AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.249

PROBLEM MED M535i !

Sida 1 av 2
523i_96
Hej!

Jag har skrivit ett antal inlägg här på forumet angående motortempen på min bil. Skriver nu ytterligere ett för att försöka reda ut det hela.

Problemet är att bilen går upp i temp och kokar vid tomgångskörning. Men vid landsvägskörning går den för kallt. Om jag står stilla och varvar när tempen är för hög på tomgång blir följden den att tempen sjunker.

Dessa kontroller/åtgärder har jag vidtagit och ändå kvarstår problemet:

-Luftat i mycket brant uppförsbacke

-Monterat sprillans ny fläktkoppling

-Monterat sprillans ny termostat

-Hällt i kylarrensning

-Mätit upp om det finns avgaser i kylvattnet, vilket det inte gjorde

-Lyft ventilkåpan, inga tecken på vattenläckage

-Rengjort kylet från insekter och skit

Bilen går för övrigt bra. Jämt på tomgång och ingen rök. Bilen är också lättstartad.

Snälla ni som kan, hjälp mig att komma till rätta med detta nu så att jag kan sova om nätterna!!!

Bilen skall inte koka om allt är som det ska. Och den kokar verkligen efter en stunds tomgångskörning. Det är alltså inte bara tryck som gör att vatten väller ut då kylarlocket öppnas. Jag har mätt vattentemperaturen och det ÄR 100 grader.

MYCKET tacksam för hjälp!

MVH: Magnus
Hello Nasty!
Har du bytt allt som du skriver så finns det ju inte mycket kvar att göra, men byta kylare kan nog vara det bästa i ditt fall att forts. med.
Kan ju vara vattenpumpen också, kollat remmar så allt är spänt så remmen inte slirar?

Mvh/Henrik

523i_96
Remmarna verkar ok.

Kylet är ju inte roligt att byta om man inte är säker, det kostar en del...

Men om jag skulle kolla vattenpumpen. Vad skall jag tänka på när jag tar bort denna? Hur ser jag om den är kass?

Har samma fenomen på min 528.Blir varm på tomgång och stadskörning (köer).

Fegt Att Bromsa
523i_96
M528:

Kokar din bil om du står på tomgång ett tag?

Hur mycket svajar din tempmätare?

Hur länge har du kört med detta problem?

Tacksam för svar.

523i_96
Hej igen!

Min undre kylarslang är mycket svalare än den övre. Betyder detta att jag har dålig cirkulation? Den övre slangen bränner ju man sig nästan på, medans den undre är så varm som luften är i motorrummet ungefär.

Men om min vatten pump är kass eller kylet är täppt hur kommer det sig då att bilen går för kallt närman varvar på tomgång eller kör på lansväg? Kan någon få detta att hänga ihop?

Kan en spricka i toppen eller en blåst topplockspackning orsaka att den undre kylarslangen blir kall?

Borde inte bilen koka hela tiden om det är något med toppen. Allt verkar så himla knepigt. Jag får det inte att gå ihop.

wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Testa att låsa fläkten mot remskivan med ett bleck eller något. Då kan du ju iaf utesluta fläktkopplingen om det inte blir någon förbättring.
Paap Reeder
Hej!
Känner igen det hela. Jag körde 4 år med en ny piratkylare. Bytte också fläktkoppling och en massa annat tills jag upptäckte att bara övre 1/4 - delen fungerade som kylare. Helt kass. Letade efter firman för att trä kylaren över huvet på dem men som tur var hade de konkat. Det var en koreansk version där lamellerna "var gjorda av rispapper".
Sågade isär skiten och såg att hela undre delan var igensatt. Det tog 4 år!!
Vill inte påstå att Du har samma fel men det låter bekant.
MVH /// Paap Reeder
523i_96
Paap Reeder:

Gick din bil för varm på tomgång med alltså? Kokade den med efter ett tags tomgångkörning eller stannade mätaren innan rött? Gick den ner i kraftigt i temp (nästan till blått) om du varvade på tomgång?

Om jag tar bort kylarslangarna och spolar in vatten i övre hålet ser jag direkt om kyler är igentäppt då?

