AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
10.915

Bmw M5 E39 köp, kostnader

Sida 1 av 2
Hej!

Nu har jag fått upp ögonen för Bmw M5 e39, jag är medveten om hur många trådar det redan finns av den här karaktären.

Jag skulle vilja ha hjälp med om jag verkligen har räknat rätt på kostnader.

Inköpspriset hade jag tänkt mig omkring 130 tusen.
Eftersom jag är ung så är försäkringen självklart lite dyrare 21 600Helår/helförs.

Min tanke var att den är garageförsäkrad(ca4000helår) och avställd under sen höst/vinter, eller så länge det krävs.
För att inte försumma bilen på något sätt ställer man bara på den när man säkert vet att man har råd, för att en M5 kostar endel pengar.

Det jag undrar är hur mycket ni som äger en M5 lägger varje månad på den exkl. bensin.?

Eller ännu bättre om det finns någon här som gör ungefär som jag tänkt mig, och vad det kostar personen per år?

Det e ju nästan alltid små kostnader, typ som ABS givare, bakdäck, fylla på med TWS då o då :)
sen får du hoppas att inget pajar då kan det bli dyrt.
Is
204
Isak5503
(M5 -00 Såld)
525 xd 2010
Ducati Monster S4R 07 (Mc)
120d -08 (Hustruns)
Ducati S2R 800 -07 (Hustruns Mc)
På 2 år nu har jag lagt ut totalt:
Insp. II ca 5000:-
Nya bromsskivor runt om ca 8000.
Bakdäck 5000.
Lamdasonder 2000 (inte nödvändigt egentligen)

Det var nödvändiga grejor, sen har jag lagt ut mer än så på roliga saker...

Nästa är nog nya stötdämpare. Är sugen på coilovers vilket väl lär landa på ca 20000.

Min var i bra skick och hade haft bra ägare. Orginalkoppling ff vid 16000 mil.
Då räknar jag på att en M5 för mig påställd helförsäkrad kostar ca 3000kr i månaden +bensin
(1800försäkring+850 i genomsnittligt serivce/reparation=2650 och ett spann på 350 för övriga utgifter tex. olika vätskor.)

Intressant tråd. Skulle vara upplysande att så många som möjligt svarar så man får en någorlunda bild av reella ägandekostnader för en M5. Likaså för E46 M3or som jag är rätt nyfiken på.
Rn
18
Rnann
Alpina B5 -07 (Nr. 21)
320i -00
Det senaste året har jag lagt runt 12.000:- på grejer som har gått sönder. 2 kräningshämmare, styrled, lambdasond och en oljeservice. Allting är gjort hos BMW och jag räknade med deras arbetskostnader.
Som Isak5503 skrev så har även jag lagt ut en del på diverse vill-ha-grejer, såsom coilovers, avgassystem och lite andra grejer.

Ibland måste man ju köpa olja till bilen men det beror ju på hur man kör. Senaste gången jag köpte olja var i juli och jag har ännu inte behövt öppna den.

Försäkringen kostar cirka 1400:- i månaden för mig.

Mvh
Det låter som att det ungefär kostar 1000kr varje månad på service/reparationer, det är självklart snittet så ena månaden kan det vara 2000kr och andra 0kr.

Ni som har bilen avställd på vintern, har det inneburit några extra kostnader för er såsom att reparera krånglande bromsok, etc.
Eller är det inte ett problem på M5 e39?

Rätta mig om jag har fel, men de flesta M5:or som finns till salu idag är importerade?
Jag undrar vad det är försäkringsbolagen har emot importbilar och vilka extra kostnader/uteblivna ersättning som kan uppkomma?
Finns det någon tråd som jag missat som avhandlar det så länka gärna.

Ska inte vara några problem att teckna försäkring på importerad M5, när jag skulle köpa M5 skulle en sv såld o import kosta lika mycket hos orginalförsäkringar.
Rn
18
Rnann
Alpina B5 -07 (Nr. 21)
320i -00
För mig har det då inte krånglat efter vinterförvaringen. Dock har jag bara hunnit ha den en vinter.
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Inga problem med varken försäkring eller vinteravställning..ingen skillnad på sv-såld vs imp för teckning av försäkring..jag har bmw org

min var imp april 2005..
ställer av min 1 dec o ställer på den 1 april/maj.
körsträcka/år blir ca 300 mil.

