|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
Gee |
"IQ 265.25 Front - BMW 3er (E46) Coupé For the car audio enthusiast wishing for the perfect audio experience without a lot of trouble and inconvenience, the IQ Line component systems are just the right choice.. Rainbow Audio Components (RAC) IQ Line has been designed to be drop-in replacement upgrades to fit the original factory locations and acoustically tuned specifically for the BMW E46 models. Crossovers have been precisely tuned to insure balanced sound. The average driver can easily install these speaker sets using only basic technical and mechanical knowledge. Upgrade your sound system today!. IQ Line speakers promise the right sound for when you're on the move - and they keep their word. The speakers are acoustically tuned for optimal performance and fit perfectly - to the millimeter - in most standard automobiles. You can easily install them yourself with just some basic mechanical and technical knowledge. And, if you later decide to sell your car and prefer to hang on to your Rainbow IQ Line speakers, you can remove them easily without leaving behind any traces. All IQ Line components are precisely dimensioned for specific car models in order to provide the most finely tuned acoustics for each model, making IQ Line the most intelligent solution.. For drivers leasing their cars the decision virtually makes itself; speakers have to fit exactly or not at all. Since this model-specific adaptation is only mechanical and optical in nature, IQ Line systems bring the same uncompromising sound quality as Rainbow's universal systems. Perfect sound is ensured thanks to car-specific acoustic tuning. This is achieved through separate crossovers on the left and right to precisely balance the phase and level of the different axes from the mid-ranges and tweeters installed in the original factory locations.. 2-Way Component system 6.5 inch Woofer, Maximum 150 Watt Part number: 231588 Factory location: Front door For use with convertible and coupé only." taget från Länk |
| Okej, låter ju nice =) Nu är man ju lite färsk på detta område. Vad är det man ska köpa då? Ett kit, är det 2 högtalare eller 4? Behöver man köpa mer saker? Hur blir det med rattstyrningen? Vill hemskt ogärna bli av med den.. | |
|
I Youtubeklippet som jag länkade till tidigare visade de BSWs not som säljs i USA. De köper som jag tidigare skrev Rainbows IQ-Line och lägger till en högtalare eftersom de amerikanska bilarna inte har samma standardstereo som Europa. Hur som helst är det i Rainbow kit fyra högtalare men jag har inte hittatnågon info om kablar och anslutningar är inkluderade eller om man får fixa en snutt kabel själv. Rattkontrollen kommer givetvis fortfarande fungera eftersom själva huvudenheten inte kommer bytas. MDS borde ju rimligtvis kunna bekräfta vad som ingår i paketet (det är väl det minsta man kan begära vid förskottsbetalning) |
|
Gee |
Det håller jag med om godich, jag orkar dock inte maila mds mer nu pga tycker jag blivit bemött dåligt och fått dålig service, men någon annan kan ju prova. Tycker dessutom att det var konstigt att om man beställde hem till Sverige från en dansk billjud sida slutade priset på 2499:- men dem bad mig kontakta just mds, och då höjde han till 2699:- och grupprabatt fick vi ta med ev. återförsäljare för alla webpriser stod fast trots att dem inte har dessa kitet på hemsidan och normalt inte tar hem dem mer än på beställning. |
|
Haha ojdå. Nu skrev jag i fel tråd när jag frågade om rattkontrollen haha. Tänkte på den andra tråden om den nya huvudenheten med dvd :) Men högtalarna verkar ju nice! Innebär inet plug n play att det bara ska vara att byta ut dom högtalarna vi redan har, alltså koppla i högtalarna i befintliga sladdar? Läste nånstans om olika ljuduppsättningar som original. Vet faktiskt inte vad jag har, men jag har då fler än 4 iaf :) Märkte när jag rengjorde bilen invändigt att jag hade en högtalare rakt ovanför mittsätet bak, vid bakrutan nästan. Svårt att upptäcka när man jämt kör annars kanske =) |
|
|
Jag kontaktade MDS för ca ett år sedan och frågade dem om de kunde ta han de här åt mig de skulle återkomma med pris under veckan och när jag mailade igen efter ett par veckor fick jag inget svar så jag är inte förvånad när du säger att du har fått dålig service. Tidigare i tråden finns det ju en länk till en tysk sida där man lär kunna köpa dem också även om frakten blir dyrare. |
|
|
Här hittade jag en annan tråd där folk verkar gilla Rainbow. Länk |
