AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
7.952

Börjar inte E 39:orna bli lite väl billiga?

Sida 2 av 3
Visa användare
298
Martin_M
525dA M -11
530iA -01
Hur anser ni att Touring påverkar andrahandsvärdet?

Av de bilar som ligger ute billigast på blocket, är ju majoriteten Touring.

Touring borde ju rimligtvis öka andrahandsvärdet eftersom det är ett högre nypris samt större användningsområde för bilen.

Skulle jag personligen letat E39 igen skulle jag kunna tänka mig både Touring el. Limousine.
Men hade jag behövt en Touring hade ju Limousinen varit utesluten.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Touring borde teoretiskt ligga högre eftersom "alla" vill ha det begagnat. Å andra sidan har det i Sverige sålts betydligt fler Touring så utbudet är större där, något som driver ner priset på dem.

--------------------------------
//Lövet
happygrus
Ja det är grymmt bra prisläge på e39.. har från början varit på jakt efter en e38 740 men nu börjat snegla mot e39 528 och 540 touring. Dom senaste dagarna har det kommit ut några riktigt fina och välutrustade 528 touring, dom har blivit sålda på 1-2 dagar. Jag ringde på en igår (528T m-grön 45000kr) nästan när annonsen kommit ut men då var jag redan andra spekulant och så klart blev bilen såld...

Det handlar helt enkelt om utbud/efterfrågan som styr prisnivån. Att värderingsforumet skulle ha någon större inverkan på prisnivån tror jag inte på. En rad parametrar styr detta. Exempel på dessa är:

- Hur ny modellen är
- Om specifik motor är attraktiv
- milskräck
- utrustningskink
- välja begbil som man väljer ny bil
- etc etc

Att bilar som är snart är upp till 14 år gamla inte betingar några större pengar är inte speciellt konstigt.

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Måste väl få tillägga att det fortfarande råder en ganska så svår lågkonjunktur, och det spelar in sin roll också.
Många som har förlort jobbet och har inte råd att ha kvar bilen, och vill med det bli av med den så fort som möjligt, och dumpar hellre priset en del i stället för att betala försäkring för den.
Tror jag är en rätt så stor anledning...
Sen börjar dom bli till åren, och åldern på användarna börjar sjunka.

Om e39 är omodern? Visst är den det i vissa avseenden,är ju utvecklad i början av 90-talet så vore ju konstigt annars. Men enligt mig håller den måttet än idag,om än inte bättre än mycket annat.
Håller med som någon ovan nämnde, det är liksom "riktigt bmw" över den.
"Smaken är som baken" (tur är väl det) men tycker man tappade mycket i samband med lanseringen av E60.
Va inne på en E60 först,men kände inte "det där" som man brukar göra i bmw,så det blev en E39 iaf.

Men som sagt,smak kan man diskutera i all evighet...
Är det väl inte för mycket elfel på just E 39 or? Typ Klima som inte funkar riktigt osv? Kan tänka mig att just det kan vara orsaken till prisläget.

E 36 or höll priset bättre exempelvis (dumt att jämföra olika klasser men ändå) inte minst pga att den var busenkel i konstruktion bortsett från vissa 328 samt 330.

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Intressant att du nämner klimaproblem. Vet ingen modell som har så mycket problem med trasig klima som just e36.

E39:ans problem är snarare rost och vibrerande framvagnar.
BjörnB

Jag har inte ägt en e39 änn, men har en polare som hade just mycket problem med sin klima på 523 an.

Vad beror de vibrerande framvagnarna på, förresten?

