AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
6.806

Finns det "plugplay" högtalarpaket till e46?

Sida 2 av 4
I sedanmodellen ser det ut att vara koaxialer bak och komponent fram. Länk Länk
Sedan: Länk Cabrio/coupe: Länk Touring: Länk
Alla BMW: Länk
Här kommer direkt länk till både fram och bakhögtalarna från www.eho2003.de
Jag har handlat där själv och kan varmt rekommendera dem.

Fram: Länk

Bak: Länk

GÄLLER FÖR SEDAN-MODELL, övriga får ni kika upp själva.
Gee
Har pratat med MDS Sverige och dem kan ta hem Rainbow frontkitet till E46 Coupe det kostar 2699 och dem kräver förskottsbetalning, tänkte att vi kanske kunde göra ett gruppköp om någon mer är sugen och få lite rabatt?

Dem kan säkerligen ta hem till andra modeller också så som sedan etc.
Jag sitter och funderar på om det är värt att uppgradera eller om det börjar bli dags att byta bil. Men visst vore det kul att testa rainbow kittet. Är det några fler som är intresserade och hur mycket rabatt skulle vi kunna få?

Kul för övrigt att någon äntligen har tagit tag i att uppgradera ljudet :)
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Jag har funderat på att testa Rainbow grejerna då jag tyvärr saknar Harman paketet i min. Dock har jag just lagt ut en hel del på renoverad framvagn och lite diverse, så får nog vänta lite.
Vore iaf väldigt intressant att veta hur det låter...

No hope - No fear
Gee
Jga har tänkt lägga lite pengar på nya fälgar till bilen men om vi får ihop ett litet gäng som kan tänka sig att beställa kan det bli intressant, kan höra med dem på mds om vi kunde få rabatt om vi var säg 10st
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Ja, det är helt klart intressant iaf.

No hope - No fear
Har det hänt något i stereoväg sedan senast tro? Eller har det dykt upp några nya ansikten i tråden som är intresserade kanske?

Visa användare
342
AndreasN.
330DA Touring M-sport -04
320i Touring -89
Jo, nog vore det intressant att få göra en uppgradering av ljudet helt klart. Men jag tror ja ska byta ut hela skiten istället för att försöka få till nå välljud me plug´n play, har ju inte ens Hifi-setup i min!! :( har denna setup --> Länk

Nån som vet om man med denna setup enkelt kan upgradera till Hifi lr HK-modell (bass-loudspeaker, mid-range och tweeter), finns det fördragna kablar, har ja nån förstärkare etc???...

Har som sagt vart inne på att byta ut allt mot eftermarknadsprylar, sätta i ny huvudenhet ( Länk ), i med nya högtalare runt om, antingen två par 8tums basar (2 fram o 2 bak) lr ett par 10tums bak samt lämpliga steg till detta...vet inte hur f-n ja ska göra *kliar huvet*

Själva grejen med det här "plug and play" kittet är att det innehåller ett par bra högtalare som passar precis i orginalfästena i dörren (som är en specialstorlek). Helt enkelt bra högtalare som enligt vad jag har läst på e46fanatics ska vara ett lyft även för de som uppgraderar ifrån HK-systemet.

Nu har jag inte tittat så noga så sedan-paketet men till coupén ingår bara högtalare till framdörrarna (läs dörrarna) så du kan även byta högtalare bak om det här inte räcker.

Det här kittet är helt enkelt ett par högtalare till dörrarna so
ska vara bra och lär fungera även om du vill byta ut fler grejer.

Vidare kan jag berätta att meningarna verkar gå isär angående varför ljudet inte är så bra endeö säger att ljudenheten är dålig och endel säger högtalarna. Högtalarna är i allafall oavsett om du har HK eller inte gjorda av papp, dvs inte av den bästa kvalitet. Det lär inte ge någon spektakulär förbättring av bas men jag tror att det kan vara ett ganska prisvärt kit för att få ett bättre ljud.
Visa användare
342
AndreasN.
330DA Touring M-sport -04
320i Touring -89
Jo, visst är de klart att dessa högtalare är av erkänt god kvalitet samt är utprovade för att passa vissa modeller optimalt..men, är inte dom där "paketen" framtagna som en upgrade för dom som redan har Hi lr HK-anläggning i sin bil..lr har ja fått det om bakfoten helt??? Vidare så hittar ja ingen information om det finns några upgrade-kit för touring som har "basic" ljudanläggning...verkar inte som de.