Handtvättad 1-2gånger/vecka
Vaxning varannan månad
Inv Rek 1gång/vecka
Skinnimpregnering 2gånger/år
Polering: då de behövs!!!

Vid avställning görs följande:

Tvätt,vaxning,motortvätt,inv.rek,skinnimpregnering,fälgrengöring,3,6 kg på alla däck,bortkoppling av batteri för underhållsladdning under vinterhalvåret.
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Du får väl göra som några andra M5-ägare här på forumet. Skriv bilen på mamsing och pappsing för att få ner premien. Det lär väl spara några kronor, om man nu tycker att det känns ok.
M
84
M as in Missile
M5 -01
540-01
523-99
318-99
316-96
tjena jag har haft min m5 i ca 4 år betalar 19000kr per år i försäkring har renoverat den till nyskick allt är gjort hos bmw priset blev 189000kr för bilen och 165000kr i renovering men då har man en fin bil.
Om jag köpte en bil för drygt 100 tusen skulle jag aldrig helförsäkra den för 20 tusen om året. Det är alldeles för mycket. Den försäkringen "lönar" sig bara om man typ toksmäller bilen, och hur många gånger per liv gör man det?
Mixtus: Det hade jag gärna gjort om jag bodde hemma. Jag är av uppfattningen att försäkringsbolagen är vassa på att ta reda på hur det egentligen ligger till med bilen, om något har hänt. För bilen skall väl vara försäkrad på den person som främst använder den?
Det är ju en definitionssak om man bor hemma och "lånar" bilen ofta, men när det är dryga 30 mil emellan föräldrarna och mig så tror jag försäkringsbolaget har synpunkter på vem den faktiska brukaren är.
Eller jag kanske har fel, är det helt säkert att ha den på föräldrarna?

Tagge: Så svårt kan det väl inte vara att komma upp i höga reparationskostnader, kaross och motor skador på M5 borde ju kosta en hel del, är det någon som sitter på egna erfarenheter?

Även om bilen har varit med om en lättare olycka så borde ju definitivt värdet på den minska drastiskt, det en helförsäkring gör bättre är väl att man slipper tänka på kostnaderna i situationen,i alla fall i mindre utsträckning.
Är det flertalet som kör med endast trafik- eller halvförsäkring.
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Jag tycker du har en sund inställning. Tyvärr finns det andra som inte ser lika moget på det här med försäkring. För övrigt skulle jag självklart satsa på en helförsäkring.
Rn
18
Rnann
Alpina B5 -07 (Nr. 21)
320i -00
Bor man hemma är det ok att ha bilen stående på föräldrarna men bor man i eget måste man ha den ställd på sig själv. Smäller man en M5a så tror jag försäkringsbolagen är ganska noga med det. Det gäller på mitt försäkringsbolag, kanske varierar beroende på bolag.
M
84
M as in Missile
M5 -01
540-01
523-99
318-99
316-96
joel olsson du få räkna med 20000kr som du lägger åt sidan mot olika reperationer/service per år.
när det gäller försäkring så har det alltid kostat att försäkra m5 ring vesta försäkring och hör vad det kosta de brukar ha biligare försäkring.
M as in Missile: 20 000 på service/reparationer tycker jag låter mycket, men skulle Lmm eller Vanos börja spöka så kan ju kostnaderna snabbt rusa iväg.
Jag räknar ungefär med 1000kr i månaden på service/rep, men det klart man måste ha pengar för oväntade utgifter.

Försäkringen jag har hittat som är billigast är Atava, men jag får kika på Vesta och se hur billiga de är.

