AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
49.533

vad har hänt med bmw:s design?

Sida 3 av 4
Tycker E38 börjar se riktigt gammal ut speciellt i originalutförande, alpina E38 är dock snygg fortfarande.
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
vita blinkers och rätt fälgar är ett måste på e38. inredningen och färg är också viktig men detta gäller ju alla bilar.
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Som ovanstående talare säger, med rätt touchar så blir E38an ruskigt fin. Den är dock snyggare bakifrån än framifrån IMHO, eller den ser iaf nyare ut där.
Jag är lite kluven till Bangle och det vi ser nu (postbangle). Jag förstår varför det var nödvändigt att ta in någon som radikalt förändrade designen. Efter E46 coupe gick det helt enkelt inte att göra den typen av design snyggare, det krävdes någon form av förändring.

När den kom ut tyckte jag att 5-serien såg helt hopplös ut, men den har växt, helt klart. Särskilt kombin är ju riktigt snygg exteriört.

3-serien (e90) har jag aldrig gillat. Prefaceliftmodellen var ju direkt ful. "Läpparna" fram och de helt hopplösa bakljusen förstörde den helt. Inredningen är också den kanske tråkigaste i BMW:s historia! Den är lite bättre nu efter faceliften både fram och bak, men inredningen är ju kvar och den är fortfarande väldigt anonym. Gamla 3-serien (E46) känns *fortfarande* mer premium och mer classy tycker jag. Ställ en e90 från 2007 bredvid en e46 från 2005! Dessutom började ju kvalitetssänkningen på vissa material här. Känn på plasten i bakluckan på kombimodellen...

Nya 7-serien är ju på många sätt ett steg tillbaka till en prebangliansk design och jag tycker den är väl defensivt designad. På många sätt ser den ut som en treserie som någon 3D-skalat. Njurarna ser också för stora ut för bilen, som om någon klistrat dit den i efterhand.

1-serien tycker jag är snygg, särskilt med M-paketet. Den ser lite lagom uppkäftig ut sådär.

Nya Z4 är också snygg, kanske den snyggaste bilen BMW gjort sedan E46 coupe.

Jag gillar också X5 efter faceliftet. Där håller form och funktion ihop. Den är dessutom proportionerlig.

X3:an har alltid känts som en kompromiss.

X6:an är ju inte direkt ful, tvärt om rätt snygg på sätt och vis, men hela konceptet coupe-suv har ju aldrig känts helt optimalt. För mig markerade X6:an början på vad verkar bli en rad märkliga crossover (kors och tvärs-over?). Jag antar att man på BMW räknat på att många, många modeller betyder fler sålda bilar. Men det betyder ju också att lite av det klassiska form-funktion försvunnit.

5-serien GT är ju ett andra exempel på detta. Men till skillnad från X6:an är den ju enbart hiskeligt ful på alla sätt och vis. Utan tvekan BMW:s fulaste bil genom tiderna.

X1:an ett tredje exempel. Den är inte lika ful som 5GT, men inte heller snygg. Till skillnad från 5GT har de lyckats med baken, men inte fronten. Jag är också en potentiell köpare. Men även om X1 på en del sätt är en vettig bil så är den helt enkelt för ful. Jag vill inte köpa en bil jag inte tycker är snygg.

Så som jag ser det gör BMW just nu 3 snygga bilar: 1-serien, X5:an och Z4.
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Hopplös diskussion. Alla har sin åsikt. Däremot är det förbluffande att man FORTFARANDE diskuterar Chris Bangle långt efter att han slutat. Och så säger de att Jaguarägare är konservativa...

Jag körde Jaguar XJR i fyra år och ställd bredvid den ser nästan ingen BMW riktigt snygg ut. Att den sedan drack kopiöst och gick sönder hela tiden hörde väl bara till charmen...

Det blir sannolikt en BMW nästa gång. Jag är svag för E91. Klart snyggaste modellen just nu.

På andra extremen hittar jag X6 och 5 GT. Den senare såg jag live härom dagen. Innan jag såg emblemet var jag övertygad om att det var en Ssang Yong. Hu.
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
det är klart att det är svårt att diskutera design, det uttryckte jag från första inlägg. meningen var att se om jag var ensam om mina åsikter eller om majoriteten höll med. jag är lite orolig helt enkelt. jag vill ju att de ska göra snygga bilar.
bag:

du är klart inte ensam, det som händer med BMW just nu är det som hände klädesmärket D&G för några år sedan - man vill sälja till vilket pris som helst även om man överger sina stamkunder.