Inte för att ja tror Nokia gör så pjåkiga högtalare, men lättdrivna verkar dom ju vara.
Angående ljudenheten i Hifi lr HKs anläggning så kan den väl inte va såå dålig me tanke på att de verkar bli ett avsevärt lyft av ljudet vid byte av högtalare, den verkar ju orka driva dessa högtalare utan större problem..men dom kanske är lättdrivna? sen så med materialet i Rainbows högtalare så måste de ju bli en förbättring mot Nokians.

Jag vet ju som sagt inte om jag överhuvudtaget KAN använda detta kit då jag inte vet om det finns fördragna kablar nånstans, vet ju inte ens om ja har nån förstärkare i mitt system..jio, så klar de måste finnas en förstärkare i ljudenheten men inte en "förstärkare" lr slutsteg så att säga..Hifi och HK har väl ändå ett separat slutsteg lr?? ja tror inte det iaf för då ja bytte ut dom främre i dörrarna mot eftermarknads så vart de inte mycke bättre än med original-högtalarna och ja VET med säkerhet att dom klarar att spela avsevärt mycke bättre då ja tidigare körde dessa via en 4x50W cd och redan då presterade dom hyfsat. Det verkar som ljudenheten inte är kraftig nog för driva dom..de hörs att dom inte får nog med ström.

Ang "kitten", medföljer det så man även byter ut delningsfiltren?

Mvh
Jo det finns uppgraderingskit för touring. Det är samma högtalare som för sedan. En midbass i dörren och en diskant på insidan av backspegelfästet i dörren. Det är alltså bara totalt fyra högtalare i kittet oavsett vilken modell.

Som jag har förstått det har BMW inte bara hittat högtalare i en specialstorlek utan även deras reciever är lite speciell. Den vanliga recievern hos de som inte har HK har en 6-kanalas förstärkare där två kanaler går till bakhögtalarna (hatthyllan i coupén) och midbass och diskanterna i dörrarna har separata kanaler. Om man istället har valt HK systemet sitter det ett slutsteg i bagageutrymmet.

Delningsfilter ska vara med allting färdigt att bara koppla in.

Här kan ni kolla en youtube-video där bavarian soundwerks monterar in ett par rainbow audio högtalare i en E46 coupé (de köper sina högtalare ifrån rainbow och säljer i amerika). Jag tror att rainbow kittet är helt färdigt precis som det ifrån BSW, dvs det är bara att ansluta den färdiga kontakten och skriva tillbaks allting igen.

Länk

Gee
Har mailat Länk och frågat om man kan få rabatt på ett köp av säg 10 upgrade kits men har inte fått nått svar. Dem säljer antagligen bara till återförsäljare eller så kan dem inte engelska
ee
362
eerily
320i M-Sport -04
Sjysst med bra högtalare, men är det inte stereon som är den riktiga boven? Har hört att den driver högtalarna skitdåligt. Eller är det högtalarna som bör bytas? :S
Det beror på var man läser. Vissa säger att det är stereon som är dålig och andra säger att det är högtalarna.

I ärlighetens namn kanske inget av dem är sådär super, men vad vet jag? Dock vill jag ju gärna tro att anledningen att Rainbow har tagit fram ett kit speciellt för den här bilmodellen är att det faktiskt är ganska dåliga grejer där från början. Åter igen, vad vet jag. Men det kan ju vara värt ett försök.

Hur många är det som egentligen skulle vara intresserade av att byta högtalarna?
ee
362
eerily
320i M-Sport -04
PAX! Jag är intresserad =)
Vart ligger vi prismässigt? Blir det inget bättre så kan man ju bara stoppa i en ny huvudenhet och monteringsram. Ser ju inte så pjåkigt ut faktiskt.
Är ju inget dåligt köp i alla fall!
Gee
Jag pratade med MDS och dem kunde tänka sig att ta hem paketet direkt från rainbow men då krävdes förskottsbetalning och priset var 2699kr
ee
362
eerily
320i M-Sport -04
Är rainbow bra grejjer då? Har faktiskt dålig koll på det. Spontant så skulle man ju vilja provlyssna faktiskt. Vad är det som ingår i 2699 kr då?
Förskottsbetalning är väl inget bekymmer.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.