Jag skulle nog ta ett försäkringsbolag som har gott rykte (så gott det går för försäkringsbolag) och ett lite större bolag.

en kompis till mig hadeett mindre bolag, vilket han tog bara för att dom var billigast. Han körde på ett rådjur och då började tjafset om försäkringen redan där, det slutade med att han bara fick igen pengarna han lagt ut på försäkringen varje månad, det blev ca 6000:- och att han bytte bolag, så han hade alltså ingen hjälp av det skitbolaget. Utan fick ta dom 6000:- som en del av betalningen till att laga upp bilen. :) inte allt för roligt

ska fråga han vilket bolag det var så ni får veta :)
Bo
189
Bobmeister
M5 E39 1999 - Carbonschwarz
VW Lupo 3L 2000 - Silberblau
Har för mig att min Inspektion II som jag gjorde i våras kostade ca 6500 hos Jarls.
Sedan har jag bara tankat och fyllt på olja efter hand. Tvättat bilen ofta och varit försiktig med den vid parkering och så. Kör absolut aldrig hårt med bilen innan den är riktigt varm och efter hård körning får den kyla av sig innan den parkeras och stängs av.

Det med oljan är jag mycket, mycket noga med att kontrollera då min bil är en 99:a och drar mycket olja. Personligen så tycker jag att det är stor skillnad på om jag kör hårt med bilen eller inte. Kör jag hårt med den så drar den väldigt mycket olja men vid riktigt snäll körning så tycker jag att den knappt dra någon olja alls.
Försäkring är ju något som är mycket individuellt, både beroende på vem som tecknar försäkringen och vilket bolag det är.
Jag borde ta reda på hur det är med försäkringen och motorhaveri. Jag har för mig att min försäkring på motorhaveri inte gäller om bilen gått mer än 100 000 km, vilket den passerade 1 månad efter mitt köp av bilen i november 2008. Kanske kan köpa ett tillägg?

En kille som var med i gänget som åkte till Nürburgring i våras (2009) äger 1 Alpina B5 touring e60, 1 M3 e46 cab och 1 M3 e46 CSL. Han såg min bil och sa högt till Sten Jarl och mig. "Oooh, en sån hade jag också. Samma färg och allt. Snygg! ...men den var den dyraste bilen jag ägt!"

Jag betvivlar inte en sekund på att killens uttalande inte stämmer men jag tycker inte det är dyrt att äga en M5 e39. Dels för att min försäkringspremie är låg. Kombinationen garage, att man är en gubbe (35 år) och att man kört skadefritt länge är bra. Någon fördel att man är en gubbe ska man ju ha :D
Dessutom tycker jag kostnaden för service och annat är riktigt lågt för att vara en högteknologisk prestandabil.
Personligen tycker jag att man ska ta reda på kostnaderna och riskerna och fråga sig själv om man tycker det är dyrt. Är det för dyrt så får man avstå.
Jag tror det är många som inte tycker det är dyrt. För om man verkligen är intresserad av att köra en sportbil/speciell bil som kostar mer an vanligt så får man ju prioritera. Ekonomi är ett annat ord för hushållning med resurser. Dra in på något annat. Bo billigt osv.

I vår ska det på med nya sulor på bilen, 4-punkts hjulinställning och AC:n ska lagas. Ska beställa en ny nyckel och programmera om nycklarna också. Det kanske behövs göras mer, det får jag se vid nästa service.
Det kostar, men för mig är det värt det. Det är ju en avvägning alla för göra, om det är värt priset.

___
Min M5:a heter Carbonhesten

///Motorsport
BMWCS medlem nr. 07078
Kostnaderna beror mycket på tur/otur, men också på hur välservad/dokumenterad bil du kan hitta. Visst kan du räkna med 1000kr/månad om du vill, men om du har något större problem så stiger den siffran mycket snabbt.

Ifall du måste köpa en omgång nya däck så kostar redan de kring eller över 1000kr/månad fördelat över ett år... Lägg till t.ex. bromsar och stötdämpare så är du uppe i ungefär 4000kr/månad fördelat över ett år. Lägg till några sensorer, kanske en termostat, någon dörrtätning, en koppling, några felsökningar så är du uppe i 6000kr/månad fördelat över ett år. Med lite tur så kanske dessa problem fördelas över 2-3 år, så realistiskt sett kan du kanske då räkna med 2-2500kr/månad.

En grej som kan spara dig en hel del pengar är ifall du kan göra vissa reparationer själv. Delarna måste inte nödvändigtvis alltid heller köpas via BMW återförsäljare, t.ex. lambdasensorer och luftmassemätare kan fås mycket billigare via nätet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.