|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Cool historia: Länk | |
| Även lite PDF-material med bilder av BMW's E32 "Super Seven" | |
| grymmt projekt men visst låter 408hk lite för en v16 eller?? | |
|
"grymmt projekt men visst låter 408hk lite för en v16 eller??" Nej varför det? Tänk lite logiskt.... Den V12 man hade på den tiden hade 4988 cc. Lägger man till 4 cylindrar till på den så får man 6650 cc, alltså 6,7 liter. Den hade 300 Hk vilket ger 25 Hk per cylinder. Med 16 cylindrar så blir det 400 Hk. En inte alls kass siffra på den tiden, ur den slagvolymen och för en glidarbil. Man måste hela tiden skilja på vad man VILL ta ut, och vad man KAN ta ut i effekt ur en motor, och vad som kanske sätter gränserna. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
| Ja, det var ju lite andra tider då =) | |
| visst är det så men motorn i tex m635csi var väl på 3.5 liter och tog ut 286hk och det på 6cylindrar.. inte riktigt samma sak jag vet men såhär idag känns 400hk lite ur en v16.. vridet var väl inte heller så överdrivet stort eller har jag fel?? | |
|
"visst är det så men motorn i tex m635csi var väl på 3.5 liter och tog ut 286hk och det på 6cylindrar.. inte riktigt samma sak jag vet men såhär idag känns 400hk lite ur en v16.. vridet var väl inte heller så överdrivet stort eller har jag fel?? " Tänk lite logiskt, sa jag väl..... Vad för typ av bil var 635 CSi? En lyxglidare? Nej, inte dte nej, utan den sportigaste och vassaste GT-vagnen man hade i modellprogrammet. Tror du att man har lite andra mål och krav på motorns karraktär m.m. i en lyxglidare, och in en vass GT-vagn...? Sen kan du i princip skita i antalet cylindrar, då det mest är "kosmetika" som inte har så himla mycket med hur mycket effekt en motorn ger. Det ensamt mest avgörande är i första hand slagvolymen och trimningsgraden. Så, har vi en motor på 3 liter och 4 cyl som ger 240 Hk (ex Porsche 968) så ger andra 3-liters motorer ungefär samma effekt om de har likvärdig trimningsgrad oavsett om det handlar om en V6 på 3 liter, V8 på tre liter eller V16 på 3 liter. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
| dr tinnitus.. jo förstår precis vad du säger och visst är det så men kan ändå tycka att effekten är liten med tanke på 6.7liter och v16.. har nog att göra med att man blivit lite effektblind av dagens alla monster.. vad är föresten tanken med en sådan stor motor?? man kan ju göra mindre och effektivare motorer som gör samma jobb.. tänkte alltså mer på vikten.. vad kan en v16 väga?? | |
|
Tänk logiskt säger jag ju.... ;) Varför tror du att man över huvud taget har motorer med 12 cylindrar, när man ändå kan göra motorer med fyra cylindrar som ger samma effekt? Hur tror du att en 2009 7serie med 500 Hk fyrcylindrig motor skulle "upplevas" och utstråla, jämfört med en med samma effekt men med 8 12 eller 16 cylindrar? Tänker du efter lite så måste du ha svaret, eller hur...? Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Man kan ju också, om man kör bmw_jerrys resonemang, undra varför man inte använder F1-motoer i våra bilar, tänk så nätta och kraftfulla, typ 90 Kg och 800-900 Hk.... Anledningen till varför borde vara solklar, om man tänker lite logiskt.... ;) Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Jag vet vad doktorn menar. Hoppas jag inte är ensam? :) Svekke |
|
|
Nej du är inte ensam :-) |
|
| dr tinitus: jo förstår vad du menar och håller faktist med men jag undrar vad som är fördelarna med en v16 jämfört med en v12 förutom status?? | |
|
Antagligen för att få en särskild motorkaraktär med en särskild effekt. Skulle man haft en v12 med samma effekthade man antagligen fått varva mer för effekt och inte kunna få fram önskad glidarkaraktär. Med dagens utvecklade turbo och kompressormatning är detta inga problem då man har fler variabler att leka med än styrning, volym och cylinderantal. |
|
|
Antalet cylindrar och hur cylindrarna är placerade påverkar en förbränningsmotors vibrations- och ljudkaraktäristik mycket. En V-16 får fler tändningar per motorvarv och därmed utjämnas variationen i vridmoment sett över ett varv och det bidrar till en jämnare motorgång. Därutöver ger en viss konfiguration, alltså t ex en V-8 eller en rak-6:a, också olika reaktionskrafter och reaktionsmoment. Reaktionskrafter och moment uppstår på grund av kolvarnas och vevaxelns rörelser. Vidare beror reaktionskrafterna också på tändningsintervallet för V-motorer, som ges av vinkeln mellan cylinderbankarna. Man kan kompensera en i sig ogynnsam konfiguration med motvikter och balansaxlar, men oftast inte fullt ut. I en rak 6-cylindrig motor är reaktionskrafter och -moment helt utbalanserade m.a.p kolvrörelsen och det märks också på motorgången. Ett konkret exempel på hur reaktionsmoment kan yttra sig är om man öppnar motorhuven, gasar till kraftigt och tittar på hur motorblocket rör sig. En 6:a rör sig knappt. BMWs V-8 vickar till. Likaså en 4:a. Detta är en direkt följd av hur reaktionskrafterna och moment uppstår beroende på hur cylindrarna är placerade. För den intresserade beskrivs kolvrörelser och dito krafter och moment i Bosch Automotive Handbook. |
|
| Friedrich S, alltså vore en rak 12a de ultimata i en bil... om man nu hade fått plats med en? =) 6ans karaktär men med fler tändningar och utjämnande krafter? | |
|
Friedrich S: tack för ett riktigt bra svar :D nu känns det som om allt klarnat:D.. mixim: z4 har lång huv hehe :P |
|
|
En 90 graders V8 med 90 graders vev kan balanseras ut med vikter. Till skillnad mot andra ej helt utbalanserade motorer (ex 4or) så skall (extra)vikterna rotera åt samma håll och med samma varv som vevaxeln. Vikterna sitter alltså på och är integrerade i vevaxlen. Läsvärt på nätet om balansering: Länk mvh/ Anders |
|
|
Freidrich S, Du skriver att en V8 och en 4:a vickar till mer än en R6 vid gaspådrag. Vad är det för krafter du syftar på? Jag är nyfiken på en förklaring. mvh/ Anders |
|
|
Grundekvationerna för kolvrörelsen och några exempel finns t ex här: Länk Länk Länk Jag skrev lite oegentligt reaktionskrafter och -moment, men det är masströghetskrafter. |
|
|
En timme långt föredrag om balansering av radmotorer. Det gås igenom en rad "omöjliga" tändföljder för att slutligen landa ca 47 min in i filmen på realiserbara lösningar. Länk Notera skillnaden mellan 4 och 6 cylindrar, 4 cyl har en resulterande 2:a harmonisk vibration (vertikalt) vilken 6:an saknar. Vad jag inte förstår är varför 4:an och inte 6:an skulle vicka till vid gaspådrag. mvh/ Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.