|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
| Jag kanske ser detta från perspektivet att äga en 130, men jag ser som inget riktigt syfte som coupen fyller. Den är ganska dyr för något så opraktiskt som ändå inte är så fräck. Jag tycker hatchbacken fyller bra rollen som liten härlig bil som också är användbar. Skulle jag vilja ha något åt coupe hållet skulle jag löpa linan ut till en z4, baksätet på coupen e som oanvändbart hur som. | |
| Min åsikt är att coupen är oändligt mycket mer läcker än 3d, så du ser att det kan bero från person till person. Alltså finns det ett tydligt syfte/marknad för coupen. | |
| Tror att ni måste lägga till "i Sverige". Jag bor i berlin och 1-serie coupé och cab är mycket vanliga här. Speciellt 118i cab med 16-tumsfälgar och bara navi som extrautrustning. Ser flera dagligen. Kan tillägga att alla modeller av 1-serien är mycket populära här. | |
|
PellePlutt: jag skulle inte säga att baksätet är oanvändbart, visst att det kanske inte är världens bästa utrymme där bak men om man klämmer ihop sig lite och inte sitter som en hösäck så går det bra att få in 4 st... aldrig någon som klagat när dom åkt med mig iaf, inte ens min syster (175 cm) som fick sitta bakom pappa med sina 191 cm klagade finns det hjärterum finns det stjärterum;) |
|
|
Jag tror att det beror på var i världen man tittar, ta t.ex. Nordamerika där är den ganska populär. Här i Sverige är det kombi som regerar, det ska vara praktiskt. Men... det finns personer som tycker att e82an passar de perfekt, de är inte många men de finns. Jag är en av de. Qbone: Hur upplever du dieseln? Är du nöjd med motorvalet? Tappar den ork vid högre varvtal eller upplever du att den drar jämt över hela registret? Provkörde en 320d och tyckte att den tappade kraft ganska fort, gillade inte karaktären. Ska nämligen beställa en e82 om ett par månader och pendlar mellan 135 och 123. |
|
| hur mycket har egentligen handlarna satsat??.. har inte sett många coupeer hos bmw-handlarna medans det kryllar av 5-dörrars versionen | |
|
vanliga 3 dörrars 1-serien är ju en miljard gånger snyggare... 1-serie coupé tycker jag.. helt ärligt, ser ut som storebror till gamla mazda 121... Ruggig o-läcker! // Erik |
|
|
Hifeistos: I USA säljs bara e82 så visst väljer dem flesta där coupén ;-) Kan ta friheten att svara på 123d frågan också: den håller i ungefär 500 varv högre än _20d motorn. Men inte speciellt glad att göra det, effektkurvans stigning efter 3000 varv är inte brant nog för att kunna kalla den för varvglad. Men vilken diesel är det? Dock har jag hört samma klågamål om _35i att den når sin topp på, för en bensinare, låga 5000 varv och sedan börjar tappa ork även om den fortsätter en bra bit till. Bägge går att åtgärda förstås, 123d har då fördelen att man kan utnyttja dubbelturboarkitekturen för att bränna på lite extra på just högre varv... precis det som jag gjort och jag saknar ingen turbobensinare! Dock en 130i vore ännu roligare men man kan inte ha allt... |
|
| För att den är ful... | |
|
Den är fin fin och inte så väldigt ovanlig i Göteborg, men det är klart att pris och utrymmes brist gör sitt |
|
Martin E |
Jag tror E82 an är och kommer förbli en udda bil, men 123D coupe är lite för nära en 120D för att motivera ett prispåslag på närmare 50000. Men 135i är hur läcker som helst Länk |
|
Jag tycker E82 saknar de "svepande" linjer som en coupé ska ha. Den känns för kort helt enkelt, och fronten och resten av bilen ser ut att komma från olika modeller. Tredörrarsmodellen känns klart mer lyckad. /Johannes |
|
|
Jag tycker tvärtom. Att den inte har så svepande linjer som E92 gör den bara mycket mer sportig/tuff tycker jag. Nu är jag ju part i målet eftersom jag nyligen har köpt en själv, men jag valde 1:an istället för 3:an just för detta. Plus att 1:an är mycket mer ovanlig, 3:an ser man ju hela tiden. Helnöjd såhär långt. Sjukt kul att köra. /Emil |
|
| xeik: 118d som coupe är väl ännu ovanligare :P i sverige är det väl bara 5-dörrars som sålt bra egentligen.. har sett mer coupe än 3-dörrars | |
|
Ja, många 118d Coupe finns det nog inte ;) /Emil |
|
| har du m-paket på din?? har du kanske bild på den?? är själv sugen på en 118d i framtiden :P | |
|
Ja, jag har M-paketet. Inga bilder än dock, ska ta tag i det när jobbet lugnar ner sig om 2 veckor. /Emil |
|
|
Jag skulle tro att priset är den största anledningen, som nummer två kommer användarvänligheten. Sedan tycker jag vi som gillar bilar med baklucka borde få chansen att köpa den till motsvarande pris som vanliga 1-serien betingar. Det är väl inga stora/dyra skillnader i tillverkningskostnader misstänker jag.Det är väl mer BMW som bestämt sig för att positionera sedanen (Förlåt coupén) som en lite finare (läs dyrare) bil. Därav försäljningsantalet. Egentligen är det väl inte fråga om en äkta coupé, utan en två-dörrars sedan? Eller finns det ingen B stolpe i bilen? Är det en två dörrars borde priset vara i nivå som övriga och motor/utrustning det enda som påverkar. Då skulle ni få se fler "coupé" 1:or i trafiken. Jag skulle själv vilja ha en vit påvert utrustad, med 4 cylindrig högvarvig motor med mycket spetsig karaktär, men det finns väl inte? /L |
|
|
Leffo, "Det är väl inga stora/dyra skillnader i tillverkningskostnader misstänker jag" Det är dyrare att tillverka mindre serier. Utveckling och produktionsutrustning ska fördeas på färre antal bilar. |
|
|
Leffo: Vet inte hur du definierar "äkta" coupe, även E92 och 6-serien har ju B-stolpe! Om det är ramlösa dörrar som du tänker på, så har även E82 det. /Johannes |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.