AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.264

Bromsok slut

Sida 1 av 2
I våras (29 maj) bytte jag bromsok höger fram. Idag lämnade jag in bilen igen då vänsterhjulet inte rullade helt fritt. Det visade sig att även bromsoket vänster fram har lagt av. Verkstaden sa att det var ett ovanligt fel och allra helst då båda oken säger upp sig med några månaders mellanrum. Jag kör stillsamt och oftast bara på helgerna, ungefär 1000 mil om året.

Har ni några liknande erfarenheter? BMW 320i -02. Dags att byta bil?

/ Hugo
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Kärvande ok är vanligare på lågmilare och dessutom på bilar som inte är servade enligt föreskrifterna.

Om oken kontrolleras vid inspektionerna och att man byter bromsvätskan med korrekta intervall, brukar oken inte kärva ihop.

Som referens har jag inga problem med min Compakt från -00 (20 kmil) och inte med den gamla e30:an som jag körde med i 18 år och 30 kmil.
Ok, så sparsam körning kan bidra. Servicarna är utförda med korrekta intervall. Bromsvätskan ska dessutom bytas under det här verkstadsbesöket.

/ Hugo
Roffa1
Det finns inga bromsok som är slut. Att bromsoket kärvar beror uteslutande på att kolven fastnat på den omslutande o-ringen i kolvloppet. Tag isär oket ock tryck ut kolven samt byt alla gummipackningar och o-ringar, OBS! glöm ej att smörja allt mkt rikligt med vitt bromsfett. Kostnaden för en komplett renovringssats till bromsoket kostar omkring hundralappen, arbetet är busenkelt, tar ca en timma per sida.(om man ej har tummen mitt i handen;-)

Ha även en annan sak i åtanke när verkstaden byter bromsok åt dig, se till att du får tillbaka ditt gamla kärvande bromsok, annars tjänar verkstaden ännu mera på dig, då de erhåller PANT på förbrukade bromsok (handlar om ca 250:-per styck.)
Ma
280
Magnus Karlsson
525dA Touring -11 M-sport
Finns väl egentligen inte nån anledning att renovera ett ok om du inte har tänkt o sälja bilen inom nån månad. Renovera bromsok är för mig att dra ut på de oundvikliga. Du kanske köper dig 6mån men sen blir de inte bra ändå.
Ett nytt ok kostar ju inte mycket mer än 800-1000kr o då är de sprillans. (kanske inte på mekonomen då eller BMW)
Tack för råd och tips.

Roffa1: pant? Det har jag aldrig hört talas om men tack för upplysningen. Fungerar det som en skrotningspremie eller är de så lömska att oket skickas på reparation och sedan hamnar på en annan bil?

Mitt bromsok ser rostigt och jäkligt ut ska jag medge. Så det är o-ring och gummipackningar som spruckit/torkat för mig? Jag kör för sällan och bromsar som en kärring fick jag höra av en god vän som pysslar med bilar. Det kan i och för sig stämma :)

/ Hugo
Roffa1
Hugoni: När du köper (Nya) bromsok i butik eller verkstad, så handlar det mkt ofta om en renoverad PANT. Ett f,d begagnat ok som blästrats samt fått nya packningar osv. När butiken säljer ett renoverat ok, så erhåller de rabatt om de skickar tillbaka PANTEN. (ca 250:-) = SKROTVÄRDE.

Lämnar du dina begagnade ok hos verkstaden, så kräv då tillbaka pantvärdet. (det spelar ingen roll hur rostiga oken är.)
E3
1.828
E36
USA bilar
Roffa har nog missförstått en del. De flesta bromsok köps som bytesok, vilket innebär att de är renoverade till nyskick, och bygger på att den gamla stommen returneras. Annars finns det inga stommar att renovera
Köparen dvs verkstaden eller du själv betalar en stomkostnad på det nya oket, denna fås sedan tillbaka vid retur av det gamla oket
Samma princip används på de flesta dyrare detaljer såsom topplock, turbo, styrväxel osv

Många som ex. bytt motor och köpt en beggad på skroten benämner detta felaktigt som bytesmotor, en bytesmotor är en renoverad motor och inte en bättre eller sämre begagnad

Vad gäller renovering av oken så är inte bromsfett alltid vitt, jag använder själv ATE fett och detta är rött..
För övrigt, min E36 (16år) har gått kring 40 000 mil, utan kärvande ok...
Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
E36 : Lite OT men är bara nyfiken på vilket ATE bromsfett du har som är rött, jag känner bara till den "vanliga" ATE Bremszylinder-Paste
Länk
Mr
18
Mr Eastman
320i Touring -00
En vettig normal verkstad tar alldrig betalt för panten på ett utbytesok..
Iaf inte nån av dom verkstäder jag säljer bromsok till iaf.

