AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.166

Ställer du av din 335a vintertid?

Sida 2 av 3
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Tycker det är så jävla tragiskt av alla ni som sitter och klagar på dom som ställer av sina bilar över vintern.
Och framför allt Verdi. Vem fan är du att bedömma hur rädd man är om sin bil? Personligen mår jag riktigt dåligt för varje stenskott som blir på bilen. En repa skulle jag inte klara av alls utan skulle nog helst lacka om den berörda delen omedelbart - fast då har man ju ett omlackat vrak istället och det är ju inte roligt det heller.

Är man rädd om bilen - så låter man den stå över vintern.
Jag lät min 325d Coupe stå förra vintern och det var det bästa jag gjort. För den glädjen man får när man hämtar ut bilen på våren är så jäävla goo och man blir verkligen nykär på nytt!

Dock så förstår jag folk som använder sina bilar året runt - men jag sitter ju inte och idiotförklarar er och skriver vilka bilmisshandlare ni är. Acceptera folks åsikter och "behov" istället.

///Niklas "NIKEMAN" Johansson
Självklart så kör jag med 335:an året om, det är den byggd för.
Hade jag haft en ny M3:a så kanske den hade fått stå över vintern inte annars.
Bara bökigt att skaffa en vinterbil som ska skattas o försäkras.

Verdi
Tragiskt? Men jösses. Läs ditt eget inlägg vet jag. ;-)

Jag kan nästan tycka att det är lite skönt att det finns några stenskott och att en fälg är lite kantskrapad. Då behöver jag inte må så illa av att använda bilen.
F10Wanted
Personligen krävs det något extra för att jag ska ställa av en bil. En M-bil eller en äldre raritet hamnar i detta fack, medans övriga vagnar nog skulle få fungera som trevliga bruksbilar. Mycket pengar att bara ha ståendes i garaget.

Men alla gör givetvis som de vill. Det visar trots allt att man är en hängiven BMW-fantast när man värnar så om sin bil.
F10Wanted
Fast å andra sidan kanske man vill utnyttja bilens fina balans på härliga vintervägar ;-) En annan typ av entusiasm.
F10Wanted
..
Att stenskott skulle vara något som är länkat med enbart vinter vet jag inte om jag håller med om. Man får ju stenskott under sommaren med.

Nikeman, om du mår så dåligt skulle du kanske fundera på att inte ha någon bil alls och åka kommunalt istället. Då slipper du må dåligt hela tiden. Observera att detta är tänkt som ett skämt och det är inget illa menat mot dig eller andra som delar din uppfattning.

Som jag tidigare nämnt får alla göra som de vill med sina bilar. Jag respekterar de som bunkra upp sina bilar över vinter. Det är ju en investering oavsett och alla har ju olika synsätt på vad som ska göras med investeringen.
Men samtidigt kan jag inte låta bli att fundera på hur bra en bil mår av att stå oanvänd så länge. Tänker främst på AC komponenter. Detta är lite utanför den röda tråden iaf.
Nu pratar vi väl relativt nya bilar och ska ni inte ha kvar dem lång tid framöver så tror jag (i de allra flesta fall) inte ni behöver oroa er för rosten. Dock förstår jag känslan, inte kul när man vet att bilen utsätts för en ganska omild behandling vintertid.

Hade nog personligen inte ställt av den men som sagt, förstår er som ändå gör det.
Aj
466
Ajvar
BMW F11
M-SPORT
Vilket jävla hets!!! Fan låt folk ställa av sina bilar om dom känner för det!!!!!
Har du inget bättre för dig Verdi än att klaga på folk som inte vill köra sin bil vintertid.. Vad är problemet? Eller är det så att du inte har en vinterbil som du kan bruka under vintern.
Ni
1.573
NiKeMaN
BMW 118d 2008
CHris87: Så bara för att jag inte vill ha min "nya" bil ute i snö, salt slask och få stenskott, skrapmärken på fönsterrutor efter isskapa m.m.m.m.m..... så ska jag åka buss?
Har jag inte rätt att njuta av min BMW vår, sommar och höst? Måste man använda bilen året runt för att ha rätten att äga en bil?

