AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
8.736

reg besikta e30 320 med 325 motor

Sida 1 av 2
hejsan , var ute o piska 325 turbon i går när blåvit stannade mig o ville att jag skulle regga bilen med turbo om jag skulle få fortsätta leka . nu är min fråga kan jag skicka av turbon plugga retur o tryck till turbo o sen åka in o besikta , det är en 320 med 325 motor . eller kommer lotteriet att kolla upp att det inte är en 320 motor som sitter i utan en 325 o klaga på det ? mvh emil
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nu var det ett tag sen jag läste reglerna men vi börjar med de enklare.

Ja, du får byta motor - sålänge effektökningen är max 20% och vridmomentökningen är max 10%.

En 320i E30 har antingen 125 eller 129 hk beroende på årsmodell. Den övre gränsen blir således 150 respektive 155 hk. Och en 325i E30 har 170 hk.

Så du kan inte via den enkla 20/10 regeln byta motor.

Nästa steg är att registrera bilen som ombyggt fordon. Då har du möjlighet till max 15kW/100 kg. En 320i enligt instruktionsboken väger tom (körklar,fulltankad,utan extrautrustning) 1090 kg för 2D och 1115 för 4D.
Låt oss anta du har en 2D vilket ger en maxeffekt på 15*10.90 = 163.5kW = 222 hk.

Enda vägen att lyckas är således att registrera den som ombyggt fordon. Men för att klassas som ombyggt fordon måste du byta motor, växellåda, drivlina, bromsar, differential och säkert fler saker för att matcha effekten. I det här fallet borde det vara enklast att bara plocka samtliga komponenter från en 325i E30. SFRO har mer detaljer kring detta.

En annan detalj du måste ta hänsyn till är katalystor. Kommer inte ihåg reglerna men jag TROR att om du sätter i en 325i motor som ursprungligen hade katalysator måste du ha med detta inklusive hela motorstyrningen (dvs du lyfter över hela motorn inklusive styrning som en enda stor enhet). Hade de ursprungliga motorn katalysator så TROR jag att man inte får sätta i en motor utan katalysator. Nu är jag ute på väldigt tunn is - mest gissningar - ska se om jag kan läsa mig till mer - annars hör med SFRO eller sök - står en hel del om det här ämnet.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Tillägg, SFRO är varken Svenska Flottans Reservofficersförbund eller Städföretagens Riksorganisation utan Sveriges Fordonsbyggares Riksorganisation, se Länk länk.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Finns en hel de information på SFRO hemsida, men här kommer lite info angående avgasreningskrav från deras hemsida.

Notera att årtalen inte är när årsmodell eller byggår - det är när bilen är tagen i bruk.

===> BILAR SOM INTE ÄR KLASSADE SOM OMBYGGDA FORDON <===

Årsmodell 1976-1992 (nytt slutdatum)
Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!

Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.

För dieselmotor gäller däremot bara att motorn ska ha fungerande köldstartsanordning och klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning.

Stoppdatumet är att bilen ska vara tagen i bruk före 1 januari 1993 för att bytet ska vara möjligt. Årsmodell är alltså inte viktigast utan det är när bilen är reggad. En ”tidig” 1993:a kan alltså vara OK att byta motor i, men inte en ”sen” (reggad under 1993). Viktigt!

Observera också gränserna för effekt och vridmoment.

Årsmodell 1993 (regdatum) och nyare
Numera krävs ett helt nytt avgascertifikat, dvs bilen måste avgastestas i den körcykel som används. Det är ett dyrt och komplicerat test som man som privatperson i praktiken inte kan få genomfört. Det är alltså i praktiken omöjligt att byta motor i detta fall!

===> BILAR SOM ÄR KLASSADE SOM OMBYGGDA FORDON <===

Årsmodell 1976 och nyare (bensinmotor)
Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!

Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.

Detta gäller alltså från 1976 års modell och framåt, ingen gräns för hur ”ny” bilen får vara.

Vid SFROs möte med ASB och VV 20070921 förtydligades att motorn bara får ändras/modifieras i den grad som krävs för att få ned den i nya bilen. Det kan till exempel handla om modifierat oljetråg, insugs och avgas/grenrör. I vissa fall också flytt av tändfördelare men det är mer osäkert. Inga tillsatskomponenter tillåts – man får alltså inte trimma, montera turbo, kompressor eller liknande. Inte heller byta insprutningen mot en eftermarknadsinsprutning.

