|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Letar ny bil eftersom att vi fått tillökning i familjen. Har 2 st BMW E 46 330XD, men de blir trångt i skuffen med barnvagn och annat. Tänkte byta in bägge mot en nyare E61 diesel. 520D, 525D, 530D eller 535D. Vill han M-paket & skinnstolar. Pratat med en handlare i Luleå som har en 525D M -07. Länk: Länk Han kunde byta in bägge mina 330XD och jag skulle få ta hans 525D. Lättare att byta i en 4WD bil i Norrland värdesätts mer där uppe. Vad tror ni om den. Det som är nackdelen är att den är den gamla motorn på 177Hk. Tacksam för hjälp eller andra tips! | |
|
325 tds: Ser jag fel eller är det manuel klima med endast AC? |
|
|
Det är helt klart manuell klima med enbart AC. Tittar man noga på strålkastarna ser de ut att vara halogen. reglaget till att manuellt justera höjden på strålkastarna verkar finnas vid ljusvredet också. Med tanke på alla felskrivelser skulle jag vara skeptisk. |
|
|
Nej den är inte manuell ! Det ÄR en automatisk klimatanläggning men ej utökad, saknar bl.a. restvärme. Det finns ingen manuell AC på varken E60 eller E61. |
|
| Står i texten att de är Xenonstrålkastare så bör ju vara det då. Men jag tycker de ser riktigt "epigt" ut när de inte är utökad klimat. Reglagen ser billiga ut eller hur man ska säga. | |
|
Hur är det med den enklare klimaten, är det inte dubbla värmepaket i den? För i den större klimaten är det två vred för värmen. Är det dumt att köpa en så pass dyr med den enklare klimaten? Vad skiljer mellan de den enklare och utökade? Xenon sa han att det skulle vara med det ser inte så ut på bilden riktigt. Ska ringa honom igen idag och ställa fler frågor. Sedan ska en kompis titta/ provköra bilen på onsdag. Men det är |
|
| @325 Tds Angående AC så fungerar den "enklare" alldeles utmärkt då jag hade det i min förra E61. Den är helt klart underskattad och ser inget problem med att köpa en E61 med det. | |
|
Det är INTE xenon på bilen på bilden. Bilden har reflektorstrålkastare på halvljus = Halogen. Illavarslande att handlaren inte har bättre koll än så. Den "lilla" klimaten är fullt automatisk, har samma kapacitet som den vanliga, men skiljer sig bland annat genom att inte ha separata klimatzoner eller restvärme. Den fungerar alldeles utmärkt. Du är också med på att bilen är nyimporterad och avsedd för att säljas direkt? (Ett MÅSTE då att kolla upp mätarställningen på bilen) --- //Lövet |
|
| Måste säga att bilen i fråga ser ganska smutsig och sliten ut interiört, mycket går att fixa på en rekond men inte allt. Titta tex bara på M-ratten där färgen är helt avflagnad. Det har även suttit något på instrumentbrädan till vänster om ratten som lämnat ett stort fult märke. Tänkte bara informera så du vet innan. | |
|
Kan bara hålla med Grandy och Lövet, jag har den enklare kliman och den funkar alldeles utmärkt! Var sitter navigeringsskivan, i bakluckan? Jag trodde den alltid satt under den vanliga cd-spelaren? |
|
|
LLoydan: bilen har Navi Business och om jag inte minns fel så används då den vanliga CD-spelaren. ___ //Ulf |
|
|
Länk Kolla efter andra bilar än den 525'an. Den saknar xenon samt utökat klima. Ett annat alternativ: Länk Navi business: Endast pilar samt röst. CD facket används till både DVD till navin och musik cd-skivor. |
|
|
Ratten ser ju oerhört sliten ut för dess ålder och att ha gått dom milen som påstås. |
|
|
Visst är det magiskt att nyimporterade bilar med låg prislapp alltid är slitna för sin ålder? *ironisk* --- //Lövet |
|
|
Sim: Den där första var Fin! Oh lord won´t you give me a 530xd? Länk |
|
|
Det vi måste ta i beaktande är ju också att handlaren tar bilarna i inbyte - ska man hålla på med inbyten gäller det att kompromissa lite. Någon av de andra bilarna som folk länkar till kanske inte går att byta mot de 2 330xd som trådskaparen har. Vid inbyten kan man inte räkna med att få precis allt som man vill, utan det kräver oftast nybilsköp. Det jag menar är att om handlaren som har 525an ger ett bra inbyte - så kan det ju vara en bra affär ändå(dock inte om den är skruvad), trots att den bara har lilla kliman och saknar Xenon. Så det viktigaste är att först titta på,: Vad får man för sin nuvarande bil(ar), hur lång tid skulle det ta att sälja dem. Och vad kan man köpa för pengarna man får. Får du bilarna sålt till ett värde mer än 525an - så kan man börja fundera på andra alternativ. Har du bråttom, så kanske du kan avvara Xenon osv. Lite rörig kommentar, men jag hoppas folk förstår. /Andreas. Håll till höger eller gasa. |
|
|
Bra poäng. Att komma med sin svenskreggade bil och försöka byta in den i Tyskland är inget lätt match direkt ;-) --- //Lövet |
|
|
@Sim Det är bara konstigt att länka in bilar stående i Tyskland, dessutom saknade de M-sportpaket som var en av trådskaparens krav. Som sagt han skulle göra ett byte med sina två E46:or. |
|
|
En så pass påkostad E61 med M-paket men som saknar Xenon och stora kliman blir lite udda på marknaden. I Sverige så har ju i princip 100 % av dessa bilar sålts med Comfortpaketet som inkluderar denna utrustning. Trådstartaren har ju fått tillökning i familjen Har bilen isofix fram med nyckelavstängning för airbagen på passagerarsidan? Ett måste om man ska ha barn fram och mycket viktigt för andrahandsmarknaden. |
|
| Jag har den faceliftade motorn på 197 hk i min 525dT. Jag provkörde även den gamla motorn och jag tycker att det är ganska stor skillnad till den nya motorns fördel. Förbrukningen är även lägre på den nya. Personligen hade jag letat efter en facelift. Finare inredning, bättre motor och eventuellt möjlighet till USB för stereon. | |
|
@Grandy: Jag gjorde det endast för att vara trevlig. Jag tycker den 525dT med M-paket som det är länkat till är dyr och saknar elementär utrustning. Att trådskaparen sedan har två 330Xd i dag, tycker jag det känns relevant att se om man kan få en fin X-drive bestyckat E61'a. Att inbyte inte går i Tyskland är ju klart, men jag hade personligen skippat M-paket, och köpt denna:Länk och sedan sålt de två E46'or privat. Alla är vi olika, men jag tar hellre en fin 530xdA 06a med nya 231 hk dieselmotorn, med navi pro, xenon samt annat lull-lull, samt säljer mina två bilar privat, än en 525'a med M-paket, som känns "sådär". |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.