AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
9.877

Kan man köra med en skruv i däcket:-(

Sida 1 av 2
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Däcktrycksensorn började lysa rött idag när jag körde o det visade sig att en skruv borrat in sig mitt i bakdäcket....

O inget reservhjul finns på M3:an, det läcker ju inte jättemycket men frågan är om man vågar köra? Ingen däckfirma här har öppet nu, o jag hade behövt köra 13 mil imon...jag tänker att hålet blir kanske större om man kör?

Mvh Peter
Kör inte! Pajar däcket mer kanske du kör sönder fälgen också. Jag hade inte litat på att en skruv skulle hålla tätt.

Radix omnium malorum est cupiditas
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Jag har utan att veta om det kört med skruv i däcket, och på en gammal bil jag hade orkade jag inte bry mig utan bara fyllde på lite luft ibland. Så det går, men är kanske inte att rekommendera i längden.

______

Visa användare
442
PWtec
BMW Z4 sDrive 35i
Porsche Panamera GTS -16

Däckfirmor brukar ha plugg att sätta i som vulkas för permanent lagning. Men på en M3.... kanske inte. (pga effekt, hastighet och bilens värde)
E3
1.828
E36
USA bilar
Håll koll på trycket och kör med skruven i till på måndag, vad du än gör dra inte ut skruven...

En korrekt reparation är helt ok även på en M3
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
att plugga däcket försvagar det en del. på en m3 känns det lite sådär. hade själv en skruv i bakdäcket i våras men hade tur. den hade inte gått igenom så det vara bara att ta bort den.
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Kompisen hade skruv i sin z06 den var man tvungen att sätta kappa på baksidan + special lagning på ngt sätt men det gick ,inte alla som kunde ( hade grejer hemma till det )

Ha de T

Ps. skruven kan släpa och det blir hål i inner skärmen
Is
468
Ismo
735iA -87
Självklart går det, spelar ingen roll om det är en Lada eller Ferrari.

Jag hade inga problem med lagningen i min 2.5T tunga Dodge, körde även i 180km/h (av misstag, lång historia)

MEN jag skulle inte rekommendera det till tävlingsbilar.

Det enda som kan hända efter lagning är att det kan kanske börja pysa lite, men gör det inte även utan lagning?
Verkar som många tror att hela bilen exploderar bara för att man lagar det.

Samma myt är det med regummerade däck, folk tror dom är farligare än nya.. en regummerat däck testas till 100% (tryck och belastning) medan en ny testas var 100:de däck (vet ej) resten förmodas vara okej.
Just ja, flygplan har regummerade däck.
Sen att man ser lite gummirester efter lastbilar är oftast på grund av överlast eller anliggande broms.
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Ismo du har klart rätt ang. vanliga däck men på RFT däck är det annat som gäller.
Allt enligt Euromasters Helsingborgs kontor
Mest pga av att de skall gå att köra på även utan luft oftast går det laga om det inte sitter i sidan på däcket och allt det där

Ha de T
E3
1.828
E36
USA bilar
Jag skrev att en KORREKT reparation är helt ok
Med korrekt reparation menas inte en plugg utifrån
Skador repareras beroende på däck, skada och placering
En stickhål/skruv repareras antingen med minicombi, safetyseal (inifrån) eller en däcklapp (inte att föväxla med slanglapp) Vid större skador används stemplugg+däcklapp eller radialkappa, enbart radialkappa eller safetyseal
Korrekt utfört är det fullgoda reparationer
Ex safetyseal har gjort TUV test med reparerat RFT däck och högfartstest fullt godkänt
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Hej o tack för svaren! jag lät bilen stå över helgen ändå...o idag fick jag däcket pluggat så nu är allt frid o fröjd:-)

Mvh Peter
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Jag bytte till vinterdäck idag - och det visade sig att jag hade skruv i både fram och bakdäcket (höger sida)

Undrar hur länge de har suttit där - jag har inte märkt någonting :-/

/Andreas.
Håll till höger eller gasa.
Sm
511
Smajly
318D Touring -12
X3 2.0D Aut. -08
320 E46 Cab -01
Ja det är MÅÅÅNGA som kör med både skruv o spik i sina däck utan att veta om det.. Inga av dom som skriver i inlägg om att det inte går, ställ bilen, byt däck, laga inte mm.mm kollar inte sina egna däck efter skruv o spik varje dag.
Har en skruv i ena bakdäcket på 525 touringen och den har suttit där ett bra tag och den får sitta där tills det är dags för vinterdäcken om en månad.
Byt däck snabbt som tusan!
an
208
andbilh98
Bmw 325iT -89
Haha, rolig tråd de här:)

Ja ha fått skruv i ett däck en gång och det enda ja märkte var ett dubliknande ljud i lägre hastigheter. Däcket höll då fint iallafall och det är ju inte balonger man åker på så dom exploderar ju inte men man kan ju undvika att köra 400blås.

Hål i innerskärmen får man knappast, hur håller innerskärmarna då för småsten?
Har fått en del skruvar genom åren, ta inte bort dem själv då kan det börja läcka och kör inte med punkaspray mer än i nödfall, ta det till den däckfirma som kan reparera det och det håller, chansen att det exploderar är minimal.
När man lagar det så borras hålet upp för att få i vulksträngen, och det görs med luft i utan problem.
gO
1.407
gOry
335i Touring
E36: går utmärkt att plugga däck utifrån, med tex saftyseal, har själv ett kitt och pluggar alla våra däck som råkar ut för skruv och spik.
ett tips är att skaffa ett kitt istället för punkaspray, som enligt mig bara förstör bra däck ifall man använder de.
E3
1.828
E36
USA bilar
gOry: Javisst går det att plugga ett däck utifrån, det går också att köra i den äckliga och närapå förbjudna punkasprayen
MEN ingen av dessa är en korrekt reparation, en korrekt utförd reparation förutsätter att däcket krängs av fälgen för att kunna besiktiga däcket på insidan
En utifrån pluggning är alltid att betrakta som temporär
Varför är den temporär bara för att man kränger i den utifrån och in.
vad är skillnaden om man gör det från andra hållet?

Någon som vet vart man kan köpa dessa kit?
E3
1.828
E36
USA bilar
Den är temporär bara för att man inte gjort en inspektion av däcket invändigt

Safetysealsatser kan du köpa bl.a hos Wennström Racing, grundssatsen är den för utvändig lagning, sen finns en plussats för invändig reparation

Det finns billiga kopior på bl.a Jula, de ser lika ut vid en första anblick, men är långt ifrån samma produkt
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Hur snabbt kan man köra med en plugg? Har fått en isatt men ska byta ut däcken nästa månad men inte ovanligt att ja kommer upp i 200knyck. Men de e nog dumt med plugg isatt :/
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.