man är van vid en princip fullutrustad Toruing. Den "nya" är utan multiratt, navi, telefon, regnsensor, läder, värme i stolarna etc.Inte ens läslampor eller rollo :-)
Det enda den har är ACC och dragkrok och ett extra Defalarm med glaskross. Men det är samma körglädje och jag behövde en kombi med dragkrok så den fyller sin uppgift. Förhoppningsvis kan jag sova lugnt nu eftersom det inte finns någonting av lull-lull i bilen, inte ens BMW stereon.

Två grannar på gatan har haft e39:or facelift modellen och båda har blivit antastade mer än en gång. Båda personerna har sålt sina bilar och köpt andra bilar och har sedan dess varit i fred.

Tråkigt att det ska gå till så här att först importeras bilar, mätarskruvas, priserna dumpas, Abdul på Rosengård köper en och beger sig ut på turné i Limhamn för att stajla bilen. Inga personanklagelser men jag ser vilka som kör e39:or i Malmö i dag och hur pre-facelift är utrustade.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Usch fy!!

Hatar när sånt sker!
Airbags och faceliftlysen stjäls av ligor från öst. Ska tydligen finnas en efterfrågan från Polska bilverkstäder bland annat som köper krockade bilar från Tyskland och sen reparerar dessa med stulna delar.
Vilka svin..jag har just köpt 16:9 bildmonitorn samt mk3 navin på ebay..
Tydligen dags att sätta i ett ordentligt larm också..
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Matte Kvack: en fråga man kanske bör ställa till sig själv är varifrån allt det som säljs på Ebay (och även Blocket) kommer ifrån? Så länge det finns en stor efterfrågan på dessa prylar så kommer det finnas personer som vill tjäna enkla pengar.

___
//Ulf
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Programmer: Stämmer så väl, men det är också väldigt många skrotfirmor och rasade bilar som det säljs delar från. Ebay är ju långt bättre än bildelsbasen och klart mycket billigare, till och med frakten är billigare för det mesta.

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Stout: det är självklart så att bara en liten del av det som säljs på Ebay är stöldgods men jag var ändå tvungen att kommentera Matte Kvack som i ena stunden ondgör sig över dessa tjuvar för att i nästa berätta att han själv införskaffat nyare monitor och navi för att uppgradera sin bil...som rent teoretiskt kunde härstamma från någon av alla de E38/E39/E53 som blivit drabbade av inbrott...

Jag har också handlat på Ebay, bl a aut avbl spegelglas. Finns några säljare på Ebay som verkar ha outömliga lager av dessa...Kan ju vara från skrotade bilar men det är ju också en detalj som är ytterst enkelt och snabbt att plocka från parkerade bilar utan att dra igång eventuella larm.

___
//Ulf
xe
25
xertox
(E39) 540i touring -00
ok, har pratat med bmw group solna, delarna som behöver beställas till min bil landade på 107 000kr!! enligt mekanikern jag pratade med. Tack och lov för försäkring... En annan chockerande sak han sa var att samma dag de fick in min bmw, så hade de fått in sammanlagt 15!! Stycken e60/e61 med nästan identiska inbrottssätt... Min tanke är att, så lite energi som polisen lägger ner på inbrott i bilar, så verkar det vara en ytterst luckrativ verksamhet med tanke på risken att åka dit. Det är ju ganska mycket pengar om man räknar ihop 15 bilar och drygt 100 000 styck, är det samma liga så är ju 1 500 000 i stöld något polisen bör kika lite närmare på?

*Murphys lag*
Ed
49
Edwardsson
Saab 9-3 SC 1.9TTiD Vector -09
Detta visar med stor tydlighet att vårt gränsskydd måste utökas och förstärkas och att tullen - som till stora delar har avvecklats sedan EU-inträdet - måste återupprustas och få mer resurser. Förmodar att de flesta stulna BMW-delar går utomlands, läs: Östeuropa.

Polisen borde samtidigt satsa mer på att få fast dessa tjuvar och inte lägga ner så mycket tid på att sätta dit folk som råkar köra en eller några kilometer för fort på våra vägar.

Omprioritering behövs och det fort. Annars riskerar man ju att tro att polisen, tullen och brottslingarna har ingått ett slags avtal där de delar lika på inkomsterna från stöldturnéerna. :-(

A determined man can do more with a rusty screwdriver than a lazy man with a whole toolbox
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Tjuvarna får inte de priserna som bilfirmorna debiterar försäkringsbolagen, då hade de inte fått sålt stöldgodset.

När min bil löstes in så fick jag se offerten från Förenade Bil. Min 16:9 display hade ett pris på 45.000:-. Då var det troligvis hela systemet men allt annat fanns i bilen förutom navin som troligtvis kunde ha reparerats i och med att bara armarna var brutna.

Den gången de stal mitt kombi instrument så fick jag isatt ett begagnat med en fet repa i över hela glaset. Jag ringde upp försäkringsbolaget och förhörde mig och de hade blivit debiterade ett nypris på enheten + en arbetskostnad som jag skrattade åt.

Sen att försäkringsbolaget gav mig ett skambud vid inlösen fick mig att skratta ännu mer. Det löste sig dock till slut och jag var nöjd när allt rättat till sig. Men jag blev en bil fattigare, en bil som jag verkligen tyckte om att köra och fungerade felfritt. Det svider fortfarande.
Programmer: Visst har jag köpt på ebay..den tyska ebay och då valde jag en 16:9 navi från en kille som hade en bild på briefen/bilen/alla nummer/kvitton på navin..så jag kände att den säljaren var den ärligaste som jag kunde få tag på..
Och att det stjäls så mycket???hittade ju ingen navi alls på blocket, så allt åker väl utomlands.
Edvardsson: du är inte helt fel ute på ditt sätt att tänka..
Fritaxiförarna får sätta vilket pris de vill. De är ca 800 i Sthlm..Tänk på hr mycket skatt de betalar från folk de (LURAR) =miljoner årligen..Skulle du som politiker sätta stopp för den inkomsten till statskassan??:):) tror inte det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.