|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag säger att det mesta här är drömkalkyler. Man får ju räkna över en livstid i stället. Otur är om motorn skär, eller ac:n går sönder. Lister, lambdor och annat är ju standard. Men glöm inte räkna in alla tvättar, parkeringskostnader, trängselskatt om du bor i stockholm, den vanliga skatten och om du verkligen vill se vad bilen kostar, värdeminskningen. Här är min budget för vad en Z3M skulle kosta mig. Ungefär.. däckskontot är något högt räknat eftersom det skulle gå åt en uppsättning R-däck/säsong. Men övriga värden är snålt tilltagna. Detta är alltså bara för 6 månader om året! Här är det inräknat garagekostnad på 600kr/månaden. Bilgodis är när man hittar en annons på något snarrit i kolfiber och inte kan hålla sig. Finansiering 4200 Värdeminskning 5600 Bränsle 21420 Fordonsskatt 925 Försäkring 11000 Trängselskatt 600 Reparationer 7000 Service 2000 Däck 9000 Parkering 3600 Bilgodis 5000 Totalt 66745kr total/månad 11124kr Man inser ju snabbt att vara född i stockholm och gärna vilja bo kvar där man är uppväxt är en dyr affär. Det är nog många boendes på landet som dessutom kan skruva själva som kan ligga många tusenlappar under denna kalkylen. |
|
Lasse Karlsson |
Har haft min kärra i 1 år och 3 månader nu. Har kört ca 700 mil, kostnad för detta 1,39l/milen x 700 x runt 12 spänn, ca 11500, skatt 2550 kr, försäkring strax över 9000 helåret, 2st besiktningar 600 kr, and thats it, summa ca 24000 på 1,25 år. Bilen var nyligen Insp II servad när jag köpte den, sen varvar jag aldrig hårt innan oljan är ordentligt varm, och gasar med kopplingen fullt uppe! Har inte haft några som helst problem med bilen! Har bilen påställd hela året, men kör mycket sparsamt vintertid. Räknar med oljeservice till våren + 2 nya bakdäck runt 11-12 tusen för detta, och vi skulle landa på runt 55-60 tusen på 2 år, ca 2500 spänn/månad. Räknar man på en vanlig "Svensson"- bil, som man säger körs 1500 mil/år, blir detta soppa ca 14500 om man räknar 0,8l/mil, försäkring ca 5000/helår + bes 300 spänn och skatt 2200 ger detta runt 22000/år + service säger vi 5000 till och ca 27000/år, ca 2300/månad, och då har jag inte räknat några som helst materialkostnader! Värdeminkningen kvittar jag, min kärra mot "Svenssonbilen" känns som 25-30 tusen är ungefär vad en lite dyrare bil idag sjunker i värde. Räknar man så här, ser man att för mig är det billigare med BMW:n än Svenssonbilen då jag bara kör 700 mil och år. Sen är det ju så att jag har en bil till, en gammal Mitsubishi, men det är väl rätt vanligt att en familj har 2 bilar. Så summa sumarum är det inte jättedyrt för mig att ha M5:an i nuläget, men visst! ett Vanosras + rasad koppling, nya däck, bromskivor + stor service på samma gång, då drar det ju iväg kopiöst! Men jag är av den åsikten att sköter man grejorna och kör med lite tanke bakom, klarar man sig ifrån tex Vanosras o dyl, och då är BMW M5 E39 ett kanonläge att äga en riktigt rolig bil för i sammanhanget rimliga pengar! I min värld spelar inte "Svenssonbilen" och M5:an i samma division vad avser körglädje, komfort och prestanda, M5:an är överlägsen i allt!! HA DET!!! modolasse |
|
Köp en bil som fortfarande kan maskinförsäkras. Att betala 10 - 20 tusen om året i försäkring på en bil utan maskinförsäkring anser jag inte vara värt. En ny motor lär väll kosta en 150 loppor |
|
|
Bromsarna tål inte bankörning och det kostade mig 8000. Sedan kostar däcken mer än soppan om du gasar lite. Lånar du ut bilen eller kör med sportknappen nere (onödigt) så kan kopplingen gå. Min M5 kostade mindre än familjens V70 i service rep försäkring och underhåll. Kör den även på vintern, bättre och roligare vinterbil finns inte. Diffspärren gör att du lätt åker på ställ i 120 blås runt alla svennar.... |
|
|
Rennwagen: Jag körde 2 fulla varv direkt efter varandra på Nürburgring och märkte inte av någon som helst fading på bromsarna och trots att jag bromsade hårt och mycket, mycket oftare än vad en duktig förare skulle gjort. ___________________________ Min M5:a heter Carbonhesten ///Motorsport BMWCS medlem nr. 07078 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.