Mycket tacksam för svar.

po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Jag har lite svårt med logiken att en igensatt kylare skulle kunna motorn att gå för kallt vid landsvägskörning, men det kan ju vara så att du i verkligheten har rätt temperatur då, men givare/mätare visar något annat. Kall nedre slang och varm övre tyder på att lite vatten cirkulerar till eller genom kylaren. Eftersom du har bytt termostat är det ju osannolikt att den är felkällan. Att vattenpumpen inte skulle tillräckligt flöde är mycket osannolikt även om den är på väg att ge upp,(Det brukar ju bara sippra lite vatten från packboxen då).Har du en så pass igensatt kylare att funktionen blir nedsatt så borde ditt förslag med att spola vatten i det övre hålet fungera. I en frisk kylare ska du kunna mata in ett ordentligt vattenflöde utan att få "översvämning" i hålet.(ja, givetvis får det ju gärna komma ut ur det undre också). Slutligen finns ju alltid de lömska men sannolika luftfickorna som man tror sig ha luftat bort. Har man en luftficka i kylaren så får man symptom liknande dina. Om du känner med handen på kylaren efter att motorn har nått drifttemperatur så ska hela ytan ha samma temperatur. Om den övre halva är svalare än den undre så finns det sannolikt luft där! Lycka till med fortsatt felsökning!
P.S. har själv en piratkylare i E28:an som har luftningsskruvar på gavlarna. Det gör allt så mycket lättare ;-)
523_96::Har aldrig väntat tills den går in i röda markeringen.Men exakt innan så släcker jag bilen.Problemet har jag haft sen jag köpte bilen,ca 2månader sen.Vid fint väder går de inte o köra i stan.Blir varm direkt.Får ha värmen på hela tiden.Har provat med att byta termostat.Den funka vid bytet i ca 5min.Sen var de samma sak igen.Har bytt fläktkopplingen också.Vet inte vad jag mer ska göra.

Fegt Att Bromsa
Da
85
Daddan
518i -85
Tyvärr så kan jag nog inte säga mer än att jag tror att kylaren är kass. Jag klarade mig med byte av fläktkoppling och remmar. Bytte tyvärr termostat först till en Biltema-termostat. Skiten kan inte ens öppna vid rätt temperatur. Den öppnar för tidigt så motorntempen går lite mot det blå då man kör. Då jag står still håller den rätt temp.

Hoppas du får ordning på problemet! Lägg in ett inlägg i så fall för man är nyfiken!

/David
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Hej,
jag vill bara nämna ett fel som jag varit med om på vattenpumpar på MB, nämligen att flänsarna till pumphjulet ärjat bort (minskat i storlek). Du ser inga fel utifrån eftersom pumpen inte börjar läcka eller så, men den får problam att pumpa runt vattnet ordentligt. Har uppträtt på så sätt vid varvtal och i fart är kylningen inga problem, däremot vid tomgång får man problem...
Måste dock skruva loss pumpen för att se. Men som sagt, detta var på MB, dock tror jag inte vattenpumpen skiljer särskilt mycket i konstruktion mellan olika bilar.

Always Diesel
Paap Reeder
Hej!
Har Du verkligen kollat att fläkten drar när hon kryper mot det röda fältet?? Notera att viskokopplingar måste lagras stående för att garanteras full funktion. Gäller ny som gammal. Fläkten gör samma jobb som ca 100 knyck.
MVH /// Paap Reeder
523i_96
Hej igen!

Jag har låtit problemet vila ett par dagar och tänker nu ge mig på det hela igen. Jag ska börja med att kolla flödet i kylet.

Fläkten gör vad den kan. Den försöker hålla tempen nere, men den klarar det inte. Det är bra friktion mellan plattan och kopplingen eftersom det inte "går" att hålla emot fläkten när visaren är på väg mot röd markering.

Återkommer med resultat.

523i_96
Hallå!

Nu har jag testat att spola genom kylet. Med en vanlig trädgårdspistol blir det faktiskt "översvämning" i det hålet jag sprutar i. Det kommer vatten hela tiden i det hålet jag INTE sprutar i, men dock ej tillräckligt mycket för att "översvämning" skall utebli. Vattenflödet är jämt (det kommer lika mycket vatten hela tiden).

Skall det svämma över när man sprutar med en vanlig trädgårdspistol om kylet är bra?