Dom tar betalt för oket, sen löser dom det själva med panten på oken.
Vill du själv lösa det med pant så kommer du få betala mer till verkstaden
samt att du får merjobb med att åka dit där dom köpt oket, dvs mer mil
för dig att köra.. Sen är frågan om dom släpper sin faktura/kvitto på dom
då det krävs för att du skall få ut panten för oket.

Mvh Niklas

Meca Bildelar Örebro
Roffa1
Jag har en granne som nyligen lämnade in sin Volvo för byte av de båda främre bromsoken, oken köpte bilverkstaden från Biltema (utan pant) men de gamla originalbromsoken vägrade de att lämna ifrån sig. Dessa renoverar de förmodligen själva eller använder som pant vid inköp av Volvos original bromsok. Det handlar om att tjäna så mkt pengar som möjligt på varje kund.
Mr
18
Mr Eastman
320i Touring -00
Roffa1 : Uppenbarligen isf, men det tycker jag är riktigt dåligt av den verkstan. Din granne ska enl lag få tillbaka sina gamla delar om inget
annan överenskommelse finns?

Köper dom ok utan pant kan dom inte behålla dom gamla!

Mvh Niklas

Meca Bildelar Örebro
Roffa1
Tror att allt för många verkstäder skor sig på folks bristande kunskap i ämnet. Dessutom är det många verkstäder som numera köper in sina bromsok från just Biltema, där ingen returpant krävs. Då tjänar ju verkstaden 500:-extra på panten som de själva behåller.
Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag skulle definitvt inte uppskatta om det framkom att verkstaden jag lämnat in bilen till för reparation använder sig av ovanstående metoder.

Tänk på att förutom bromsok har jag sett pantavgift på detaljer som bromshuvudcylinder, tryckplatta, servopump för nivåreglering, generator och startmotor.
Jag ska ju inte måla fan på väggen men jag ska hämta den imorgon. Nu ska allt vara fixat för denna gång. Tack för alla svar - skrämmande med fusket bara och allt som repareras och säljs som nytt.

/ Hugo
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Att oken kärvar beror normalt inte på att kolven fastnar i gummiringen. Utan det beror på att kolven rostar och kärvar i cylindern. Rosten uppkommer i första hand från kondens i bromsvätska (det är därför den ska bytas regelbundet). Jag har genom åren renoverat många ok och genomgående har dessa bilar inte fått bromsvätskebyten enligt föreskrifter,

Idag är det knappt lönsamt att renovera oken själv eftersom nya ok är relativt billiga. Dessutom får man ofta sår i kolvarna där rosten har suttit, men oftast tätar det utan problem.

**BMW-ägare i 29 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
E3
1.828
E36
USA bilar
Ääh, vad f-n nu var jag ju tvungen att åka till garaget bara för det Slangen..
Det var inte ATE, det var Lookheeds bromsfett jag hade på burk, sen har jag även några mindre tuber från PBR som också är rött
Roffa1
Mats: Kolven till bromsoket har ingen mekanisk kontakt med okets cylinderlopp. Toleransen mellan kolv o lopp är flera mm. Just därför kan den ej fastna i loppet. Kolven ligger istället omsluten av o-ringen i gummi, det är i samma o-ring den glider fram & tillbaka. Och när oringen blir torr så fastnar kolven på dess gummiyta. Sedan måste oket renoveras.
Det är inte helt ovanlgt med ytrost på kolven pga sprucken skyddsgummibälg som sedan gör att den kärvar med anliggande broms till följd. Även uteblivet bromsvätskebyte är en orsak som redan nämnts.
E2
50
E28Danne
325ik -89
Roffa1:
Jag tror du bör montera isär ett ok och kontrollmäta spelet där. Några tiondels millimeter är nog max spel mellan KOLV och LOPP. Så gummipackningen och kolven i sig, hjälps ju åt att täta mot loppet så att inte oljan trycks ut ur oket. Hade spelet legat runt ett par millimeter i oket, så hade ALDRIG gummipackningen klarat hålla bromsvätskan bakom kolven, den hade vikt sig och släppt ut oljan.

Motorer e precis som groggar
En sexa e bättre än en fyra
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Det är större diameter utanför tätningsringen än i cylindern. Jag kommer inte ihåg spelet i cylindern , men tippar att diameterskillnaden ligger under 0,05 mm. Som flera än mig har sagt så är dålig bromsvätska vanligaste orsaken till kärvande bromsok. Om damasken är trasig så är det den självklara anledningen, men de brukar inte gå sönder utan att någon pillar på dem.

**BMW-ägare i 29 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.