AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
23.002

Extremt känslig DTC-varning med friktionsdäck

Sida 2 av 4
MrsK
Tar delvis tillbaka det jag skrev tidigare. Nu på vägen hem, från stället jag skrev det tidigare inlägget, så *uhum* raceade jag med min bror och hans 320i. Det gick sådär bra. Över 100 händer nästan ingenting och lampan blinkar. Gud vad trist. Däcken var ju inte direkt gratis heller! Har någon lyckas få dem utbytta gratis eller nästan gratis? Köpte de splirrans nya ContiIceContact. :(
MrsK
Lampan blinkar även under 100 men då vid lite mer gas än "normal" körning...
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Stäng av första läget på dtc, är inte bara dom däcken! Tycker domflesta har samma problem, det avtar med tiden. Det jag menar är att du får prova många däck innan du blir nöjd.
J-
534
J-A
325i T -08
Har för mig att farthållaren inte funkar om DSC/DTC kopplas ur ett steg.
Den kopplade ur ofta i uppförsbacke med Gislaved.

co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Min farthållare funkar iaf utmärkt med alla lägen på dtc.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
"Problemet" verkar ligga i både däcken och i bilen , bilen har känslig/exakt avkänning av hjulens rotationshastighet och antisladden reagerar tidigt på avvikelser , era däck har "dåligt" grepp på våt/torr asfalt.
Frågan är vem som skall ta på sig detta om ni känner er missnöjda? Däck som funkar super på is och snö har mkt sämre grepp på asfalt så är det bara och man måste vid köp prioritera vilket man föredrar , att bilen tidigt reagerar på dåligt fäste är väl bara bra/korrekt?
På min sitter nu friktionsdäck av ngt mer okänt märke som jag inte har i huvudet nu men de ger inga som helst problem nu på våt/torr asfalt men jag misstänker att de när det kommer snö och is på vägarna så kommer greppet inte vara sådär jätte bra........
Vill man ha en gyllene medelväg så verkar de centraleuropeiska dubbfria däcken typ Conti TS830 vara ett bra val , medelbra på allt , deras dubbade ContiIcecontact beskrevs i teknikens världs däcktest som fantastiska på snö/is och som rent dåliga på barmark.
Man får helt enkelt anpassa hastigheten vid varje givet underlag efter det grepp däcken levererar och lyser antisladden ofta så kör man troligtvis över däckens prestanda.
Tycker det är jätte svårt det här med att välja däck , man måste alltid försaka ngn egenskap om man prioriterar ngn annan.
Håller med, dock när DSC ingriper för tidigt på nordiska friktionsdäck är det inte nödvändigvis för att de har dåligt grepp på t.ex. barmark. Pga av de många sajpningar (många små snitt i gummits mönster) som behövs för att få bra grepp på snö och is, så är mönstret mjuk. Det innebär att innan man kan överföra kraft och däcken kan greppa, så måstegummit "sätta" sig. De mjuka gummiflärparna behöver röra sig åt det hållet kraften ska överföras innan den kan greppa. Och det är på denna sättning som DSC reagerar för snabbt på INNAN däcken får chansen att greppa. Att trycka in DTC knappen kort så at DTC lyser gult i instrumentbrädan är lösningen då denna ingrepp höjer gränsvärdena innan antisladden ingriper. Jag kör på DTC läget jämt, sommar som vinter, och har än så länge alltid upplevt att den ingriper i tid om än lite sent om man inte gillar bakvagnssladdar. Fast det gör jag ju så inga problem där för mig men bra att känna till.
Finns väl ingen anledning att köra i DTC läge sommar som vinter?
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Motfråga: varför inte?
Varför inte? Jo för att DSC inte påverkar köregenskaperna sommartid. Ska mycket till innan antispinn går in och stryper gaspådraget vid fullgas. Och vintertid går DSC in precis när det behövs, förutsatt att däcken är blivit inkörda. DTC tillåter hjulspinn och reagerar såpass sent när det råder kraftig halka att det ibland blir så stora sladdar att de kan orsaka olyckor innan DTC griper in. På smalare flerfiliga vägar går det att få över bakvagnen i det andra körfält innan DTC behagar sig att gripa in.
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Om man ligger på så påverkar dtc köregenskaperna även sommartid. Sen ska man väl inte förlita sig till 100% på teknik, tänk om det fallerar någon gång och då snurrar man direkt? Man ska
Väl kunna behärska bilen till viss del själv, jag tycker inte det är några problem att köra utan sommar som vinter utan dtc.
Ja det beror helt på hur man kör... bilen är för mig endast ett verktyg för min verkliga passion: när man väl kör bil, så vill jag göra det så bra som möjligt. Det betyder för mig att det går undan när det är lämpligt och då kommer DSC och tittar förbi ibland. Jag tycker att den då stjäl lite av det naturliga gensvaret man annars får av bilen när greppet börjar närma sin gräns. Jag tillägger då att det inte behöver betyda att man nått bilens eller vägens gräns... man ska alltid har god marginal på allmän väg :-)
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Hmm efter att ha kört i första halkan igår så blir jag fundersam , i min upplever jag det som att dsc/dtc tillåter tom mer än jag trodde innan det ingriper och är inte alls överkänsligt , kan det vara så att det finns olika programeringar på detta system? Min är tillverkad 2007 månad 10.
Btw funkade noname däcken över förväntat så jag tror de får rulla åtminstonde denna vinter :)
fl
751
flash gordon
Mellanbilen
SAAB 9-3 2.0 T 185 hk 02a
Hej
Har DTC 2 funktioner typ 1 tryck på knappen så lyser texten dtc i panelen.
Hålla knappen intryckt några sekunder så får jag upp en annan symbol
Nja. DTC är ett läge för DSC. DSC är aktiverat från start. Vid ett tryck sätts DSC i DTC-läge och DTC tänds upp i instrumenthuset. Ett långt tryck avaktiverar hela DSC systemet.
fl
751
flash gordon
Mellanbilen
Tack Chris.
Rekommenderar ej att avaktivera DCS/DTC i snön om man inte vet vad man sysslar med!

ABS är alltid på dock...
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Första jag gör när jag sätter mig i bilen är att slå av allt:) är ju tokroligt att åka på bredden nu när snön kommit:)
fl
751
flash gordon
Mellanbilen
Slå av allt ? DCS går den att stänga av ?
Sen om man har allt inkopplat så går det riktigt bra att komma loss i tjock snö.
Upplevde det i dag vid en oplogad isig parkering där flertalet hade problem att komma loss.
Roligt när man upptäcker fler funktioner bilen har efter 1 år
fl
751
flash gordon
Mellanbilen
Sen ska man alltid köra med DTC n i första läget vintertid ?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.