|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Prof. Amitabha föreläser om V och radiella motorers balansering och höll mig vaken sent i går natt (vilka nöjen man ha). Länk Jag tycker han är briljant. |
|
|
Hittade en PDF som innehåller en del intressant för trådens diskussion, plus lite extra. Länk Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Ja det var lite lösryckt info med en del intressant bl.a egenresonanser i vevaxeln. Det är farligt att belasta vevaxeln med en frekvens motsvarande axelns egenresonans (brottrisk). Det faller ju sig så att ju längre vevaxel desto lägre resonansfrekvens samtidigt som vi troligtvis har fler cylindrar (högre frekvens) när axeln är lång, vi närmar oss från båda håll s.a.s. Viktigt för designern att ha koll på resonanser i axeln när och med vilken amplitud de inträffar, dimensionera dämpare o.s.v. Formel 1 motorerna är och nosar på resonanserna hela tiden vad jag vet (kritiska varvtal). Om vi tänker oss en rak 6:a som bekant är utbalanserad och plockar bort alla motvikter så att vevaxeln bara är just en krokig axel så kommer fortfarande blocket (som helhet) att vara i balans. Alla krafter har en motkraft som utjämnar. Problemet är nu att kraft och motkraft har en längre väg och kommer att belasta block, vevaxel och lager med stora krafter helt i onödan. Bättre att bota obalansen där den uppkommer. Vi kan ju se på utvecklingen. En gammal lågvarvig 4 cyl sidventilare kan ha en vev helt utan motvikter. En std 4-cyl från 70-80 talet har typiskt en motvikt per vevtapp. Detta ger en böjbelastning på axeln som då måste dimensioneras kraftigare (tyngre), särskilt om den skall klara höga varv. Idag är det nästa uteslutande två motvikter (symetriskt) per vevtapp. mvh/ Anders |
|
|
Lite frågor från en novis på området. Hur obalanserad eller balanserad är en V12? Har den en dubbelt så jämn gång som en R6? Och har en V16 en jämnare gång än en V12? Som ni kanske märker på mina frågor så är jag snudd på en nolla vad gäller ämnet men hoppas ni har överseende med det. |
|
|
Den här länken svarade på mina frågor Länk Men V16 vs V12 vilken är mest balanserad? |
|
| Tack för att du la upp länken henke lexus, den förklarade ett och annat för en annan novis =) | |
| Om något är balanserat så är det balanserat, både en V12 och en V16 är balanserade utan att använda balansaxlar, men eftersom det sker fler tändningar så blir säkert gången ÄN jämnare. | |
|
Nja med balanserad menade jag inte 100% balanserad. En V12 är mer balanserad eller har en jämnare gång än en R4 men den är inte balanserad till 100%. |
|
|
Inte i praktiken iaf, men teoretiskt så har de krafter som tar ut varandra i alla ledder. Dvs helt balanserat... I praktiken finns det givetvis felmarginaler och hundra andra faktorer som gör att det i praktiken inte bilir 100% balans. Men en V16 är alltså på papperet likvärdigt balanserad som en V12 och vice versa, och lika balanserad som en R6 dvs totalt balanserade. Så frågan "Men V16 vs V12 vilken är mest balanserad?" Besvaras med att de är lika balanserade, |
|
|
Mer läsning i ämnet: Länk Motormys.....Drygt 400hk skönsång. Länk Inte minst tomgången är mkt fin, mums :-) mvh/ Anders |
|
|
Efter att ha sett "Project Goldfish" BMW Mobile Tradition gick tankebanorna i stil med "Vem har kommit på iden att ge en E32a Testarossa-gälar?!?" Bilen ser smått grotesk ut men vilken underbar spis:>) Mvh Asken BMW. Från de bästa, till de bästa! |
|
|
Skön tråd! Hinner inte läsa allt i detalj nu men vill bara nämna för er att en liknande debatt pågick på sporthoj.com sprungen ur olika motorkonfigurationer i MotoGP (motorcyklismens motsvarighet till F1) samt skillnaden mellan en rad4 (japps-1000cc, ca 190hk) och en V-twin (Ducce-1000cc, ca 160hk). Kort kan man säga att man har sett att, för att ta ut maximalt effektuttag, ska kunna ha stor area för att få in/ut bränsle (givet maximalt bränsletryck in i cylinderloppen) samt en så vibrationsfri motorkonfiguration som möjligt. Därför kan mer toppeffekt tas ut på en 5-ventils rad4 mot en 5-ventils v-twin. Myten om "högre vrid" i v-twinnar är helt ihåligt, det handlar snarare om hur en motors effektkaraktär mappas. Av samma anledning är motorkonfigurationen V5 (3+2 omlott) vanligare i MotoGP än rad4. Mindre vibration (mer rpm), mer ventilarea, mer effekt, smalare block, mer centraliserat masscentrum, etc. Tyvärr är denna motorkonfiguration väldigt dyr och för gathojar uppnår man.. ..'tillräckligt' med effekt med rad4-diton till förmån för en mer billigare motorkonfiguration, rent produktionsmässigt. Nu handlade tråden dock inte om maxeffekt utan snarare om V16 vara eller ickevara. Men den debatten handlar nog mer om motorkaraktär än om effekt. Fast skulle man få jämnare gång med V16 än med V12? V12 har väl lika jämn gång som rad6, fast vid halva varvet (upplevd tystare gång) om ni förstår vad jag menar? En parentes kanske i debatten, men har vi spårat ur i tekniskt mumbo jumbo så har vi. :) |
|
|
Rad 6a går jämt eller ja, är balanserad, även så en V12 och V16. Men desto fler tändningar det sker emellanåt desto mer jämnas det ut. |
|
|
men åter till 16 cylindern, var det bara ett test att dom klarade av att bygga en eller den komm ut på marknaden?? det hade ju varit en samlar bil. |
|
![]() 712 E38 750iL -00
individual F02 760Li -15 individual E36 323Ti -99 individual |
Första länken fungerar inte. Här är lite läsning om BMWs V16. Hoppas det kommer en V16 i nästa 7serieprogram. Länk |
| Hehehe, som det ser ut idag så är en trecylindrig diesel me rtrolig än en V16!... Första länken funkar för mig dock. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.