|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har nu bytt ABS-givare i hopp om att kanske någon av dessa var lite felaktig. ABS-en fungerar utan problem, likaså hastighetsmätaren samt farthållaren så jag var skeptisk. Nåväl efter bytet så är bilen precis likadan, dvs ASC-lampan lyser. Då sitter nog felet i boxen. Tyvärr verkar jag ha en box som det inte kryllar av direkt. Har hittat EN begagnad med "rätt" siffror. Rätt siffror i detta fallet är en box med ersättningsnummer enligt realoem. Någon box med exakta siffror finns ingenstans. Jag vet dock inte om man törs köpa en begagnad. Den kanske bara håller till i vår. En ny blir det inte då jag inte lider så mycket av att det inte fungerar så att det motiverar priset på en ny box. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Har du gjort någon felkodsutläsning? Om felet är "externt" (givare, kabelbrot etc) så bör en felkod sättas och ev fel bör kunna lokaliseras. Även vissa "interna" (fel i ECU'n) kan ge felkoder, då vet du att det är ECU'n som är trasig.... En ide vore att sätta din ECU i en bil som förövrigt fungerar. Eller så "lånar" du en ECU som fungerar och testar den i din bil. Men en felkodsutläsning vore ju som sagt inte helt fel om du inte gjort det redan! |
|
|
Jag har inte gjort någon sådan men enligt BMW så var det inte ens säkert att felkoderna skulle ge något då de har samband med andra saker. Då är det ju som att betala för luft. ///BMW - Was sonst! |
|
| Du kanske kan kolla med någon vänlig själ på forumet som har tillgång till carsoft etc och kan hjälpa dig? | |
|
Vad ska ABS-givarna ha för resistans aktiverad/oaktiverad? Ska värdena ligga lika fram som bak? ///BMW - Was sonst! |
|
|
Hej på er Min 318 fick ASC/ABS problem för några veckor sedan. Löste ut när systemet skulle aktiveras (lösgrus) och sedan lös både ABS och ASC lampan konstant. Trodde såklart att det var en givare som var trasig. In på BMW Ny ASC+T hydralpump med tillhörande controller. Controllern är väl antagligen ECUn som ni nämner. Lyckades pruta ner det hela till 15000 sek men då fick jag en buckla i huven på köpet av BMW. //EP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.