|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har haft problem med min ASC+T ett tag nu. Den löser ur direkt man vrider på nyckeln. Eller rättare, lampan lyser direkt man vrider på nyckeln. Jag har bytt wire till ASC-motorn och bytte idag ABS-givare då den började balla ur strax efter ASC:n. ABS:en fungerar nu men ASC:n lyser fortfarande. Kan felet ligga i spjället? ///BMW - Was sonst! | |
|
kolla så inte kontakten som sitter ansluten till diffen är ärjad eller liknande. BMW ownz |
|
|
Hastighetsmätarkontakten? ///BMW - Was sonst! |
|
|
Är det separat styrbox till ASC eller är den integrerad i någon annan? ///BMW - Was sonst! |
|
|
Enligt realoem så är det inte samma spjällkontakt efter -93. Går det inte alls att köra med en sån eller funkar det med dem också? Nr: 2 rödmarkerad Länk ///BMW - Was sonst! |
|
|
Har beställt en med samma nummer nu. Vi får se hur det går. Ingen med några andra tips man kan kolla upp. ///BMW - Was sonst! |
|
| min asc-lampa lyser också ibland när jag startar bilen men det hjälper alltid med att starta om motorn. | |
|
Ok. Min lyser från start och går inte att släcka på något vis. ///BMW - Was sonst! |
|
|
JohanE: ABS och ASC är samma ECU, sitter under handskfacket. |
|
|
Ok, då borde man kunna utesluta fel i boxen i och med att ABS:en fungerar som den ska. Hoppas jag... ///BMW - Was sonst! |
|
| Det bör vara en givare etc som felar. ECU'n får inte de förväntade värdena från någon givare tex. Det kan då vara frågan om kabelbrott, glappkontakt, oxiderade kontkter eller trasig givare. Även tex en utgång kan vara kortsluten mot tex jord. | |
|
Vad går ASCn på för givare mer än ABS-sensorerna? Jag har fått hem min spjällkontakt nu så jag provar att byta den. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Spjällkontakten verkar det inte heller vara. Om inte denna också är trasig förstås. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Vad jag vet har ECU'n föjande ingånger (ASC relaterade): 1. ABS sesorerena från alla 4 hjul (bör fungera då ABS är ok) 2. Spjällpotentiometern till ASC spjället (den du bytte om du inte bytte på fel späll) 3. ASC knappen Utgångar (ASC relaterade): 1. ASC Spällmotorn 2. ASC lampan i panelen 3. En separationventil för bromshydlauliken Sen har den ett CAN interface för att kommunicera med Motorstyrningens ECU och ev. växellådans ECU om sådan finns (automatlåda). En idé kan var att göra en diagnos för att se eventuella felkoder. Det kan vara till stor hjälp för att få reda på vad som ECU'n upplever som fel. |
|
|
Ja jag får testa att kolla felkoder. Tack för svar. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Hur har det gått? Visade diagnosen någonting som hjälpte till att lösa problemet? |
|
|
Jag har inte haft tid att kolla så mycket mer på det tyvärr. Har en annan bil med trilskande lambdavärde som går före för tillfället. Det enda jag gjort är att kolla elschema men det slutar hela tiden i boxen så där fick man inte mycket hjälp. Sen har jag testat att koppla ur ASC-motorn och då löser ABS ur så den kretsen verkar ju också hel. ASC-motorn funkar också. Meddelar när jag kollat felkoder eller fått ordning på det. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Läste att vissa inte hade fått sin ASC lampa att slockna... tänkte dela med mig mitt "problem" på min bil. Ibland så kan kontakten till spjället lossna pga att huven trycker ner låsmekanismen på kontaktorn och med vibrationer så lossnar kontakten, detta uppstår när jag accelererar lite kraftigare vid stillastående. Något ABS problem har jag dock inte stött på ännu... MVH / VipMartie |
|
|
Det kan inte vara felet på min bil då den lyser även om man har huven öppen. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Ska försöka vara tydligare =), menade alltså att huven tryckte ner låsmekanismen på kontaktorn som fick den att sakta dras utåt med hjälp av vibrationerna under körningen. Jag förmodlar då att du har testat lossa kabeln och sätta tillbaka det och sedan prövat starta? Då verkar du inte ha samma fel som jag har i alla fall. Men kolla annars med multimeter eller nåt om det kan vara kabelbrott? Säkringen förmodlar jag att du redan har kollat? |
|
|
Om du menar kontakten på spjället som sitter in mot torpedväggen så är den kollad och säkringarna också samt relän. Men hur är det med ASC egentligen. Gör den nåt litet självtest i början och drar i wiren eller är motorn still hela tiden? ///BMW - Was sonst! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.