AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
16.747

Inkoppling av CTEK-laddare

Sida 1 av 2
Visa användare
50
Magge
Z3 3,0 Roadster, 2001
Säsongsavslutning och dags att ställa in sommaråket i garaget.
Tänkte investera i en CTEK-laddare för att hålla batteriet igång under vintern.
Fråga: Kan CTEK-laddaren anslutas utan att man kopplar ifrån generatorn?
Jag har aldrig hört talas om att man skulle behöva koppla ur generatorn. Har heller inte gjort det i samband med laddning (har 2st CTEK-laddare) på någon av zätorna och de fungerar onekligen fortfarande :)
Har aldrig heller hört talas om något sådant :S

Har kört min CTEK laddare på alla mina "sommarbilar" över vinterhalvåret och det har fungerat kanon.
Kan bara hålla med, min bil står och underhålls laddas med CTEK under vinter säsongen. Bara att koppla på...
Köp senaste Bilsport, nummer 22-2009. Där är en artikel på tre helsidor om just CETK och batterier.

För att svara på frågan, generatorn har inget med din laddare att göra.
Däremot ska du inte ladda direkt på batteripolerna utan på polerna i motorrummet.

///Micke
Min cabrio Länk
Micke Olsson : Varför ska man inte ladda direkt på batteripolerna? Vad blir skillnaden om man kopplar på laddaren i motorutrymmet?
Kan gå snett i elektroniken då en del relä osv inte är i "driftläge" när motorn inte är igång.
Liakså ska man inte kabla igång på batteriet utan det ska göras via polerna i motorrummet.
Se vidare i din handbok.

///Micke
Min cabrio Länk
Ok, låter märkligt för min del... Nån som är insatt i elektronik kanske kan förklara vad som kan hända om man laddar med en CTEK eller liknande laddare direkt på batteriet?
Det händer inget. Resistansen i plusledare respektive chassie är så låg så det blir ingen skillnad i spänning fram och bak pga en laddare. Om det skulle bli skillnad vore det tvärtom bättre att ladda vid batteriet.

Anledningen till rekommendationen att ladda fram är att eventuell gnistbildning vid anslutning av laddaren inte kan tända ev. gaser från batteriet.

Har man koll på hur att ansluta säkert och enligt laddtillverkarens instruktioner bör det inte vara några problem att ansluta laddaren bak vid batteriet.

mvh/ Anders
Visa användare
50
Magge
Z3 3,0 Roadster, 2001
Anledningen till att man bör ansluta laddare eller starkkablar en bit ifrån batteriets poler är att det utvecklas vätgas då ström tillförs batteriet och när man lossar kablarna/laddaren kan det uppstå en gnista och vätgasen antänds.
Min fråga om inte generatorn behöver kopplas bort vid laddning med CTEK, kommer sig av att generatorn kan ta stryk vid laddning med konventionel laddare - men alltså inte med CTEK. Tack för svar!
Visa användare
517
Rollebolle
Z3 roadster 3.0 01
Om jag inte har helt fel så finns det väl sk "gnistfria" laddare från CTEK så slipper man tänka på gaserna.

Mvh/Rolle
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
En ctek-laddare är klassad ip65 = vattentät, så den är nog gnistfri.

mvh stefan
Gnistor uppstår nog inte i själva apparaten utan vid kabelklämmorna vid anslutningen till batteriet/polerna i motorrummet.

///Micke
Min cabrio Länk
Visa användare
194
Anderz3
Z4 Roadster 2,5 -03
325 E90 -05
Varför tar ni inte ur batteriet och laddar det hemma ?

/Anderz3

Zätan: Länk
Naturligtvis så är det inte i själva laddaren som gnistorna uppstår. En "gnistfri" laddare är konstruerad så att inga gnistor ska uppstå vid batteriklämmorna när man sätter dom på polerna på batteriet.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Japp, C-tek har gjort den idiotsäker (T.o.m. jag känner mig som ett proffs)! ;)

Fast på värstingmodellen så finns ett läge (Supply) som kan ge gnistor...

Mvh
Att ta ur batteriet är inget jag gör i onödan, i Z4 M sitter det tight till bakom kompressorn samt med en del filtmaterial runt själva batteriet. Det är lättare att komma åt det i Z4 utan M där det sitter till höger under bagagegolvet, tämligen lättillgängligt. Med bilarna i garage i huset är det en smal sak att koppla på laddaren lite då och då för att hålla batteriet i form. Summa summarum, jag tar aldrig ur något batteri utan kopplar in laddarna på laddpolerna under motorhuven. Annars kan man vara bekväm och köpa nytt varje vår, det finns dem som föredrar det.

Angående supplyfunktionen så är den bra när man trots allt måste ta ur batteriet, då slipper man vänta på att elektroniken ska komma i form när batteriet åter tar plats där bak. Har använt funktionen en gång när ett batteri fått lite härdsmälta och det var helt klart en bra grej. Visste inte att laddaren kunde bjuda på fyrverkeri i det läget, hade kunnat bli en upplevelse :)
Visa användare
194
Anderz3
Z4 Roadster 2,5 -03
325 E90 -05
Freddesix

Jag laddar givetvis mitt batteri med min CTEK-laddare efter jag tagigt ur batteriet ;), i min Z3:a 2,8 -99 är det väldigt enkelt att plocka ur batteriet.
Vem sa något om att köpa nytt batteri varje år !?
Jag har originalbatteriet kvar :)

/Anderz3

Zätan: Länk
Visa användare
147
Gegga
Bmw Z4 -09
Jag har ingen CTEK-laddare ,men en OptiMate laddare , fungerar på samma vis .Sätter på den par gånger i månaden under vinterhalvåret,i motorrummet.
Har fortfarande originalbatteriet i bilen.

Gegga
Körde själv via motorutrymmet häromdan Väldigt smidigt måste jag säga man slipper montera bort poler och det går att låsa bilen om man vill.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Innebär det här att man kan ladda batteriet när det fortfarande är anslutet med kablar?

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.