|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Parkerade bilen på gatan i söndags. efter en kvart hörs en stor smäll och ett larm gå igång. det var en gubbe med husvagn som kört in i bilen och flyttade den 7 meter ner för gatan. bilen är kvaddad i fronten och vem vet vad som har hänt då ettan och handbromsen var i. hans förklaring var att han satt och läste vägbeskrivning. men hur lyckas man... bilen stod parkerad på motsvarande sida mot vad man kör och han lyckas frontalkrocka... som tur är ringdes polisen dit och han åker troligtvis dit för vårdslöshet i trafik och blir av med körkortet. uppe på allt så har verkstaden på bmw kö och vet inte hur många veckor det kommer ta innan den är lagad! har en ford fiesta som hyr bil! najs, eller inte!! enligt min mening inför körtest vid en viss ålder! | |
|
Riktigt tråkigt, beklagar. Jag har själv bevittnat några olyckor och i samtliga fall har det varit en gammal person som varit ouppmärksam. För några veckor sedan såg jag en gammal man köra rakt in i en bil som stod å väntade vid rödljuset. Hoppas du får bilen tillbaka snart! Håller med dig ang körtest vid viss ålder. |
|
|
Min förra arbetsgivare (50-års åldern)brände rakt in i häcken på en bil vid rödljuset. Nästan alla far omkring utan att använda blinkersen. Man borde stanna dem och bryta av spakarna. På två till ett vägar (mitträcke) ska folk tvunget som om deras liv beror på det förbi innan avsmalningen. Det är centimetrar kvar till min trailer. 50 meter längre fram kommer de inte fortare fram för där finns bilar. Det är som anarki i trafiken. |
|
|
Folk är så stressade nuförtiden, jag förstår inte varför. Jag lunkar i min takt, och det är galet hur många som tutar och blinkar när jag ligger i 50 på 50 vägar ! |
|
|
eversevers: Tråkigt. Har du inte rätt att få en likvärdig hyrbil som bilen du har? MVH Christofer |
|
|
Hur gammal är man när man är äldre? Frasse |
|
|
fastEddie, om man stannar och brytar av sparkana kan de ju inte använda blinkersen :-) Men jag håller med er, många kör alldeles på tok för fort och skiter i trafikregler. Det är tyvärr detta som leder till att det sätts upp fartkameror och att hastigheter på vägarna sänks. Då mycket utav detta beteende leder till trafikolyckor. Hade folk kört mer anpassat och varit mer observanta i trafiken hade många olyckor kunnat undvikits. |
|
Lambada |
Dom flesta olyckor jag sett har varit orsakade av män yngre än 30... |
|
Jo, man skall ju få en likvärdig bil. men jag har inte haft tid att ta tag i det. och hoppas att det inte skall ta allt för lång tid för bilen att bli klar. hyrbilen går ju framåt och bakåt så den duger, men skall det ta lång tid får man kanske ta tag i det. om tiden till det finns... äldre, ja vissa blir ju gamla snabbt!! men om man införde ett test samtidigt som pensions åldern är idag så hade jag ansett det som en lagom ålder... man kan ha ett test vart 5 år och tätare ju äldre man blir. jag har oxå märkt att det är många som inte kan trafikregler. cyklar ofta till jobbet då jag inte behöver ha bilen, och det är ett äventyr varje dag och man är inte säker på att man kommer fram hel trots att man cyklar som man skall. cyklister existerar tydligen inte för vissa! |
|
| Jag kommer själv över limiten då och då.Man kan köra säkert och dynamiskt,där kom vi in på BMW:D Olyckor beror sällan på hastigheten. Utan på fylla,ouppmärksamhet(fiddrar med mobilen och ungarna bredvid)ungdomar som kör på ett träd i sitt övermod och obältade folk.Det är orsaken till dödsolyckorna. Folk slarvar som fan därute.Blir bara värre. | |
|
Det görs ju redan test vid förnyelse av körkort. Annan behörighet än B kräver läkarintyg om du är över 40 år ungefär. Dock inget körprov om det var det du menade. Frasse |
|
| eversevers, hade du sagt samma sak beträffande att ta om körkortet om du skulle fyllt 65 nästa år? | |
|
Jag kan till och med tycka att det skall vara obligatoriskt för alla oavsett ålder att tex var 5 år göra test för att få ha kvar körkortet. är nog lite upptaggad nu på äldre för att det var en gubbe som gjorde det. och jag vet att statistiken säger att det är mest yngre män som är mest olycksdrabbade. så inför körprov för alla!!! |
