AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.164

Ställer du av din 335a vintertid?

Sida 1 av 3
Jag börjar få beslutsångest vet ej om jag ska ställa av bilen eller ej.
Jag kör ca 1200 mil per år. Om jag kör den under vintern kommer de bli max 300 mil.
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Med vintern börjar det roliga för mig - ska leka friskt i vinter...

/Andreas.
Håll till höger eller gasa.
Buspelle
Du missar glädjen med att köra 300 härliga vintermil om du ställer av den. Min rullar givetvis året runt.
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Nu har jag ingen 335:a tyvärr eftersom jag är för fattig för det än så länge men...

Om du ställer av missar du även allt pyssel som du får när din 335:a börjar få lack och rostskador samt stenskott här och där pga av grus och salt som slängs ut på vägen vintertid. Jag föredrar att ha mina BMW bilar så rostfria som möjligt och i bästa möjliga skick. Då kan man inte köra i cancersörjan som vägverket skapar. Köp en vinterbil eller flytta till medelhavsområdet om du har råd. Det kommer jag göra i framtiden. (vinterbil har jag redan, en gammal Audi 100 avant som rostar på)

BMW 4 Life
Visa användare
86
2Z3
M3 cab-10
Tänkte ställa av, men tanten fix en stuga i sälen o dit vågar jag inte köra med gamle saaben. Dessutom blir det till att skaffa vinterdäck...
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Jag ställer inte av den, så att den kan användas när det är bra väder vilket det ofta är på vintern. Har dock stor respekt för saltets härjningar på ogalvad bil (335i) som man dessutom vill hålla fräsch rakt igenom, så annan bil används också under vintern. Vinterbilen är en S70 turbo som verkar helt imun mot rost. Snygg fortfarande och går bra (för att vara Volvo...) efter 19000 mil och perfekt att köra över moddsträngar med tack vare framhjulsdrift.

Länk

Jag har en jobbar bil jag kör med dagligen kör bara bmw när jag är ledig och på helger.
Jag har tänkt montera vinterhjul men kommer endast köra bmw när de är snustorrt och barmark. Ingen snö,slask eller regn. Vad tycker ni om det?
Sen tvättar jag bilen minst 1 gång i veckan och lackbehandlar 2 ggr per år.

2Z3: När åker du till sälen. Jag ska dit 2 dec.
Jag har en jobbar bil jag kör med dagligen kör bara bmw när jag är ledig och på helger.
Jag har tänkt montera vinterhjul men kommer endast köra bmw när de är snustorrt och barmark. Ingen snö,slask eller regn. Vad tycker ni om det?
Sen tvättar jag bilen minst 1 gång i veckan och lackbehandlar 2 ggr per år.

2Z3: När åker du till sälen. Jag ska dit 2 dec.
Aj
466
Ajvar
BMW F11
M-SPORT
Ställde av min 335a idag då jag föredrar att ha en ren och fräsch bil utan stenskott och en massa andra onödiga kostnader.. Köpte mig en citroen c3 som vinterbil... Faaan vad snabb den är!!! Näää men bensinsnål är den iaf..
Buspelle
Tycker det verkar mycket klokt av alla er som köper en bil till - med alla kostnader det för med sig - för att inte förstabilen ska drabbas av något stenskott eller andra onödiga kostnader.......
Verdi
Så ni köper en bil för över en halv miljon som ni bara kan använda halva året? Shit... Det blir dyra sommarmil det...

Dessutom tycker jag att det är på vintern man behöver en bra, modern bil eftersom den har bättre säkerhet på alla sätt.

Visst, den slits väl lite extra på vintern. Men va fan. En bil är väl till för att användas?
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
R1000 > E9 ogalvad? Är inte alla nuvarande modeller galvade?
Roffa1
Nu har jag visserligen en 330, men jag skulle ändå aldrig komma på tanken att ta ut den i vägsaltet. Förstörelsen börjar omg i form av att bromsoken bli mörkgrå av saltet. Sedan fortsätter nedbrytningen under hela underredet, allt blir anfrätt av vägsaltet. (går ej heller att tvätta bort)

Stenskotten samlas som träffar från ett luftgevär på frontspoiler, motorhuv, vindruta osv. Jag använder istället en gammal volvo 944 under vinterhalvåret.
Den isblå skönheten står nyvaxad i garaget fram till våren;-)
Det går ju alltid att lämna in bilen för en rostskyddsbehandling?

Jag håller med Verdi, men samtidigt tycker jag att det är upp till var och en hur de vill köra och använda sina bilar.
Visa användare
86
2Z3
M3 cab-10
Sevak: Inte föränn v 4, det finns väl ingen snö i början dec.
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
HFR: Ja som jag har fattat det så är det bara senaste 5-serien som har bra rostskydd i klass med vad t.ex. Volvo har haft i säjer 10 år. 3-serien är gjord på i princip samma sätt som E46. Karossen viks ihop, sedan tätas skarver med kitt och därefter doppas hela karossen i grundfärg. Kittet torkar och sprivker, vatten går in och sedan är cirkusen igång :-( Det blir säkert ingen allvarlig rost i meningen trafikfarlig men det är inte skoj med spaltrost heller som får bilen att se sunkig ut.
Sa
136
Sanoj_lidatorp
120i -08, M-pkt
Roffa 1, köper du en 4-hjulsdriven bil som inte ska användas på vintern!!
Den är ju högre, långsammare och drar mer bränsle än en 2-hjulsdriven..varför?

// Jonas

Verdi
Chris87,
Självklart gör man som man vill med bilen. Tycker dock fortfarande det är perverst. Fattar inte grejen. Lägger man stora pengar på en bra bil vill man väl ha valuta för pengarna? Nån liten repa eller stenskott är det ju ingen som märker till vardags. På sommaren blir det ju ändå en massa mosade insekter och på vintern märks det ju absolut inte.

Sanoj,
Precis, att köpa en 4-hjulsdriven bil och ställa av på vintern är ju ungefär som att inte våga använda regnjackan när det regnar för att den kan bli smutsig och sliten. :-)

Hoppas ni skämtar med rosten. Är det så allvarligt så att man inte kan använda bilen på vintern så ska jag nog byta till en Audi igen. Var aldrig några problem med mina A4:or.
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Audi är helgalvade och därmed mycket bättre avseende rost.
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Men vem vill ha en DKW :-)
Det är klart att E9x är galvad. Oavsett bilmärke så kommer bilen att rosta förr eller senare. Det enda sättet att bromsa rostangrepp som jag vet är att lämna in bilen för rostskyddsbehandling när den är ny.

Tittar man på Youtube hur det gick till när de tillverkade e46:an ser man att hela karossen doppades ner i ett galvaniserings bad.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.