Ägde en e36 a en gång i tiden, då talades det mycket om att just länkarmar var ett stort problem men jag hade att handskas med allt annat utöver just länkarmar

Var brukar rosten finnas på e39 or?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
E39 (och E46 m.fl.) rostar under kittade plåtomvikningar och skarvar. Vanligen motorhuvens framkant, Dörrarnas nederkant och bakluckans dito. I botten på bränslepåfyllningsrörets balja är också vanligt. Finns ingen ED-lack/galvning under kittet i kombination med att kittet släpper igenom fukt.
En materialmiss skulle man kunna säga.
Det mesta i framvagnen har väl lite kort livslängd kan tyckas. I gengäld får man låg ofjädrard vikt.
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Jaha? Själv tycker jag förvånande många E39 02-04 begär lite för mycket.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jo. Länk
Jämför lite bl.a.:

Bmw 530D Touring M-Sport -05 E61, 19tmil, 125 000:- Länk
BMW 530 Da Touring -04 E39, 12600 mil, 139 000:- Länk
Bmw 530 d svensksåld -03 E39 18tmil, 150 000:- Länk
BMW 523 Touring Svensksåld -07 E61, 16100 mil, 149 900:- Länk
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Ja, där ser man. Svårt för många att inse att E39 idag inte är värd mer än MAX 100.000kr och då får den ha all utrustning.

När jag sålde min E46 320 med m-paket i höstas så fick jag just 100.000kr. Då var det en 2003:a med 6300mil bara. Och 3-serien ligger högre i värde än 5-serien då.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

E39:an är en bra bil i normala fall, ingenting akut fel på den annat än att man ska passa sig för tidiga M52 iaf, dvs främst 96:orna av skilda anledningar.. ett skäl är det där med topproblemen som KAN inträffa lite väl tidigt, dvs att topplocksbultarna släpper i gängningen pga för hårt åtdragna bultar från fabrik..
Blir inte billigt isf..

För att vara lite "petig" i frågan så kan jag väl säga att det visst finns en E39:a som betingar mera än 100 000kr, vilken modell det är får ni räkna ut själv ;)

Mvh Janne.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Man får skilja på affektionsvärde och marknadsvärde.

Jag hatar att ha annonser ute så jag brukar försöka sälja "billigt" för snabb affär, men det är alltid satt mot skick, modell och utrustning.

E39 jag skall sälja är i mina ögon en billig en då den saknar multiratt och klima. Har bara en AC (som iofs är nyrenoverad) men jag tror att en köpare av den inte bryr sig så mkt om det utan det är nog en "märkesobunden" köpare dvs en hoppare och för att locka en sådan har jag ett lägre pris.
Man får en juste bil som är omtänktsamt vårdad med "rätt" saker bytt för miltalet 18 kmil. Automat, avtagbart drag, nivåreglering, PDC bak, tygstolar, touring, silver, tonade rutor, sommardäck på 17' Decent och vinterdäck på stålfälg. ABS enhet reparerad, bakhjulslager bytt, ABS givare bak utöver vanliga slitdelar. Nybesiktad och skattad. Grejjer som behöver fixas är egentligen inga men ett och annat stag i framvagn börjar väl göra sig påmind.
Tänkte gå ut med 37500:- vilket jag tycker är en rimlig summa i förhållande till utbud och skick på min.

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."

da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Janne t: Det här med topplocksbultar, är det någon som råkat ut för det? Har aldrig läst om att någon här haft problem med detta. Det känns nästan som en råttan i pizza historia. Läste om det innan jag köpte min för 8 år sedan. Annars har 96or varken mer eller mindre fel än nyare, eller rättare sagt de nya har fått nya typfel, tex ABS-modul krångel på 99-00.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

danielb:
Japp, jag vet om en här i Umeå iaf.
Det var en 96:a som inte gått över 18000mil ens.

Fixades med helicoil modell "lite längre", men billigt blev det nog inte..

Mvh Janne.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Här har vi i mina ögen ett klipp (om allt stämmer)

Länk

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."

Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
@FinnUbbe
Noterar att i dina länkar så är alla E61 sålda medans E39 fortfrande är osålda med på tok för högt pris.
Da
222
Daniel N
530D XDrive G31 -18
Kävlingepågen: bilen du länkar till ser ju fin ut men verkar inte ha sportstolarna som väl är standard på M-paket?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.