|
| Läser bara massa om Coupe/Cab. Finns det kit framtagna för Sedan? | |
Gee |
Visst finns det kit till en sedan också. Är antagligen dyrare då jag tror att man även får högtalarna i dörrarna bak då också, till coupen byter man ju bara diskanterna och högtalarna i dörrarna fram. Länk Om du tar OE Upgrade och bläddrar lite så hittar du först till BMW 3Limo rear och sedan lite längre ner även till front. Verkar som att man får köpa 2 åaket där om man vill byta alla. |
| NJaeha. Jag va in på BRL för några veckor sedan. Då kollade vi ut att 5.25or var det som passade i dörrarna. Det där är väl 6.5 :S ? Hur ska det då kunna bli plug n play om den är för stor? :P Men det ska väl vara lika storlek fram som bak va? | |
|
Här har ni samtliga kit till BMW. Det finns alltså två separata kit för sedan/touring Länk Vidare är det varken 5.25 eller 6.5 standard utan en specialstorlek som är 6.25 stor. Sätter man in 5.25 måste man helt enkelt ha BRLs anpassningsring runt som fyller ut resten. Samtidigt har jag hört att vissa 6.5or faktiskt får plats dock är det framför allt högtalardjupet som är begränsningen vilket innebär att man kan behöva modifiera dörren för att få in dem ordentligt. Sedan är det om ni tittar på rainbow-bilderna inte vanliga högtalare med fyra skruvfästen utan återigen special med tre skruvfästen (kolla på länken jag infogade). Bak i sedan/touring verkar det vara helt vanliga runda högtalare (osäker på storleken) så de kanske är enklare att hitta alternativ för dem hos t.ex. BRL |
|
|
Jaha! Ja precis, han snackade nåt om monteringsring eller adapterring eller vad det nu hette. Men det som du länkar nu blir 380 £ (för fram och bak). Vilket är en herráns massa pengar för bara 4 högtalrare. Då undrar man ju om det är värt det :S ? Känns som att man kan få riktigt bra högtalare för hälften av pengarna! Förresten, klarar business stereon av att driva 4 rainbow högtalare med rättvisa? |
|
|
Fyra högtalare är framdörrarna. Till sedan/touring finns det ju som du ser två kit. Att byta de fyra högtalarna fram kostar alltså ungefär lika mycket för både coupe och sedan. Typ 500 per högtalare kostar rainbow helt enkelt. |
|
|
Jaha, det va högtalarna vid backspegeltriangeln också med i kittet. inte undra på att det blev lite dyrare då =) Men då är det ju faktiskt riktigt prisvärt. Är det nån här som har rainbow högtalare i bilen och kan berätta hur pass stor skillnad det blir? Klarar man sig på sin business stereo eller lär man byta? |
|
|
Hoj Nån som VET av erfarenhet att de e samma storlek på högtalarna bak till Sedan o Touring?? Mvh |
|
|
Vet inte säkert, men om du tittar på Rainbow Audios hemsida så står det att samma front-kit passar både sedan och touring, men det kit som passar bak på sedanen verkar inte fungera bak på touring som de inte har något bak-kit till. Det kanske dock inte ska ses som helt tillförlitligt, kanske någon annan som vet säkert? |
|
|
Skumt att bara fronten passar både sedan och touring men inte bak enligt texten. Men sen hittar man ju inget kit alls för bak till touring :S Hur går det ihop då? Är det verkligen olika dimensioner på de bakre högtalarna men in de främre? Nån som vet om man får ut bra kräm ur högtalarna med den vanliga Business stereon!? Vill hemskt gärna veta det innan man beställer :) Ska man slå till på en Dubbel DIN i så fall kanske? |
|
Gee |
Jag skickade ett mail till www.bavsound.com och frågade om vi kunde få något bra pris vid ett gruppköp problemet var att enligt dem så har inte Europeiska bilar samma standard audio som de amerikanska så deras kitt passar inte alltid Eu modellerna då dem inte har något slutsteg. :( |
|
Jag pratade med dem förra gången då jag var på G att fixa det här för ett år sedan och det stämmer. deras standard-stereo har tio högtalare (om jag minns rätt). Deras kit passar helt enkelt inte för oss. Om vi kan få ett bra pris är det väl lika bra att köpa ifrån dem, men vi kommer ju att få flera högtalare över och även om man köper dem styck vis så tror jag inte att det kommer att bli lika billigt som att köpa dem ifrån MDS. Hittade en kille på ebay som sålde IQ-line för motsvarande 2 400:- Men, sen tillkommer frakt och mer eller mindre avsaknaden av garantier. Det är nog värt 300:- extra att köpa dem av MDS. Den stora frågan är fortfarande om man ska slå till eller inte. Vad säger ni? |
|
|
Ett bra sätt att uppgradera: Länk --- CO2 - förträffligt i läsken |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.