|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Är en E81 120dA. Är jag den enda som har problem nu med vinterdäcken monterade att DTC tänds och stryper så gott som all effekt? Under 100km/h kan jag gasa nästan hur abrupt som helst, kickdown fungerar nästan normalt. Men ifrån 100km/h till 120km/h så kan jag inte ens nudda gasen innan lampan tänds och dödar framdrivningen. Grymt jobbigt att hålla trafikrytmen på motorvägen. Sen över 120km/h kan man gasa lite hårdare igen. Har aldrig upplevt något liknande innan och undrar om det är något fel på min bil eller om 1:orna är såhär? Kan meddela att jag hade en E92335i och en E46 M3 innan och hade inte alls dessa problemen fastän effekten var den dubbla. | |
| Har inte det problemet med min bil har en 130i men det ska väl inte ha någon betydelse. | |
|
Beror på vad man har för däck. Hadde Nokian WR G2 friktionsdäck på min 120d 177hk med rekomenderar lufttryck som står på bilen, DTC blinkade i varje rondell ändå tills jag fyllde på med lite mer luft och däcken blev stabilare. Mer luft i däcken ska lösa problemet. |
|
| Jag har Nokian Hakka R på bilen nu. Skall kolla däckstrycket och se om det kan göra något. | |
|
Nu vet jag inte vad du har haft för typ av däck på de andra bilarna, men det vinterdäck du har idag är ju ett nordiskt vinterdäck. Gummit i de däcken är väldigt mjukt för bättre grepp på snö/is. Nackdelen är att bilen får svajigare egenskaper vilket kan lura din DTC att tro att däcken spinner. De centraleuropeiska vinterdäcken har ett styvare gummi som ger en stabilare gång. Detta kan förklara ditt problem. De senaste åren har jag kört bilar med nordiska vinterdäck och det märks tydligt att DTC:n blir känsligare med såna däck, inte bara på BMW utan även på VW och Toyota. Nu har jag inte slängt på vinterdäcken på min etta än, men jag tycker DTC:n känns mindre känslig på 135i än på t.ex. e39 528i och 530i. Min teori är att DTC är känsligare på lågeffektmotererna än högeffektarna? Det är åtminstone tydlig skillnad på min och M3 e46. Detta kan isåfall också spela in på ditt problem. ------------------------------- Fler bilder på www.vetterskog.se |
|
|
Har haft Nokians Hakka vinterdäck på alla bilarna utan 335:an som hade WR2. Det som gör mig lite kluven är att jag kan gasa så gott som fullt under 100km/h. Men just intervallet 100-120km/h är bilen helt konstig. Går inte att använda farthållaren då den kopplas ur då den tror bilen spinner och minsta lilla antydan till gas drar igång antispinnet. Om den tänts vid lite aggressiv körning hade jag inte reagerat. Men nu är det omöjligt att öka ifrån 100-105km/h med minsta möjliga gas utan att lampan tänds. |
|
|
Låter jäkligt skumt, måste ju vara nåt tekniskt fel då. Har du hört med BMW om de har någon idé? ------------------------------- Fler bilder på www.vetterskog.se |
|
| Var det samma problem med sommardäcken på? | |
|
Här en gammal tråd om samma problem, inget unikt/nytt problem med mjuka nordiska friktionsdäck: Länk Blir någorlunda bättre när däcken slits in lite mer. Jag använder DTC: trycka kort på knappen så att texten DTC syns = då har du en mindre känslig och sportigare antisladdsystem*. Den stryper inte motorn så länge det går rakt fram, dock baksidan är att man tillåts åka ganska mycket på tvären innan den ingriper (mer än 6 graders kursavvikelse innan den ens funderar på att göra något). Funkar också dock ska man inte vara skraj... * annars är det DSC som vanliga antisladden heter... |
|
| Okej, jag får väl avvakta lite och se med ett par hundra mil på däcken om det försvinner eller iaf mattas av. Det som jag tycker är knepigast bara är att jag kan gasa så brutalt under 100km/h, men precis över är det helt omöjligt att ens öka farten. | |
| Chris87: Med sommardäcken på var det absolut inte samma problem, har nog knappt sett lampan blinka en enda gång. | |
|
Jag kör på Nokian RSi, och hade samma problem i motorvägsfart första vintern (07/08). Tror inte att jag märkte av det förra året, så det är nog rätt att det minskar med tiden (kör inte så mycket på motorväg). Däremot har jag problem med ett tjutande oljud från vinterdäcken. Skulle vara intressant att veta om fler råkat ut för det. |
|
| Mina har blivit betydligt bättre nu efter ett par hundra mil. | |
| Farsan har nya vinterdäck på sin 120d och den är också hopplöst känslig. Jag stängde av DSC:en för att jag helt enkelt tröttna.. | |
|
@Imola: roligt att det blev bättre @Anders S.: stängt av helt? Eller med DTC - som inte helt stänger av antisladden? Rekommenderar den sista... |
|
| Nej, till hälften stängde jag av den. Då gick det helt okej, annars kunde man ju knappt peta på gasen.. | |
|
Jag köpte en 335i för några veckor sedan, fick helt nya sommardäck och körde med DSC fullt ikopplad och aldrig ströp den hjulen hur mycket jag än gasade. MEN nu har jag kört med nya vinterdäck Continental dubb i en vecka och det är hopplöst. Det går inte att nudda gasen speciellt över 100km, DSC kliver in och stryper hjulen och hela bilen känns hämmad, körglädjen med 306hk är helt väck. Till slut kopplade jag ur DSC (halvt) och direkt var körglädjen tillbaka. Jag har läst i andra inlägg att mjuka vinterdäck (som är bra på is o snö) inte är för roliga på barmark och speciellt i början. Tills dom blir inkörda kommer jag ha DSC halvt urkopplad, blir det halt är det ju bara att koppla på fullt igen. |
|
MrsK |
Jacob, jag lider av samma. Har splirrans nya Continental dubb till min 120d coupé och även den lider av att DSC-lampan lyser. Ibland helt oförklarligt eftersom jag håller på att köra in däcken. Första 50 milen var däcken hemska och bilen kändes som att den svävade på luft. Men nu med 100 mil och dubbdäcken så är den bättre och den är inte lika svajig längre. :) |
| Samma här, satte på Gislaved Nordfrost häromdagen och den har blivit hyper känslig... | |
| Mina blev som sagt betydligt bättre efter ett tag. I början var det okörbart. | |
|
BMWs antisladd och nordiska vinterdäck är ofta ingen lyckad kombination. Det var välkänt för min märkesverkstad men tyvärr mer okänt för däckhandlare. Var tvungen att byta mina Gislaved Nordfrost till Conti TS830. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.