BMW som var ungdomlig och sprotlig bil för bara 7 år sedan har blivit till en burger-bil för lagom lyckade 50- och 60-åringar som inte har råd med Mercor.

X:6 är helt enkelt dålig stil enl mig - smaklöshet och Bling-Bling Hip-hopp stilen i samma förpackning.. Men det säljer..
Visa användare
288
Cab-Ingemar
120d cab -09
320d xdr touring 2012
Golf cab 1980
R1200c Independent
Inte har råd med merca? Nej jag såg efter vilka lämpliga alternativ som fanns att tillgå och BMW råkade uppfylla mina kriterier bäst. Alla bilköp är ju en kompromiss mellan olika krav man har.
fattar itne heller det där med inte råd med en merca?? är merca så himla mycket dyrare än en bmw?
am
192
amcool
X4 m40i
Ford Focus
Jag tror BAG går runt hela dagarna o försöker klura ut nåt för att starta en tråd på Ap:)
All Bmw design under 2000-talet har inte vart en fröjd för ögat men den håller länge! Se e60.
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
amcool: hehe. troligt. jag reagerar helt enkelt när mitt älskade bmw verkar gå käpprätt åt fel håll. jag håller med om att e60 är snygg. du kan ju pröva med att läsa igenom tråden om du tvivlar på mina åsikter angående den modellen.
vad tycker du om nya 5:an då??
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
den nya sedanen har samma problem som de övriga. alltså bakänden. mer specifikt lyktorna. men de är lite snyggare.
Den nya femman är klart bättre än den föregående :))
Sa
519
Salesman
330e Touring -21
325 E90 -05
2002-71

Porsche 993 -94
Såg bilder på nya femman idag. den är ju grymt snygg! 3:an är ju skitsnygg även den. "Gamla" femman känns fortfarande modern och fin i formen. Men det klart, jämfört med trådskaparens designikon E36 Compact är ju det mesta fult.....Han har ju förstås en sådan för att dom nya är så fula givetvis. Eller anar vi några sura rönnbär?

Mvh

Mats H
Ni
148
Niklasw
BMW 540IM 6vxl 2001
Tycker nya femserien är ett litet fall framåt iaf med lite plattare nos synd på saab 95 bakjlusen bara.. men bra att man går tillbaka till lite mer klassisk BMW design såsom e34 och e39, e60 har jag egentligen aldrig gillat designen på. Fast med de inte menat att de är en ful BMW, den har ju rätt emblem i front och akter iaf så :D
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
e36 compact är inte min designikon. jag hade gärna haft en nyare bil men isåfall hade jag valt en 1-serie coupé. däremot tycker jag att compacten är snygg i rätt utförande. har gjort en del på min men har lite kvar att fixa med innan jag är nöjd. men så är det när man är student. som bruksbil är den perfekt.

ska vi prata designikon så är det e30 m3 som gäller.
bag: har du bild på din compact?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det subjektiva tyckandet i design är roligt att skåda i en tråd som denna.

F01-03/ F10 samt nya X1&Z4 går ju i sitt egna designspår, rätt så lyckat om jag själv får säga det till skillnad från ett årtionde med tvivelaktig BMWdesign. Det positiva med nya 5serien GT är att den separeras ifrån vanliga 5serien designmässigt. Att sen en 5serie GT med öppen bagagelucka påminner om en Toyota Prius med öppen bagagelucka är kanhända en tillfällighet.

Knackar man på plastfronten till en X1, tar tag i rattar och reglage och rör dessa lite i sidled för att upptäcka glappet(spel, rörlighet på axel mm) och sedan sätter sig i en äldre BMW och upprepar samma procedur så upptäcker man vart ekonomerna varit och knaprat. Kläm och knacka på instrumentpaneler emellan olika bilmärken så märker man också vad kvalitetsskillnad är. Eller tjockleken på gummilister, då vs nu, BMW vis billigare märken.

MVh
Asken
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
det finns några under min profil men det var så den såg ut när jag köpte den. har inte tagit några bilder på den på länge. men jag har lite nyare från efter jag monterat m68-fälgarna. sen dess har det gjorts en del dock.

här kommer några. de är tunga och fokuserar mest på fälgarna:
Länk
Länk
Länk
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.