AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
23.003

Extremt känslig DTC-varning med friktionsdäck

Sida 3 av 4
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Håller du in knappen kan du stänga av allt, men då är det helt upp till föraren att kontrollera bilen! Märkte det med att komma loss idag också, gick kanon bra när man hade allt på:)
Flash: såhär ser det ut när den är avstängd helt (avaktiverad): Länk

Vet du hur man bredsladdar och förstår du vad som händer om man spinner bakhjulen för mycket, då kan du ju stänga av allt. Jag kör med dtc i normalläge och på motorväg (alltid där då dtc är bättre än människor i hög fart), på mindre oplogade vägar är allt avstängd och tas varje kurva med baken längst ut, allt med hänsyn förstås till omständigheterna och evt. lättskrämda medtrafikanter...
Jo, start i backe eller svåra förhållanden går bäst med allt påslagen. Släpp upp kopplingen mycket mjukt, sedan gasen i botten, då låter man antispinnen sköta resten till max...
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Onehp vi verkar ligga på samma nivå vad gäller bilkörning känner igen mig i det du skriver:)
Hehe. Och samma smak, min är också vit, 3d och har v- och milltek...
Visa användare
427
Marcus555
X5 xDrive 40d M-sport -14
Audi A3 SB 1,8 TFSI -18
Hur känner bilen att man åker i sidled?
Har jag fattat det rätt om DSC som alltid är på från start reagerar på minsta lilla och DTC kan aktiveras för att bilen ska tillåta lite sladd?
ABS-sensorer på hjulen, girsensor samt styrvinkelgivare gör att DSC/DTC/ESP/antisladd elektroniken kan känna av om bilen halkar. Att programmera detta rätt i alla omständigheter är lite av en konst (därmed originalproblematiken med våra nordiska friktionsdäck).

"Har jag fattat det rätt om DSC som alltid är på från start reagerar på minsta lilla och DTC kan aktiveras för att bilen ska tillåta lite sladd?"

Det stämmer.

Kolla lite här om vad antisladd, antispinn, mm. gör (de flesta bilmärken har Bosch):
Länk

(tillägg: girsensorn kan nog känna av acc också)
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Onehp- Bra jävla smak är det också:)
Verdi
Jag har dubbade däck som gått drygt 2000 mil och jag känner fortfarande av det här DSC-problemet. Eller också är min bil stark nog att spinna loss på 6:an i motorvägsfart på blöt asfalt. :)

Nu är det ju dessutom så halt så nu behövs ju DSC. DTC tillåter för mycket för min smak.
MrsK
Mina dubbar har gått ca 150 mil nu och har också fortfarande problemet med lampan. Jag kör med allting påslaget men när jag vill gasa på lite eller leka så stänger jag av första läget eller alltihop. GUUUD vad kul det är att leka med den på snötäckta grus-p-platser! :D Så kul har jag inte haft sedan jag övningskörde pappas 960 för 12 år sen. :D :D God bless bakhjulsdrift! Appropå lek så försökte vi leka med vår 4x4 Subaru Outback (dubbdäck) igår... det gick urdåligt. Trots att bilen inte har mer än antispinn så rör den sig inte ur fläcken. Tråkbil!! Hahah...

(Okej, om man drar handbromsen så rör den på sig men det är inte lika kul.... ;)
Verdi: har du försökt nollställa punteringsvarningen? Det skulle kunna hjälpa då man kalibrerar om omkretsen på däcken. Har du skiftat däck eller har du olika bredd fram/bak?
Min klagar noll och med lite eftertänk skulle det kunna bero på att jag skiftade däcken för denna säsong utan att nollställa
(mer mönster bak = snurrar lite långsammar än fram = längre tid innan troskelvärdet nås när DSC ingriper. Troskelvärdet måste ju vara definierat som en viss procent övervarv relativt framhjulen)
Verdi
Ja, det kanske skulle fungera. Hur gör man?

Det är dock inget större problem längre. Det var värre när däcken var nya.
Jag glömde hur man gör. Kolla användarhandboken :-)
fl
751
flash gordon
Mellanbilen
SAAB 9-3 2.0 T 185 hk 02a
Onehp.
Hehe hur dum får man vara/ då har jag haft allt avstängt.
Och tyckt att bilen gått kanon i snön.
fl
751
flash gordon
Mellanbilen
Därimot så förstår jag inte att med DTC påslagen så tillåter bilen mera sladd innan systemet går in.

Om man läser instruktionboken så står det så här.

I följande situationer bör DTC systemet kortvarigt aktiveras.

vid körning i snöiga backar i snöslask eller oplogade snötäckta vägar.

Om bilen måste gungas loss eller startas i djup snö eller löst underlag

Vid körning med snökedjor.

Så med DTC påslaggen borde väl den förhindra att bilen sladdar eller spinner vid normal körning.
flash gordon: Vad förstår du inte?
DTC är ett läge för DSC som du själv aktiverar manuellt via knappen märkt "DTC". När DTC aktiveras stängs antispinn av och antisladd tillåter bredare sladdar än i det vanliga DSC läget. Tycker inte det är så värst att förstå.
Fullt antisladd och antispinn aktiveras alltid från start och är inget som föraren själv ska behöva aktivera..

Dessa lägen finns.
1. DSC - antispinn + antisladd
2. DTC - antisladd i passivt läge (bredare sladdar tillåts innan DSC griper in)
3. Avstängt - Ingen elektronisk hjälp, utan föraren får försöka häva sladdar själv.

fl
751
flash gordon
Mellanbilen
Nä jag är rätt trög :)

Men nu gör jag nog det.

Th
46
Thebeast
325i Touring -09
Hur låter det när DTC kickar in om man kör med plattan i botten och varvar på vid ca 70 km/h och uppåt?
te
71
tempbmw
Inväntar BMW I4 Edrive40 M-sport M-Brooklyn Grey
Vadå låter? Det låter ingenting, bakhjulen slutar driva/förmedlar om kraften och Antispinnlampan lyser.

"DTC - antisladd i passivt läge (bredare sladdar tillåts innan DSC griper in)"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.