|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Tomas: Sök på "E90 rost" i 3-serie forum så får du lite träffar. Ingen rolig läsning, men min nästa bil blir garanterat ändå en E91:a oavsett om de rostar eller ej. Man har ju vant sig med det problemet som E46-ägare :) Och E9x är en riktigt trevlig bil! |
|
|
Ser man det här utan att demontera nåt? Dvs. bara att kolla nederkant på dörrarna? Blir lite orolig när jag läser detta. |
|
|
Rost eller inte!? Alla bilar rostar.. E9x har iaf 12 års rostskyddsgaranti. Tror inte de är sämre än nån annan bil. Men jag håller med crille82 om att det är kasst att bmw inte byter lister på garantin (har hört fler med samma problem). |
|
hallgren |
Upptäckte idag till min fasa att mina lister på framdörrarna ser ut precis som Chrille82 visar här: Länk Min E91 har gått 8500mil och är 2år och 8 månader. Chrille82, menar du att BMW vägrar att byta dina lister? Vilken handlare har du varit hos? |
|
Det där såg inte vackert ut och det är en -08? Men om man inte tvättar och bilen står ute så.............. Nu säger jag inte att du har misskött din! |
|
| Det är med största sannolikhet stenskott som orsakat dessa skador. | |
hallgren |
100% utfall på detta problem... Gick ut på parkeringen på jobbet och tittade på 3 andra E91:or: #1 tillverkad 2008-05 4000mil: korroderade lister i framkant på båda framdörrarna #2 tillverkad 2006-09 8500mil: korroderade lister i framkant på passargerardörrens list #3 tillverkad ? ?mil: korroderade lister i framkant på passargerardörrens list plus min egen... Fordonet tillverkat: 2007-06 8500mil: korroderade lister i framkant på båda framdörrarna |
|
0% utfall på "min" parkering. #1 - Tillv. 2005-09, 11500 mil, min egen, inga skador på listerna #2 - Tillv. 2009-xx, 2000 mil (?), visserligen en E90 med högglans, men såg inga skador. Ska inte sticka iväg allt för mycket från ämnet, men är högglans också i aluminium? Mvh Patrik ___ B M W |
|
|
Att aluminium ärgar kallar inte jag rost, men resultatet ser ju lika illa ut:( Vi har en högblank -04 och en matt -05 utan skador. |
|
hallgren |
Hittade 3st till E9x på personalparkeringen: #4 tillverkad 2005-02 6800mil: Små bubblor under den svarta ytan. #5 tillverkad 2007-04 mil: MYCKET korroderade lister på hela framkanten på framdörrarnas list, se nedan. Inga stenskott i fronten/på huven. #6 tillverkad 2008-01 xxxxmil Inga tecken på korrosion. Om dessa problem uppstår p.g.a. stenskott så har denna bil (#5) fått ganska många.... Länk Hög glanslist: Länk Min egen list: Länk Någon som vet om listerna verkligen tillverkade i aluminium? Det ser ju uppenbarligen inte så ut. |
|
Kan ju knappast vara av aluminum. När alumiuim korroderar (till aluminiumoxid) blir det ett vitt pulver inte orange/brunt som på dina bilder. Test annars med en magnet så får du svaret. |
|
|
Håller med dig hallgren, ärgad aluminium brukar inte bli rostbrunt utan vitt. Och uppenbarligen har BMW lister som inte klarar svenska klimatet. Trots att vi brukar åka några år med våra bilar har jag aldrig fått något liknande på mina bilar. Har de sämre kvalitet på E90 än andra modeller tro? **BMW-ägare i 30 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
hallgren |
Var inne på Bilia i Mölndal idag. Kollegan som har nybilsgaranti kvar får sina lister utbytta. Så passa på ni som har garanti kvar! Jag får köpa nya och byta dom själv. Dom var billigare än jag trodde, 171:- st. |
| Att köpa en 325i e91 -05 med 7000 mil, comfort, advantage. Är det en bra idé eller ska man satsa på en nyare ex. -07-08 ? | |
| Det skall inte vara några problem med en 05:a, bara att kolla upp den ordentligt. En del med den motorn, 2.5 lit, har haft problem med toppen som lett till knack från ventillyftarna, bl a jag men jag fick ny på garantin, annars inga problem. De nyare, 08, har en annan motor på 3.0 liter i övrigt inga skillnader. Mvh | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.