AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
8.739

reg besikta e30 320 med 325 motor

Sida 2 av 2
okej , såg ju inte allt för avanserad ut :P men tror som sagt att lättaste är att bara åka in med ngn gammal m20b20 o besikta när jar har ork :) vad gör blåvit om dem stannar mig en gångtill ? har fortfarande prövotid , mvh emil
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Om man har prövotid skall man nog inte testa för mycket
Bilen får vad jag förstår inte ens vara ute på vägarna så länge den inte är ombesiktigad.

Ha de T
Roffa1
fartkontroll: Om du har prövotid på lappen, så råder jag dig att låta bilen stå.
Blir du återigen tagen av snuten, så sitter nog lappen löst till.
Sälj bilen på Blocket innan reg besiktningen, efter reg-bes har den förmodligen fått körförbud.
M@
39
M@verick
320i Cab -89 -E30
Är det en vanlig besiktning så hadde jag testat att bara besiktigat bilen. jag har själv en m20b25 motor i min cabbe och den har ingen någonsin ifråga satt och den sattes in 94.

//mav
jaja hade det varit en vanlig bes hade jag bara åkt igenom med 325 motorn , men nu är det reg bes , då antar jag att dem glor rätt bra på motornummer då snuten upplyst dem om att jag kört med fel motor i ( turbo )
Visa användare
79
Mr.Rosen
Bmw 320i -91 E30
Hejsan. Jag har en jobbarkompis som reggat sin 320 med en 325:a motor utan problem. Dom såg inte skillnaden. Sen har ja en annan som reggade sin E30 med e36:an (192hk) motorn dock som ombyggtfordon.. Men han bytte bara bromsar och dämpare och fjädrar runt om.

Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Javisst, det händer att de inte märker att det är en annan motor - de är dock faktiskt ganska lika.

Men i fartkontroll's fall kommer de nog att titta lite extra och säkerligen kolla på motorkoden, så där är chansen ganska liten att den slinker igenom.

Vad var anledningen att din jobbarkompis utförde en registreringsbesiktning på sin E30 320i? Var det E30? Eller E36?

Javisst går det att registrera som ombyggt fordon. Se min utläggning kring detta i början av denna tråden. Med gränsen 15kW/100 kg går det att ha ca 220 hk i en 320i - förutsatt att vikten är ungefär densamma som originalet. Dock skall alla andra komponenter såsom bromsar och dylikt matcha denna ökade effekt.

Men detta var ett alternativ fartkontroll ganska tidigt i tråden uteslöt.

Men att registrera som ombyggt fordon går alldeles utmärkt, precis som din kompis gjort. Men det behövs mer än bara motor. Din kompis gjorde ju motor, bromsar och fjädrar+dämpare - var det bara andra dämpare eller andra fjäderben också? Antar att han bytte växellåda i samband med motorbytet? Och kardanaxel? För då kan det garanterat klassas som ombyggt fordon. Men det räcker inte att byta motor och bromsar för att få klassas som ombyggt fordon.
Tja.
Tråkigt det där! Vad fick du för böter när dom tog dig?
jag fick inga böter, rätt schyssta snutar , åkte med 2 däck som hängde slamsor om o 2 blanka , svarta bakljus ögonlock , svarta framlampor , o lite så o ändå slapp jag böter , men regg bes va tråkigt nog tyckte jag :PO
Fint att du slapp böter och prick i protokollet! Är grymt sugen på att bygga en e30 turbo. Men har redan för många prickar i registret!:P hahaha
hahah mjaa , åkte på en prick igå tror jag , stoppa mig igen, körförbud på karetan så vart 1500:- i böter
Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Mr.Rosen : Vad var anledningen att din jobbarkompis utförde en registreringsbesiktning på sin E30 320i? Du sa att de inte såg skillnaden. Så han beställde tid för en registreringsbesiktning med anledning att han bytt motor? Och han behövde inte uppge någonting alls om den nya motorn han lyft i? För han kan väl inte rimligtvis sagt att han lyfte i en M20B20 i en E30 320i och sedan registreringsbesiktiga den?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.