AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
4.848

eviga snacket om business till professional e90, nya frågor!

Sida 2 av 2
be
379
bengalsimon
320i E90 -05
det har jag inte sagt. men allt som det stått gåva på hittills har gått igenom tullen för min del. iallafall från usa, senast idag kom ett paket från usa där jag slapp tull.
Varje dag anländer en stor mängd försändelser från länder utanför EU till t.ex Sverige. Det är lätt att förstå att tullen givetvis inte har skuggan av en chans att detaljkolla alla, och det som avgör är bara turen, inte om det står gåva eller annat på paketet.
Även om man anger symbolisk summa osv som värde, vilket är mera regel än undantag på så gott som alla småpaket, så gör tullen en värdering av innehållet, och pangar på tull samt moms efter detta. Om de kollar förstås...

FP
Am
194
Amonsson
320si -06

325i -92
Nu är det ju såhär, att om det skulle vara ett företag som skickar så stämmer det du säger folke, då amerikanska företag har för vana att skriva att det är en gåva just för att man ska slippa betala tull, detta har tullarna lärt sig! ( jag vet, har beställt flera gånger från företag i USA)

Men om hans morbror (läs privatperson) skickar en gåva, så fattar jag inte varför dem skulle tvinga den som ska ta emot gåvan betala tull på det, låter ju helt vansinnigt!
Roffa1
Gåvans deklarerade värde får endast uppgå till $40.00 USD. Är gåvan tex: värd $100.00 USD, så får du betala skatt & tull på den överskjutande delen $50.00 USD.

Och om varans verkliga värde framgår av insurance value så får man istället betala tull o moms efter det beloppet;-) Det gäller att skriva samma försäkringsvärde som gåvans värde. Vid en ev, stöld så kan man då förlora en hel del pengar. En bra ide' är att alltid beställa från US med trackingnummer.
Am
194
Amonsson
320si -06

325i -92
Där ser man! Det visste jag inte :)
Det är i princip endast flyttgods eller sånt som man själv bär med sig (vilket iofs också kan kräva förtullning) som klarar införseltull.
Annars gör man ingen åtskillnad på om det är företag eller morbror som skickar.
Varor från USA (eller andra tullpliktiga länder) beläggs med tull och moms enligt gängse taxa om tullaren kollar upp innehållet. Värdering görs på flera olika sätt, och man jämför som redan nämnts t.ex ev. försäkringsvärde mot uppgivet värde.
Åter igen, om försändelsen kollas vill säga, det beror på turen.

FP
be
379
bengalsimon
320i E90 -05
hmm. jag har dock aldrig haft oturen då jag torskat i tull. nu har jag en 6000 kronors orginal pro stereo framför mig som gått igenom tull. men varför ska någonting jag inte betalt för medföra att jag ska betala tull och moms?
Det är det verkliga/aktuella varuvärdet som avgör tullsatsen, inte siffran som leverantören skriver om denna verkar orimlig. Kan/vill man inte ge ett rimligt värde vid ev. koll så bestämmer tullverket värdet, och det kan bli tämligen ofördelaktigt om man har otur. De har en minst sagt gedigen lista med ett statistiskt nummer på allt mellan himmel och jord, och då menas ALLT. Tro mig, vi har suttit i diskussioner med verket flera gånger i mitt jobb i dylika ärenden.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.