|
|
Så du är villig att lägga ut 700kr med jämna mellanrum för att göra om körprovet? Jag är då inte villig att betala 700kr upprepade gånger för att göra ett nytt körprov. Om det nu skulle realiseras måste man även införa nytt kunskapsprov innan körprovet utförs för att repetera och uppdatera gammalt samt nya lagar och bestämmelser som tillkommit. Då tillkommer också att köpa faktamaterial så man kan läsa om eventuella nya regler och bestämmelser. För du tror väl inte att det skulle vara gratis? Men ser man realistiskt på ditt scenario så finns det inget i det som förhindrar det som tråden handlar om att ske igen. |
|
|
Jag fyller 32 om någon vecka, men jag har fått skicka läkarintyg vartannat år till trafikstyrelsen/vägverket, haft kortet i 4år och fått skicka in skiten 3 gånger redan. Orsaken är Diabetes Typ1 som jag haft i 5år. Jag tycker att äldre SKA göra samma sak, jag är övrigt frisk men MÅSTE göra proverna. |
|
|
jag skulle lätt kunna betala 700 spänn vart 5 år. vad blir det i det stora hela! vi går väl till tandläkaren 1 ggr per år som kostar 600 lätt. alla kollar hela tiden på småpengar, men slänga ut en massa pengar på skit det kan man, det ser jag varje dag i jobbet. om man nu har svårt att lägga ut 700 kr lägg då undan 150 kr om året, jag lovar, du kommer inte att märka det. förvisso skulle nog inte min olycka förhindras av detta men mycket annat. har under flera gånger det senaste råkat ut för andra bilister som kör ut mitt framför en trots dem skall släppa förbi mig. det är endock ett visst ansvar att framföra en bil och att ha teori och körprov med jämna mellanrum hade uppdaterat många inklusive mig på nya regler och lagar, och sådant man glömt. så jag är fortfarande för ett införande av detta. |
|
Buspelle |
Själv blir jag mest förbannad på folk som nödvändigtvis ska köra långsamt trots att det går att hålla tempo. Alltid +30 om det går är väl en bra grundregel. |
|
Tyvärr är det attityden och uppmärksamheten hos många som behöver ändras. Så som man kör vid ett körprov kör väldigt få sen efter att de blivit godkända. Det måste ju finnas en anledning till att även de mest vårdslösa förarna i trafiken har fått körkort och jag tror inte det är att de blivit tilldelade körkortet. Jag tror inte att det är lösningen. Det finns ju de som tog körkort för 40 år sedan, som kör lugnt och metodiskt samt visar hänsyn i trafiken. Nä, jag ser inte det som en lösning. Problemet är att poliserna i detta land är mer intresserad av att kontrollera så folk inte kör 10km/h eller mer över hastighetsgränsen på motorvägarna, än att stoppa och kontrollera de som kör vårdslöst. Ska de sk "poliserna" i detta land fortsätta med att bara mäta fart på motorvägarna kan de lika gärna lägga ner polismyndigheten, för fortkörning verkar ha prioritet nummer 1. |
|
|
Jobbade som biluthyrare när jag pluggade i början av 90-talet. En dag kommer det in en tysk gubbe och vecklar upp en stor papperslapp från 40-talet som visar sig vara hans körkort. Jag letar efter giltighetsdatum men hittar inget och hyr till slut ut bilen efter att ha tagit en kopia av passet. Tydligen var det så fram till 90-talet i alla fall att tyska körkort utfärdades en gång och sedan fick man inget nytt automatiskt. För övrigt var ju EU på väg att införa ett körkort modell stor papperslapp men bland annat Sverige lyckades stoppa detta då vi ju ofta inte har något annat leg än vårt körkort. |
|
|
Håller helt och hållet med Chris87, Polisen och myndigheter är inget annat än hastighetstalibaner, och om några dagar får vi ännu lägre hastigheter. Helt otroligt, istället för att höja så sänker idioterna! Kan även tillägga att den dagen jag inte längre anses vara en bra förare pga ålder får de ta lappen. Sen kan de lika gärna skjuta mig, men det är en annan sak. Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
Så här kan det se ut när en 80-åring gör en uppkörning: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.