|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Efter en tid som ägare av diverse Volvo och Saabmodeller känns det åter aktuellt med en BMW e39. Jag har under flera år brukat en 530 iat-01 och var mycket nöjd med den. Jag undrar om någon vänlig själ kan vägleda mig avseende den 540-02 som finns i Hagfors. Bilen synes tämligen välutrustad samt med få mil på mätaren. Priset är möjligtvis i högsta laget, men jag köper inte för att sälja inom kort, varför priset inte är det viktigaste. Jag söker helt enkelt en riktigt fin 540 touring och är beredd att betala lite extra för rätt objekt - är den här bilen något för mig eller har du något ännu bättre alternativ!? Frågor således: Sannolikt slutpris! Saknas någon väsentlig utrustningsdetalj? Vet du något om bilen som en köpare bör veta (skick, krock, "skruvad" etc? Vet att Ni på forumet har bra "koll" och börjar således här innan jag ringer tidigare ägare/kontrollerar historik mm. Tack på förhand! /Johan Boström Länk till objektet: Länk | |
|
Möjligen att du ber att få vinterdäck på fälg med på köpet? //E |
|
|
Ring BMW och kolla om de kan se när den varit servad samt om det är några garantireparationer utförda. Då kan du enkelt dubbelkolla mot serviceboken. Mvh Henrik |
|
| Synd att den saknar M-paket. Ser så mycket roligare ut då. | |
| Tycker det är ett fantasi-pris utan dess like,men det är ju min åsikt... | |
| Verkar fin men priset är väl högt. Jag gissar på att de kan få 125' för den. Förutsatt att milen stämmer. | |
|
Utbudet av svensksålda 8000 milare är minst sagt svagt så det är svårt att ge några definitiva prisfakta: Länk Den svarta sedanen är dock ruggigt prisvärd i jämförelse. Den har varit ute i flera månader så nu vill han nog sälja. -------------------------------- //Lövet |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Hagfors bilen är en riktig hyllvärmare den har stått där länge, priset avskräcker förmodligen. Men den ser ruggigt fräsch ut och känns förmodligen som ny om den enbart har rullat dessa mil. Priset nja är ju upp till dig. kan man bekräfta miltalet til 100% så är det värt några kronor extra. lågmilade 540 är en bristvara. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tack för kloka svar - jo "Hagforsbilen" bilen bör ju kännas mycket fräsch - jag har som beskrevs i frågan mycket goda erfarenheter av en pedantskött 530 iat från 2001 som jag körde mellan 8-12 tmil. Den svarta som "Lövet" länkar till har jag funderat på, men som småbarnsförälder är det (tyvärr) bara att inse att en touring är mer aktuell. Det trots högre ljudnivå och viss okänslighet fjädringsmässigt baktill jämfört med sedanen. Jag får helt enkelt skrida till verket och ta "Hagforssäljaren" på pulsen vad gäller skick, verifierbarhet samt prisnivå! Är det något övrigt som panelen "hakar upp" sig på utrustningsmässigt eller annat - avsaknad av m-paket är noterad. Personligen klarar jag mig bra utan det - skicket är det avgörande... Bensinvärmare hade uppskattats, men man kan ju tämligen enkelt eftermontera "vanlig" motor- och kupévärmare som hyggligt alternativ. Hälsar /Johan |
|
|
Touringen är onekligen välutrustad och det är väl inget av direkt vikt som saknas även om den inbyggda bensinvärmare alltid är trevlig att ha. Förste ägaren har nog prioriterat komfort före sport då den saknar sportchassi och ser ut att rulla på 16". Gissar att den går tyst och mjukt men saknar kanske lite av vägkänslan du får med sportchassi och 17-18". Svårvärderad helt klart...men helt klart är ju att 149' är i överkant. ___ //Ulf |
|
| Ser ut att ha det mesta i utrustningsväg, dock lite synd på m-paketet men det går inte att få allt... Visst, du måste få ner priset en del men använd hassos "hyllvärmarargument" samtidigt som du väljer att spela ljuv musik i bakgrunden - framförd av självaste monica zetterlund... | |
|
Jag blev nyfiken på bilen och kollade på bytbil.com där det finnas betydligt fler bilder. Tycker den ser riktigt sliten ut på förarstolen alternativt är den bara riktigt lortig. Länk |
|
|
Tack igen för input - väntar på besked från säljaren avseende diverse viktiga frågor - ni kan säkert gissa! De bilder "danielb" funnit på annan site var ju inte muntra precis, smutsigt och trist - hoppas verkligheten är bättre - konstigt att inte säljaren bemödar sig att ordna bättre material när man vill sälja en bil i övre kvartilen i sitt segment. Nja, från att vara riktigt intresserad har tyvärr tempen sjunkit rejält. Får se om "tvesolvas" musiktips kan pigga upp mig och säljaren att finna rätt i processen. Jag uppdaterar status när besked från säljaren kommer! /Johan |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Vad trött!! man blir !! ser ut som en sunkig 25000 milare invändigt här bör man nog se upp rejält. Så där är i princip omöjligt att ställa till en 540 på 8-9000 mil om man inte är skogsmaskin reparatör och har den som firmabil typ. En E39 med de låga milen ska vara i nyskick invändigt om allt står rätt till. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Det var nog det värsta jag sett på en 8-9000-milare. Så här såg min 540 ut när den rullat 11.000 mil Länk ___ //Ulf |
|
|
Sådär sunkig såg inte ens min 22000milare ut när jag sålde den: Länk ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
Håller med hasso, någon rik skogsägare alternativt travtränare i Hagfors som ägt den där, ju mer man kollar på interiörbilderna ju mer slitage hittar man. BTW - Programmer, din fd 540 var allt en riktigt fräsch bil, du skulle aldrig sålt den! :-) |
|
|
Vad har "Hagforsbilen" för interiörlister? Måste väl vara någon sorts individual! /Rickard |
|
|
danielb: den 540'n var mycket fräsch men jag tror ändå jag gjorde en bra affär som sålde den. När jag sålde den 2004 så var den 4,5 år gammal och hade rullat 14600 mil. Jag fick ca. 220' för den då och de följande 6-12 månadern så rasade priset rejält på pre-facelift E39. Killen som köpte den av mig har den fortfarande kvar. ___ //Ulf |
|
|
Rick: det bör vara någon form av Individual. Det är även utökat läder på dörrarna men konstigt nog inte på mittkonsol och armstöd. Även lädret på dörrklädslen skiljer sig från standard. ___ //Ulf |
|
|
Bilen har något som heter Exclusive-paketet och jag tror det är någon typ av paket som fanns för e39, har sett en del dieslar och vanliga 525or med exakt samma utseende på inredning och fälgar. Programmer: Förstår att du sålde, kom ihåg hur jag dreglade när annonsen var ute. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.