|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
jo jag har ju köpt mig en beggad professional stereo, och har business sytemet i min bil nu. men tänkte köpa logic7(eller vad det nu hterr) eller alpine. blir ljudet så mkt bättre på två till högtalare och två små diskanter + ett slutsteg? jag menar, får jag en mkt tyngre bas med tanke på en bättre spelare och ett slutsteg? eller ska man byta mellanbasar och andra högtalare från bmw samtidigt eller? men blir ljudet klarare, högre (i dB) och tyngre bas? så bilen skakar lite och man känner basen? (jag är helt värdelös på det här, och jag finner inte riktigt mitt svar på nätet, så jag frågar här TACK! | |
Roffa1 |
bengalsimon: I min senaste E90 sitter högtalarkittet: "Hi-Fi (kod 676) detta kit består av 10st olika högtalarelement inkl två styck basar.(en bas mont under varje sportstol) Hela härligheten styrs från den stora navigationen, equalizer, ton, bas-diskant osv. Ljudet är helt underbart, de suveräna högtalarna hanterar allt från vrålande hårdrock ned till en ljus vacker solostämma. Jag ger detta högtalarsysten absolut hösta betyg. Som referens från min förra bil, så använde jag mig av de finaste högtalare som gick att köpa för pengar samt högpresterande slutsteg från Genesis. Dessa steg och högtalare framstår ljudmässigt som en "blek skugga" mot Hi-Fi systemet i E90:n. Jag har även lyssnat på det dyrare Pro Logic med 13 styck högpresterande högtalare, tyckte dock att detta system levererade ett vassare o hårdare ljud. Inte alls samma njutning som med Hi-Fi (676) Elementen från Hi-Fi kittet kommer från: Harman/Becker. Vet ej om denna tillv har någon anknytning till Harman/Kardon? |
|
Roffa1: tack för ditt trevlkiga svar, jag har faktiskt ingen aning, men jag undrar om det inte är samma element som sitter nu - 4 högtalare som man köper till hifi kitet. Vilket jag kommer göra efter jag läst det här svaret! Så jag tackar massor för hjälpen, och jag förväntar mig att ljudet blir galet bra i min nya pro stereo ;) |
|
|
nej det är inte samma serie element; standardpaketet har element från Nokian. så att bara addera 4st diskanter ger inte samma resultat. sök på FAQ i detta forum |
|
| Länk | |
|
Sorry..felskrivning. Philips är det std, inte Nokian. (det var på 1900-talet..;) Roffa> Ja, H/K är ett varumärke i Harman-gruppen. |
|
|
Ja, jag har läst på som fan på forumet men får inte riktigt till det! Det enda man verkar lägga på är två små diskanter, två elemt och ett slutsteg. Bortsett från det ska det vara ganska dåliga mellanbasar under sätena? Eller blir ljudet MKT bättre än nu? För jag vill ju ha lite mer bas i bilen så bilen skakar något, så man känner basen, bättre ljud och så vidare. Så jag är på jakt efter 65139143143 resp. 65139143144 Borde man köpa dom också? Kankse inte helt nya, men letar beggade sånna. Men jag är ute efter märkbart bättre ljud från bilen. Kör ju business steroeon och standard högtalarna. Det jag vill ha är ju bra ljud som jag tjatat om så mkt och folk blir säkert jätte irriterade :P Men jag vill inte lägga ut 4000 spänn på högatalare + monteringskostnad. sen att jag inte hör någon skillnad alls i ljudet. Nu har jag ju köpt en prof. stereo också som borde komma med post när som helst :P så snälla snälla, vore jättetacksam för ett till svar ! / Simon |
|
|
