AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.854

Törs man köpa en 540 e34 idag ?

Sida 1 av 2
Har hittat en 540 som jag tycker verkar vara ok , import 1999 samma ägare sedan dess (verkar ju lovande).
Ska ha rullat ca 21500 mil.
Oljepumpsbultarna är kollade och ok.
Vad mer bör jag kolla efter ?

Billy aka Fantômas
Och vad kostar dom ca i försäkring ? Svindyra eller ?

Billy aka Fantômas
jepp, det är svindyrt.. men det är väl ingen hemlighet att det kostar att ligga på topp..
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
dom är inte svindyra i förs. så länge man bara kör trafik.

Jag tycker ingen E34 är dyr i trafik förs. Min M5:a jag hade skulle kostat 2500kr/helår i trafik, och min 540 jag hade var billigare än min nuvarande saab 9000 2.3t, men dock dyrare än M5:an tror jag fick ge 2800 för 540:n

De flesta E34 är så pass billiga i inköp nu så det är inte värt att helförsäkra dem utan bättre att lägga undan de pengarna själv ifall olyckan skulle vara framme.
Men halv kan ju kanske vara bra o ha ?

Billy aka Fantômas
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Automaten borde vara uppdaterad, men byt kolven och gör ett automatoljebyte (med automatfilterbyte) samtidigt:

Länk Länk

Mvh
Jag har för mig, jag lägger 7-8tkr helförsäkring/helår för en 540i E34 påställd. Och då är jag fortfarande skriven i Sthlm (även om det är bättre förort=).

Beroende på prisklass finns det lite olika att kolla efter, automatlådan (om det är en sådan, bör ha ny olja, helst byggd efter 10/94 ännu hellre 5/95), men sådana är ovanliga.

Finns en Touring-96 med Individualinredning för 26tkr, tyvärr rätt solkig.

Obs 540iAT-96 byggda 1995 klassas alltid som 95:or i Sverige även om den är byggd 951230, BMW glömde meddela myndigheterna om årsmodellbytet...

Stephan
Scheckheft
att köpa en 540 har de flesta råd med. Frågan är om det finns slantar över för skötsel och avgifter?

Mvh
Scheckheft

Aus dem All betrachtet ist die Erde Weiß und Blau, das kann kein Zufall sein!
Här är bilen jag pratade om..
Länk

Billy aka Fantômas
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Det enda som kostar med att ha 540 är bensin, om man kör som jag vill säga, i stan hela tiden. Reservdelar och service är ingen hög kostnad. Men att ha 540 gör en glad så fort man kör den :) Köp en så fort du kan!
Ot
705
Otto
750iA -95
M5 -00
335iA cab -08
T-bird Roadster -62
Jag hade min 540-93 i 6½ år, en helt underbar bil som inte vållade mig några problem. Fick byta vattenpump & insugsmembran men det är ju välkända förslitningsdelar på M60 motorn. Kolla efter vibrationer "durrande" i drivlinan som kommer & går mellan 50-90 km/h, min bil hade detta under hela tiden jag hade den och det hade även de 3st 540 Jag provade innan Jag bestämde mig. Det finns många trådar om detta problem och många terorier vad det beror på. Under de 5700mil Jag körde så blev inte felet värre, men ibland blev man irriterad på det. Några teorier gick ut på att det var converterfel, fel i band/lamellpaket eller lådans lagring av utgående axel.

/Stefan
jag betalar 555kr/månad för bara trafikförsäkring :(
det är nästan vad ett helt år kostade för min förra bil.. om man överdriver lite..
Kollade lite och halvförsäkring skulle kosta 340 / mån på en sån...

Billy aka Fantômas
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Annonsen är lite fattig på info, men den är besiktigad och har haft samma ägare i 10 år - helt klart attraktiv!
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
I Småland kostar min 540iA -94 knappt 6000kr/år helförsäkring med BMW Club Schwedens 10% rabatt hos BMW Originalförsäkring. Är 33år.

------
BMW CS #04839

52
54
528patrik
528 iA touring -98
Helt klart en trevlig bil, om inte helt bränslesnål. När man köper den här typen av bil bör man ha en buffert på kanske 10 000 om man skulle ha otur.

Miltalet bör du kanske ta med en nypa salt. 21 500 mil på 16 år låter i underkant enligt min erfarenhet. Läs begagnatguiden här om du inte redan gjort det.

Lycka till =)

528 patrik
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
I jämförelse med vilken "vanlig" bil som helst så är den relativt törstig ja, men om man tar den för vad den är, en 4l V8 med automat är den rentav snål med tanke på sin ålder. Som jag skrev i en annan tråd, i jämförelse drar min egen 855 T5 2.0 (italien-import) ungefär lika!

------
BMW CS #04839

Ja miltalet kanske inte stämmer men vi får se (ska finnas mkt dokumentation) , jag har gett han ett bud och tycker han om det så ska jag nog åka upp :)

Den ser verkligen bra ut minimalt med rost.. hörnet på förardörr samt skyltbel bak.

Att den drar soppa har jag inga bekymmer med , det är ju en stor motor med automat !

Billy aka Fantômas
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
billy:

Antar att du såg mitt tips? Kolla att automaten är uppdaterad, helt klart det vanligaste dyra felet på en 540 om det inte åtgärdas!

Med tråget nertaget ska man tydligen kunna se utanpå ventilhuset om den har den uppdaterade kolven.

Om den manuella kolven dit vajern är kopplad är i metall istället för svart plast så har ventilhuset också den nya tryckreduceringskolven från fabrik, plastkulorna slits inte mer efter kolvbytet.

Länk läs molle325´s alla inlägg.
Har hittat en annan 540ia jag ska kolla på imorgon , lite närmare mej.
Den har gått längre 29 tm men är repad i lådan enl AP's beskrivning.

Jag återkommer imorgon om det blev ngt köp :)

Vill tacka för alla bra tips av er grabbar !

Billy aka Fantômas
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Varför tveka skulle det gå åt hel.... så kan man ju alltid sälja den i delar
22 000 :- får man bara en dyrare moppe för i dag

Ha de T
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.