|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Du har helt rätt funktion på "undre slangen". Vid kall motor cirkulerar ju vattnet inte genom kylaren. När termostaten öppnar leds vattnet genom den undre slangen till kylaren och tillbaks i den övre. Temp lite övre mittstrecket vid lång tomgångskörning är också normalt.(många fläktkopplingar "greppar inte in helt" förän uppåt 3/4 på mätaren). Att din temp sjunker så mycket vid acc. låter lite märkligt, men inte som något större problem. Teoretiskt behöver ju termostaten lite tid att kompensera för det ökade flödet och den förbättrade kyleffekten hos kylaren, men knappast så det ska synas på mätaren. | |
|
Min temp sjunker oxå relativt fort när man "drar på" efter en tids temphöjande tomgångskörning. Angående temperaturer i kylslangarna så är den övre varm o den undre kall vid normal funktion på kylaren. Och varm motor ska tilläggas. Dvs termostaten öppnar och släpper in vattnet genom den övre slangen och har då följdaktligen kylts innan vattnet går kylt vidare in i motorn via nedre slangen.. Nedslitna kamnockar går att köra med ett bra tag dock finns naturligtvis ökad risk för t.ex vipparmsbrott.. Jag har kört med E28:or ett par år med slitna nockar utan andra problem än det irriterande knackande ljud som då hela tiden finns närvarande. Beror naturligtvis hur djupa spår du har hur länge du kan köra innan det blir problems(ca millimeterdjupa var mina). Mvh Janne. |
|
| Janne, jag vill påstå att du har fel ang. vattnets riktning i slangarna. Det okylda vattnet går in längst ner i kylaren och ut längst upp. | |
|
Vattnets väg är så att inloppsslangen är högst upp och varm därefter kyls vattnet på "vägen ned" igenom kylaren för att sedan gå in igen via den nedre slangen. Så fungerar det. Mvh Janne. |
|
| ord står mot ord... | |
| Ursäkta Janne, Jag hade "förvrängt" min minnesbild av termostathuset på M30 spisen. (för mycket V12:a framför näsan på sistånde). | |
|
Jag hade samma problem med min m535a, den låg stadigt i temp tills man stannade eller körde sakta. Men jag har ingen fläkt på motorn utan jag köpte en stor elfläkt och en ny bmw 740 kylare och nu är det inga problem, om det inte är 30 grader ute och jag står stilla Mr moberg |
|
| Jag hade samma problem med min 525 tdst , Luftade så gott det gick först , men det hjälpte ej förrän jag luftade genom lilla slangen uppe på vä sida på kylaren ,vet ej om det är samma på din . mvh Johnny M | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.