Vill du att bilen ska skaka är inte bmw originalkit din lösning, alldeles för lite effekt i grejjerna! Jag är inte alls speciellt imponerad av bmws hifi kit om jag ska vara ärlig, tycker inte det är tillräckligt klart ljud och inte i närheten av kraften och djupet som jag vill ha! Därför har jag byggt egen anläggning, det jag tipsar dig om. Bättre ljud för mindre pengar! Jag kör Alpine IVA-D106R huvudenhet pxa-h701 ljudprocessor optisk överföring mellan huvudenhet och ljudprocessor Hifi-klubbens finaste lågnivå kablar mellan ljudprocessor och slutsteg. en väldigt fin optisk kabel, glömt namnet men kostar 10 000kr för 5 meter. Mb-quarts finaste högtalarkit med inverterad diskant fram och bak mac audio maxximus 2.16 med neo magnet under stolarna DD3510 sub i basreflex låda byggd för att spela i bilens frekvens = tar hela bagageutrymmet!!! Slutstegen har jag bara tagit vad jag har haft liggande hemma då jag inte haft råd med nya än! DD C4a till front och under stolarna. Alpine mrd-605 till basen och ett annat alpine steg för bakkanalen. Ungefärlig summa för ljudanläggningen: strax över 100k Med detta skakar det så man får ont i huvudet på några få minuter om man spelar i hip-hop, det mesta i bilen skakar väldigt mycket. Klarheten i opera musik är helt makalös, bättre diskanter än i mina Dali ikon hemma högtalare, dock inte lika bra kontroll över högtalarna :/ Nu är detta troligtvis fruktansvärt överdrivet för din del, men det jag menar är att du får bättre ljud för pengarna om du bygger själv än stoppar i bmw original, dock kräver det lite mer kunskap! |
|
|
Läste nu ditt senaste inlägg. Du kommer inte märka skillnad i ljudet med proff stereon, det enda den tillför är lite mer inställningar! om du inte vill lägga 4000kr på högtalare så får du nog tyvärr nöja dig med det du har då 4000kr verkligen inte är mycket pengar. Det enda du får sånna pengar med bas och bättre ljud (än bmw original) är mds eller gas, dock inget jag skulle sätta i min bmw! Slutsteg är dock ett krav, du måste få upp effekten avsevärt! Huvudenheten gör också makalöst mycket! Byggde ljud i lastbilen tidigare (dock plockat ut det för att jag nu delar den med andra chaufförer) körde då mac audio 6.5tums kit. det satt då en Denver enhet i den, och jag bytte mot en alpine huvudenhet i den högre klassen. Fick fylligare ljud, bättre bas, mycket bättre kontroll över högtalarna och klarheten ska vi inte ens prata om! Huvudenheten är något av det viktigaste i en bra anläggning :) Blev två väldigt långa inlägg, men hoppas det hjälper dig nått! |
|
|
jävlar! det var något. men jag har ju inte den ekonmiska tillgången som du har. jag är ju en halvfattig deltidsjobbande student med lite extra pengar och en bil som nästan är betald och bor hemma. och åldern e ju 20 :p och målet är bättre ljud helt enkelt. men såg en guide på e90posts. där man hade satt in en blaupunkt slutsteg. det var inget ändrat i ljudet, utan slutsteget var bara inkopplat, så jag tänkte om man lägger pengar på ett sådant slutsteg och köpa till lite högtalare. men det jag vill bygga in under stolarna är två st: Pioneer TS-SW841D. hade väl inte varit helt fel? och jag behöver inte lägga ut så jätte mkt pengar ändå? eller har jag fel? Och ditt inlägg hjälpte och jag sitter o letar runt lite om hur du byggt ditt ljud :) men förhoppningsvis får jag säkert lite bättre ljud för några få tusen. jag förväntar mig inget superljud, men så jag ahr lite bättre bas och diskant och högt ljud. inga störningar. då är jag nöjd ;) |
|
|
Slutsteg måste du som sagt ha! sedan är det väll upp till dig hur du vill lösa det, hur mycket du vill skruva! Finns Högnivå slutsteg som du kopplar in till högnivå utgångarna till högtalarna från bilstereon = du kan köra med proff stereon osv, problemet är då istället att du måste klippa i originalkablarna, iof om du köper en eftermarknads stereo så kan du ju klippa på konverteringskablaget, dock blir du ju låst till originalhögtalare. Jag skulle nog valt att köpa ett billigare vanligt slutsteg och köpa en billigare eftermarknadsstereo av bra fabrikat och dra lågnivå till bagaget och dra ut nya kablar till högtalarna = Du förstör inget av originalgrejjerna, alltid trevligt! Dock är det mer jobb.. Angående