AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.893

Vågar man köpa E91?

Sida 1 av 2
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Har läst en hel del om rost på E90, gäller detta E91 (touring) också? Finns det nån brytgräns (årgång) där man ändrade i produktionen för att slippa problemen?
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Va? Rost på E90 kan väl knapast ses som ett vanligt problem? Eller har jag missat något? har läst om typ något enstaka fall från någon gnällig APare bara....
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Håller med Nikema. Har aldrig sett eller hört från någon jag känner som påstår sig ha problem med rost. Måste vara en gnällig Mercedes ägare som inte vet vad han åker för bil.

//Stefan
Föregångaren däremot, "e46" har en tendens att rosta.
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Jag kanske har velat ihop det. Jag hade ett avlägset minne att jag läst att E90 hade drabbats av en massa garantiåtgärder pga. rost. Men det kanske var E46 ändå. E46 vet jag har haft stora problem.
Buspelle
Finns mig veterligen inga problem med rost på E9X överhuvudtaget. Förefaller hittills vara en av bilvärldens mest rostbefriade "varelser".
cr
3.939
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Har inte upptäckt något på karossen, än iaf, men däremot på fönsterlister Länk . Har även problem med att det läcker in vatten på passagerarsidan fram. BMW hade inget intresse att åtgärda detta trots att bilen bara är 2,5 år gammal, de anser uppenbarligen att det är normalt på en bil som kostade 500000:- ny.
"Bilvärldens mest rostbefriade varelser", eller felfria i övrigt för den delen, är E90/E91 defenitivt inte.
Buspelle
crille82: Jo, jag tror faktiskt att BMW med E9X lyckats åstadkomma något som är extremt rostbefriat. Om jag förstår dig rätt så har du problem med rost på fönsterlister. Detta och mycket annat kan säkert inträffa, men det finns nästan inte ett enda identifierat rostproblem på E9X på något av de stora forumen världen över. Jag vill påstå att detta är unikt för en bilmodell. Något litet problem borde rimligen dyka upp snart, men det är sällsynt att det är så lite rapporterade problem.
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
BMW's ingenjörer kanske har varit hos Toyota och spionerat:-)
Sa
519
Salesman
330e Touring -21
325 E90 -05
2002-71

Porsche 993 -94
Det tror jag knappast, då hade man ju åstadkommit något som gjorde att man gäspade käken ur led.
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Det kanske blir många sömnlösa nätter när bilen står på verkstad om man köpt en E46? :-)
Visst är Toyota en riktigt tråkig konstruktion att köra, men vill man ha en bil att åka från A till B med och detta utan driftstörningar och sedan få mesta möjliga tillbaka när man säljer så är det nog ett ganska bra val.
Dom har dock en svaghet, nummerskyltbelysningen. Jag köpte en fabriksny Corolla som jag körde i drygt 3 år 7000mil. Det enda jag bytte var ovan nämnda lampa. Tantens Yaris har vi haft i 3,5 år och det enda jag har bytt...samma lampa;-)
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Ja då verkar det ju vettigaste om du köper en Toyota igen och sparar dom pengarna som BMWn är dyrare.

Du får väl nästan en ny Corolla till dig själv och en Yaris till frugan för samma pengar som en ny vettig BMW kostar. Så köp ett par Toyota istället. =)
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Jo JAG har haft en Toyota och vill inte ha en igen. Till tanten köper jag gladeligen en igen. Hon är toknöjd med bilen och jag är lika nöjd för jag slipper skruva med den. Nu var det JAG som skulle ha bil, inte tanten, det är en ack så viktig skillnad!
cr
3.939
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Buspelle: Korrosion på fönterlister efter 2 år är knappast ett oidentifierat problem. Servicerådgivaren på BMW medgav t.o.m. att fönsterlisterna och vattenläckage är ett kännt problem. Även om dåliga fönsterlister för någon tusenlapp inte är ett gigantiskt problem så är det förbannat dåligt att det förekommer på så nya och dyra bilar.
Eftersom E90:n bara funnits i drygt 4 år så får vi nog vänta lite med att utvärdera rostbeständigheten. BMW har uppenbarligen inte åtgärdat andra kända problem från tidigare modeller, t.ex. vattenläckage.

MVH Christofer
Jo
292
JohanD75
G31 520d M-Sport Touring Xdrive 2019
Jodå, falsrosten finns även på E9x. Finns en del skrivet om det här på forumet.

Min polare köpte nyligen en 325 Touring -06, falsrost på båda framdörrarna. Fick nya dörrar av BMW direkt.
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
JohanD75>
Jag vill minnas att jag läst trådar om E9* som rostar och folk som fått bytt dörrar på garanti utan omsvep. Men dom flesta här i tråden hävdar motsatsen. Jag är kass på att använda sökfunktionen, ingen som kan hitta nått i forumet?
Njuren
vad är falsrost? :D

Mvh
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
När man bocker en plåt så bildas en fals. Till denna bockning använder man sig av en falsmaskin. Där plåten är dubbelvikt, typ längst ned, för att få stabilitet i plåten så den inte ska flexa, så gör man en fals. Fuskar man med rostskyddet i området kring vecket/falsen så kan det bli rostangripet.
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Jag menar alltså längst ned på "dörren" och inget annat.
Jo
292
JohanD75
G31 520d M-Sport Touring Xdrive 2019
Länk
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Ja där står ju ett helt gäng som har problem med rost i nederdelen av dörrarna. Tom. verkmästarn i plåtverkstaden hade rost i falsarna på sin 07'a.
Om problemet ligger inuti falsen så känns det inte som en måndags-grej. Isf. är det ju en konstruktionsgrej där det bara är en tidsfråga innan fler bilar visar sig vara angripna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.