AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
48.029

Dags att byta till dubbdäck?!

Sida 3 av 3
Ni tror alltså att dubb inte sliter på vägen?
Vad är det för likheter på materialet i en betongborr (skäret) och stiftet i en dubb?
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Jag tror att dubben sliter ganska mycket på vägen. Och det är ju några bilar som kör på gatorna i sthlm/timme - så visst fasiken påverkar det.

Jag tror inte mina dubb kommer att sitta kvar så länge dock - kan tänka mig att min fyrkrafsare sliter dubb i mängder.

/Andreas.
Håll till höger eller gasa.
Verdi
AKN,
Visst, det sliter. Men inte alls lika mycket som t ex en lastbil eller en buss. Hörde nån gång att en tungt lastad lastbil sliter lika mycket som 10 tusen personbilar. (troligen med sommardäck. Med vinterdäck är det nog annorlunda. Men säg 1000 ggr?)

Från Länk
"Enligt VTI (Väg och Transportforsknings- institutet) motsvarar vägslitage från en (1) tung lastbil, vägslitage av minst 10 000 personbilar."
Jag tror dessutom dubbarna gör den grova asfalten ännu grövre då dubben når lite längre och karvar med god hjälp av saltlaken bort bindemedlet (asfalten) mellan stenarna.
En liknande tråd: Länk

Vill inte förbjuda dubb men däremot skulle jag gladeligen slippa saltet. Om så skulle nog slitaget minska avsevärt.

Personligen har jag gett upp dubbdäcken för länge sen. Tycker det går lika bra utan dubb (har inte krockat på vinterväg senaste 20 åren iaf, ta i trä),

mvh/ Anders
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Nu snöar det... Frånsett att det smälter bort på en gång börjar det bli dags att välja, dubbar eller dubbfritt. Samma visa varje år, och varje gång lika velig kring vad jag ska ha. Har alltid valt dubbat i sista stund. Varje år är jag så nöjd när folk knappt har styrfart i blixthalkan och jag kan lugnt glida förbi med dubbade hjul. Lika jobbigt är det att 90% av tiden irriteras över rasslet och det relativt dåliga torrvägsegenskaperna.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Precis så är det! Jag köpte dubbfritt för första gången förra året. Visserligen Autobahndäck men i blixthalkan var man en loser, och rätt duktigt efter på vanligt vinterunderlag. Den övriga tiden (70-90%?) var man Schumacher i jämförelse ;)

Vilket val hade jag gjort idag i och med kommande lagförbud mot dubbdäck? Om du inte vill vara Schumacher af Hornsgatan hade jag rekommenderat dubb!
Ander S. -

Det verkar dessutom att dina dubbdäck blir så utslitna att du måste köpa nya till varje vinter :)

Vorsprung durch freude am fahren
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Jag kör dubbat....tycker att dagens nya däck varken låter eller slits mer än odubbat....
Trist med dubb vid varmt/barmark men guld värt vid snö/frost/svart halka...

Frasse
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
I morse när jag åkte till jobbet mellan 0600-0630 så regnade det och var blött på vägen, 30-45 minuter senare var det blixthalka min kollaga från askersund med en Yaris ( kör inviduallila E39T annars) hade vitt o brett sladdat både på E20 och inne i Örebro glashalt när gryningen kom.

Vinterdäck är dubbdäck allt annat är surrogat är min uppfattning, försök att åka dubbfritt i vår stad där salt är förbjudet och det sandas då och då.
men åkar men bara i tätort där snöröjning och saltning sköts så funkar det säkert med dubbfritt. 11-12 meter längre bromssträcka utan dubb hinner det hända mycket.
Beställt två AGI Sarek med dubb till Gasen igår från nordendäck.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Verdi
Mjuka dubbfria för nordiskt klimat slits snabbast av allt. Dubbarna håller bättre.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Jasko,
Inte utslitna men dock obrukbara pga att det blivit bilbyte varje år. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.