Vidare har jag skruvat loss vattenpumpen. Den verkar vara i gott skick.

Jag kollade även lite mer på det här med övre/undre kylarslang samt övre/undre del av kylet. När bilen har körts varm är den övre kylarslangen och den övre delen av kylet varmt medan undre delen av kylaren samt undre kylarslangen är motorrumstemprerade (d.v.s. betydligt svalare).

Om undre delen av kylet är svalare innebär detta en annan sak än om undre kylarslangen är sval? Borde inte dessa två fenomen hänga ihop? Om undre kylarslangen är sval tycker jag att underdelen av kylet borde bli sval.

Luft tror jag inte jag har i mitt system. Det kommer ju
inte en enda luftbubbla om man så luftar vid termostathuset i en timma.

Tror ni att mitt kyl är felorsaken?

Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Kylaren blir igensatt och tappar effekt efter några år.Så efter ha läst igenom inäggen så börjar jag oxå luta mig åt paap´s teori.
Jag har aldrig spolat kylet på min 535 så jag vet inte hur krafftigt flödet ska vara genom dom.
Men säkert har någon gjort det här?
Jag renoverade kylet på min 525 för några år sedan, då gick ett kylelement och bytet på 1000-1100:-

MVH
Pelle
cs4605
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Apropå kylarflödet: Jag hade en sprucken kylaranslutning som jag gjorde några tafatta försök att laga, på min i övrigt felfria 535 E34 kylare. I samband med det, spolade jag ur den med högtryck och det vattenflödet hade inga problem att passera. -Jag tror också din kylare är igensatt.
523i_96
Hej!

Nu är jag både förbannad och gråtfärdig.

Jag har nu monterat nytt kyl, ny vattenpump och nytt kylarlock. Bilen går fortfarande upp och ner i temp!

De saker jag har bytt är nu alltså:

-Kyl

-Vattenpump

-Fläktkoppling

-Termostat

-Kylarlock

Luftat har jag gjort länge i en kraftig uppförsbacke.
Det kommer jämt flöde hela tiden.

Nu blir även undre kylarslangen och undre delen av kylet varmt, men dock inte förrän bilen nått normaltemp. SKA DET VARA SÅ?
(Är det då termostaten öppnar?)

Om jag t.ex. har kört blandad körning med bilen i en timma och stannar till vid kanten och låter den gå på tomgång, stiger tempen sakta till en bit över mitten (har inte testat stå mer än 15 min).
När jag sedan kör i väg med bilen sjunker tempen till ca 1/4. Detta sker framförallt när man "gasar på". När man sedan har nåt konstant fart stabiliserar sig tempen och ställer sig strax innan mitten. Där kan man köra mil efter mil och den står fortfarande strax innan mitten. Tempen är alltså INTE orolig vid landsvägskörning.

Att tempen sjunker LITE när man drar på efter tomgångskörning kanske är normalt. Men den ska inte sjunka från 3/4 till 1/4.

Hjäp mig!!!!!

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja du.
Jag har liknande "symptom" på både 528:an och 535:an.
Jag tycker inte det verkar vara någonting att vara orolig över.

Du har väl inga kokningstendenser fortfarande?

Mvh Janne.
523i_96
Tack Janne, du lugnade mig en aning.

Men hur många grader skiljer det från 1/4 till 3/4 om mätaren stämmer?

Jag menar när jag gasar på och mätaren står över mitten går det ju på några sekunder för visaren att gå ner till 1/4. Om det nu är så att det skiljer uppemot 10 grader mellan 1/4 och 3/4 (om mätaren är riktig), är det inte orimligt att tempen sjunker så mycket på några sekunder då?

Om det är orimligt måste väl min mätare vara inkorrekt. Tempgivaren kanske inte "hänger med"?

Janne:

Om du trycker på med din bil när tempen ligger över mitten, sjunker den verkligen till mellan blått och normal då?

En fråga till när jag ändå är i gång. Härdningen har gått på ett par nockor på min kamaxel. Spåren är någon millimeter djupa. Håller min kamaxel ett tag till eller kommer den att vara rund om 50 mil?
Vi antar att bilen körs normalt och får bra olja.

Tack på förhand!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.