ström till slutsteget sedan så kan jag tipsa dig om att du har klick anslutningar bak på pol på batteriet, där hifi paketet tar sin ström, dessa går att köpa hos bmw och löda ihop med strömkabeln till slutsteget. så har jag gjort, och jag kör en 50kvadratare utan problem :) När du drar kablarna, speciellt om du drar högnivåkablar så se till att inte dra dem nära andra kablar i bilen, helst iaf 1dm ifrån så slipper du störningar, kör du lågnivåkablar så se till att åtminstonde köra en 2skärmad av bra kvalitet, inte biltema! utan iaf BRL eller liknande! Hoppas det går bra för dig :) Mvh: André |
|
|
hej! tack för ditt svar. men jag hade tänkt mig såhär. Blaupunkr THA 555 PnP.som är Plug n play. då är det bara att koppla in i steroen och sen koppla in den gamla stereokabeln i adapterkabeln på den nya kabeln. sen hade jag tänkt mig att dra den kabeln till bagageluckan, genom passagerar sidan. för när jag frågade en verkstadskille på bmw, tyckte han att jag borde dra den på den sidan, för det skulle tydligen vara mindre kablar där. sen hur jag kopplar ström från batteriet, vet jag faktiskt inte hur jag ska göra. det kan juinte vara så svårt, batteriet sitter ganska lättåtkomligt. sen tänkte jag köpa lister till dörrarna och sätta i två st diskanter och byta mellanregister i dörrarna till logic7 element. under sätena har jag hittat ett ställe som säljer earthquake sws-8 basar som jag tänkte installera. och vad jag hört ska man kunna använda orginakkablarna. funkar det inte kan jag ju alltid dra ett extra par från basarna under att riva bort de gamla :) funderade även på att koppka in en högtalare i instrumentpanelen, i mitten på instrumentpanelen som den brukar sitta på top hifi ljudet, eller vad det nu heter ;p sen om jag ska byta högtalarna i hatthyllan och i baksätet nu vet jag inte. deet behövs ju inte just nu iaf :p borde väl inte bli så farligt det här och svårt. eller? Logic7 diskanter+mellanregister Lister från BMW för att montera diskanter. Earthquake SWS-8 blaupunkt tha 555 pnp Adapterkabel ISO för BMW Blaupunkt Plug and Play AMP-Kabel det var så jag hade tänkt mig iaf. dum idé? något som inte borde funka? |
|
|
Någon som vet vad det är för olika element i de olika systemen: Hi Fi, Logick7 samt High End. //Stefan |
|
|
logic har jag för mig har logitech högtalare och high-end har harman kardon, men inte helt hundra! Bengalsimon: Låter som en vettig plan! jag skulle dock ha dragit kablarna på förar sidan då strömkabeln från batteriet till motorn går på passagerarsidan och den är troligast att skapa störningar! Ska du bara dra en liten kabel så dra den längst uppe vid dörrarna( bara under plastlisterna, för då har du iaf 1dm avstånd till övriga kablar! Sedan angående ström från batteriet så skrev jag på ett av mina inlägg hur det är bäst att göra! Ta den enkelanslutningen längst in emot bagaget (för alla är inte strömförande på min bil iaf). |
|
|
okej! det låter ju bra. jo jag läste det. blir nog så jag snor ström till slutsteget :) tack för all hjälp. nu gäller det bara att få hem allting :o |
|
| Simon, du har PM | |
|
Stefan > Om du menar tillverkare så är det, Std: Philips Hifi 676 & Hifi Prof 677: Harman/Becker Individual: LPG Länk |
|
|
Tack för info. LPG verkar vara intressant. //Stefan |
|
|
hej bengalsimon, vem säljer Earthquake basarna ? |
|
|
finns en återförsäljare i tyskland. men jag tror jag ska be min morbror skicka två som gåva från usa så jag slipper tull. finns ett företag i england också. men dom har högt pris på frakt. Länk |
|
|
"men jag tror jag ska be min morbror skicka två som gåva från usa så jag slipper tull." Du slipper inte tull bara för att han skriver gåva på paketet. Tullarna är inte idioter. // Jonas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.