Observera också gränserna för effekt och vridmoment.
tackar för läsningen . men nu är nog inget av det där något för mig , pyntar fan knappt för reg besiktningen , bara det svider att betala , så jag står nog i valet i att åka oreggat eller fåtag i billig 320 o slänga dit . vart läser dem av motornummret ? är det något som går att stansa om eller hur funkar det där ?
Roffa1
Du åker redan så olagligt du bara kan, iochmed motorbytet, så gäller ej längre din bilförsäkring p.g.a felaktig motorstyrka. Du får själv stå för samtliga kostnader vid en ev, trafikolycka. Bilen får ej ens framföras på allmän väg i sitt nuvarande skick. Sorry!!
jo jag vet att det är olagligt att framföra bilen, men bilen är tänkt som isbil o ska väll inte framföras så fruktansvärt mkt på allmänn väg mer än till o från isen. men någon gång måste kärran säljas o jag måste få den igenom besiktningen då.
Roffa1
Att få den genom besiktningen med 325 motorn, är nog dessvärre ej genomförbart. Sälj den som banbil istället.
det va det jag befarade , men vart står motornummret som besiktningen kollar upp=
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nu hänger jag inte riktigt med här, vilket problem försöker vi lösa egentligen?

Vi har kommit så långt att vi kan hoppa kapiteln moral och lag och koncentrera oss på de praktiska sakerna.

Du behöver ju inte ha fått igenom bilen genom besiktning innan du säljer bilen (men jag förstår att det vore önskvärt då du troligtvis kan sälja den för ett något högre pris).

Du kan chansa att köra in och besikta den med en M20B25 motor i, men chansen är ganska stor att de ser det (det står väl tom 2.5 på insuget).

Ett annat alternativ är ju att hiva ut M20B25, dit med en M20B20, besiktiga bilen, hänga tillbaka M20B25 motorn. Då har du besiktigat bilen men inte med rätt motor. Detta måste man ju upplysa eventuella köpare om!

Eller så behåller du M20B25 motorn. Lägger i en begagnad M20B20, besiktigar bilen och sedan säljer den.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nu tänkte jag nog M30 motor här, står nog inte 2.5 och dylikt på M20 insugen.

Men det är nog ganska svårt att få igenom den med en M20B25 motor, precis som Roffa1 säger.
Roffa1
Om jag förstått saken rätt så har väl blåvit redan krävt ombesiktning av aktuellt hembygge? detta bör väl innebära att besiktningen redan är väl informerade om motorbytet, så den lär nog ej SLINKA igenom utan spansk flagg;-)
jaja det vet dem om , dem vet inte att jag har fel motor, men ( motor ändrad ) med tanke på att det satt en stor turbo som snuten såg ( hörde ) :D:D men hade det varit så lätt att bara plocka av turbon o åka in till besiktningen o besikta igen så hade jag varit glad :D 2 liters motorn o 2,5 liters ser man ingen skillnad på. men när det är regg bes så förmodade jag att dem kommer stå med förstoringsglas o kolla motor nummer o skit o då åker jag dit på det.
Roffa1
Jag skulle råda dig att sälja bilen innan besiktningen, med du bör naturligtvis upplysa den nya ägaren om den kommande registreringsbesiktningen som förmodligen ej kommer att gå igenom. (synd att lura någon)
njaa det är inte va jag tänkt, den har fan inte fått den pisk den förtjänar än :D måste piskas mer :D sälja kan man göra när det rasar :) va säger dem på bes om mn glider in med 316 motor ?
e3
17
e36MathiasF
318is coupe -94
du behöver väl inte göra en regbesiktning för att dom har stoppat dig?
antar att du fick ombesiktning, då är de ju precis samma sak som en vanlig kontrollbesiktning, precis samma sak som om du xenon-konverterar en bil å du blir stoppad så får du ju besikta om. har då för mig att de är så!
jag fick förekäggande om reg bes så det är ingen vanlig bes
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det är fullt möjligt att göra en registreringsbesiktning med en M10B18, M40B16, M40B18 eller M42B18 (finns fler motorer du kan ha i och få igenom en registreringsbesiktning utan problem).

Men!

Jag gissar på att din 320i togs i bruk någon gång mellan 1976-1992. Om jag tolkat ovanstående regler rätt så måste du i princip ta en motor som är utrustad med katalysator. En M40B16 eller M40B18 är säkerligen utrustad med katalysator. Vad du måste tänka på är att du måste ta med hela motorstyrningen och katalysator helt intakt.

Att lägga in en M40B16 med ny motorstyrning, fästen, katalysator etc etc etc låter som alltför mycket jobb och inget du är speciellt intresserad av att göra.

Det absolut enklaste alternativet måste således vara : när du känner dig redo för att sälja bilen, lägg tillbaka original M20B20 motorn (eller köp en begagnad), boka en tid hos Bilprovningen, få ett blankt fint papper utan några anmärkningar och sälj bilen! :-)
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Angående motornummer vet jag inte exakt hur en registreringsbesiktning går till. Men de är troligtvis mycket väl medvetna om var motorkoden sitter på BMW motorerna. På en M20 sitter det på höger sida vid oljestickan.

Såhär ser motorkoden ut på min M20B23 motor.
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Fan... Vänster sida såklart....
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Japp, det är den koden som hamnar i papperen så den vet de var den sitter.

///BMW - Was sonst!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.