Verdi: Kul att du trivs med stenskott och repor. Just därför jag tycker det är skönt att köpa en sprillans ny bil för att slippa ha någon vanskött bil ifrån någon med ditt resonemang.

Verdi
Ajvar,
Oj, trampade jag på en öm tå nu? Tycker det är lite märkligt bara. Gör vad du vill! :)
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
NiKeMaN:

Vanskött av stenskott och vinterkörning?

haha !

Kör själv 24/7 och gillar inte att åka omkring i E60'n på vintervägar (slitage). Dock är den säker och har en underbar komfort sommar som vinter. Men att säga att en pedantskött bil som körts vintertid är vanskött håller jag inte alls med om. Visst sliter vintern mer på bilen än sommaren, men jag tvättar 1 ggr i veckan, och fyller i de stenskott jag (tyvärr) får på huven.

Man måste ju kunna använda sina saker också.

/ Pedantisk BMW förare som sköter bilen til punkt och pricka och använder den!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Intressant att läsa reaktionerna i denna tråd ;)

Vi är olika som personer och har olika saker som vi tycker är viktigt och ska prioriteras osv här i livet därför blir det sådana här disk. emellanåt...tycker som sagt det är ganska underhållande att läsa en del trådar på forumet...fortfarande.. efter många och långa år på forumet :)
Denna tråd är en av dessa...

Iofs var det ganska självklart hur tråden skulle arta sig....Brukar alltid bli ungefär samma reaktioner när det börjar luta åt hur man vill vårda/bruka sin bil...eller inte.

Mvh Janne.

Sa
136
Sanoj_lidatorp
120i -08, M-pkt
"Just därför jag tycker det är skönt att köpa en sprillans ny bil för att slippa ha någon vanskött bil ifrån någon med ditt resonemang."

Min gissning är att dr Freud skulle kunna skriva en hel bok utifrån ditt uttalande...

// Jonas

Verdi
Nikeman,
Trivs och trivs. Tycker dock inte att det stör så mycket. Det är inga allvarliga saker och den är absolut inte vanskött. (kanske i dina ögon men du verkar ju å andra sidan vara lite av en bil-taliban :-))
Ni
1.573
NiKeMaN
BMW 118d 2008
Verdi: Ja så kan de ju vara iofs :)

Nä vi får inte bli allt för aggresiva. Men jag anser att om ni vill köra era bilar på vintrarna så gör det. Men förneka inte att man har ett mer-slitage under vintertid på sin bil. Salt och annat skit går att tvätta, polera och fixa bort. Men faktum kvarstår att det blir annat slitage av bland annat stenskott (som faktiskt förekommer oftare vintertid än sommar) eller "dubb-skott" från dubbdäck. Likadant så tvättas merparten av alla bilar som körs vintertid på ett sådant sätt att det bildas massor o massor med tvättrepor vilket också förstör mycket av utseendet. Sen så "vaxar" man hemma själv på våren med Turles supervax och tror att det blir fint... :S

Nikeman, det var tänkt som ett skämt. Du fick det du skrev att framstå som om du får ångest varje gång du ser någon liten prick i lacken.
Vart inte mening att trampa på någon öm tå.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
5 år, vinter som sommar - 18k mil:

Lackförseglat 1-2 ggr per år, och endast handtvättat :)

Ser bra ut fortfarande:
Länk

Länk

Länk
Ni
1.573
NiKeMaN
BMW 118d 2008
Sim: Ja wov verkligen. Tycker du att dom bilderna återspeglar skicket på en bil?
Tillåt mig ASGARVA !!!!!!!!!!
Det är på dom bilder du uppvisare HELT omöjligt att säga ett ord om skicket. Ja vi ser ju att den inte är rostig och matt. Men glansen i lacken, tvättrepor, stenskott osv är helt omöjligt att se.

Och "just for the record" - även en "endast handtvättad" bil kan se FÖR JÄVLIG ut om inte ägaren tvättar på rätt sätt.

Chris87: Jo jag förstod det även om jag kände mig tvungen att ställa några frågor tillbaka :)
Ar
13
Arn3
335i Coupè, -09
jag kommer köra min i alla fall. går de drifta på torr astfalt så går de nog tamej fan det på snön med!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.