AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
48.026

Dags att byta till dubbdäck?!

Sida 1 av 3
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Läste att oktober är en månad som skördar många offer i trafiken, mycket halkolyckor. Så, är det dags att byta till dubbdäck nu? När byter du?
ca
302
carbon_e61
Porsche Panamera 4 e-hybrid sport turismo -18
X3 20dxDrive F25 -12
imorgon skall de rasslande däcken på
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Har bokat tid för byte imorgon. Hörde på radion senast nu idag att det hade varit flera halkolyckor utanför Örnsköldsvik på morgonen. I både Östersund och Hudiksvall har det redan varit snö dessutom :O

Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Har bokat tid för byte imorgon. Hörde på radion senast nu idag att det hade varit flera halkolyckor utanför Örnsköldsvik på morgonen. I både Östersund och Hudiksvall har det redan varit snö dessutom :O

Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Byter lagom till 1/12 men några dubb lär det inte finnas.

Det var några olyckor här o där kring Borås i veckan men det sällan beror på däcken eller väglag...

BMW - Beroende Med Wilja!
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Väntar någon vecka till, innan slutet av oktober blir det nog om vädret inte blir betydligt kallare tidigare.

M3 E30Länk
ja
294
ja73
530dA X-drive Touring -13
Bytte till dubbdäcken i Lördags.

/Jonas
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Bytte på 523:an nu i Tisdags(Gislaved Nordfrost 5).

735:an får vänta några dagar till..är lite "sugen" på att köpa dubbfritt till den.
I så fall blir det Continentals friktionsdäck TS 830.

Mvh Janne.
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Jag lägger på vinterdäck när det blir vinterväglag, vilket det i Stockholmsområdet först brukar bli i slutet på året. Tar oftast av dem i början på Mars igen.

Känns väldigt onödigt att åka omkring och riva asfalt i onödan, alltför många som gör det.

Mats
BMW CS #5847
Visa användare
416
vsurapol
316i -04
Hmm, som boende i Stockholm tvekar jag att sätta på dubbdäcken nu då de förbjuds på Hornsgatan efter nyår.

Stämmer det att dubbdäcken slits mer efter en säsong än vad dubbfria däck gör efter en säsong?
Brukar härda ut tills man blir tvungen. Vädret eller lagen om vinterdäck får bestämma när det är dags.

BMWn får bara känna på fina rena vinterdagar skodd med V tofflor, Goodyear UltraGrip Performance.

mvh/ Anders
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

t80196:
Ok, du är en sådan kille som vill få problem ser jag ;)

Normalt sett så är det första halkan den som skördar mest offer..Den kan komma när som helst nu.
Men ok visst, är man inte i behov att komma fram alltid,säkert o varje dag så kan man ju vänta tills man "halkar av".. eller ta bussen när det kniper(för den som har den möjligheten osv).
Jag har ju två bilar och det innebär att jag kan "spela litet" mellan dessa om det kniper därför har jag väntat med vinterdäck till den ena BMW´n..
Bussen fixar inte mina transportbehov när t.ex. isfläckarna börjar bli irriterande o farliga på främst morgonen/kvällen/natten.

Nu ska ju sägas att jag bor i "Norra Norrland" som det heter och det är en viss skillnad här o ner till Sthlm det inser ju jag också, men JAG anser att man bör ha på vinterdäcken INNAN det blir halt o inte efter..

Förresten>>>"Riva asfalt"...
Köp bra friktionsdäck och lägg på ist för dubbade alternativ om du är orolig över att slita på dubben..

Sedan så är många oroliga över slitna dubb nu på hösten, på våren är det ingen(nästan) som klagar över att rulla lääänge på sina dubbdäck.
Iaf det jag märkt av..

Jaja...kände bara att jag ville få det sagt.

Mvh Janne.
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Vad folk går på politikernas bullshit om att dubbdäck river upp partiklar från asfalten mm

Visst gör dem det och sliter mer på vägbanan men enligt undersökningar så är luften i sthlms tunnelbana mkt farligare än Sthlms smutsigaste gata bla Hornsgatan!

Anledningen till deras bullshit är att spara pengar genom att sluta asfaltera gatorna pga dubbdäck sliter mer på vägbanan än frik.däck.

Gå inte på sådana myter!!!!

BMW M-POWER
Visa användare
416
vsurapol
316i -04
Redan nu kanske man ska fundera över "förbifart Hornsgatan" för att slippa köpa nya dubbfria däck :)

Kommer det att står poliser på Hornsgatan som kollar på bilarna eller??
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Jag tänkte sätta på mina odubbade vinterdäck på C5:an redan nu i helgen. Har varit nollgradigt här på västkusten några morgnar när jag kört till jobbet så det känns säkrast så.

/Masten
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
I Göteborg skulle du NÄSTAN kunna kört med sommardäcken hela förra vintern, tror det var snö i en halv dag och då pratar vi 1-2 cm. Kör man enbart i Göteborg stad kör man med fördel odubbat. Hoppas på dubbförbud i Gbg.
Verdi
Varför hatar så många dubbar? Rasslet är ju minimalt. Och även i Göteborg är det väl kallt om nätterna på vintern så att det blöta fryser och blir nåt vi kallar is.

Riva asfalt? Det är inte mitt problem om de måste asfaltera om lite oftare.

Till sist så slits, och åldras, odubbade däck snabbare än dubbade eftersom de har ett mjukare gummi än dubbade. Av samma anledning är ofta dubbade däck bättre på asfalt då de odubbade "för nordiska förhållanden" är för mjuka. Särskilt när det är varmt, så att köra med sådana odubbade året runt är idiotiskt.

De centraleuropeiska har hårdare gummi men då är de ännu sämre på is...

Visst, spinner du hjulen så kan dubben lossna. Men det är inte däckens fel. Sköter man sig så håller dubben jäkligt bra.
Jag kan ju bara säga som så att det är ibland skönt att ha dubbar speciellt i nedförbacken bortanför Sahlgrenska (Per Dubbegatan).
Längst ned efter kurvan finns en busshållplats och jag vet inte hur många gånger som det varit isigt där nere och att bussarna bara korsar filerna utan att blinka och de gånger de blinkar så skiter de i om det är trafik i den vänstra filen...

Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Håller med i ert resonemang. Tycker dock att skillnaderna inte är så stora mellan dubb och odubbat om man kör på riktigt bra däck. Däremot så är slitna fiktionsdäck kass om man jämför med lika slitna dubbdäck.

//Stefan
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Janne T: nä, jag får knappast problem den dan det är halt. Enkelt, jag låter bilen stå om det kommer blixthalka eller snöoväder och sätter kanske på vinterdäcken dan efter. om det inte har töat bort igen.

Sen håller jag med dig om att dubbfria däck är att föredra.

GINO: Att dubbdäcken river upp asfalten är knappast en myt. Varför tror du det blir två hjulspår i gatan och vart tar den asfalt vägen som fanns där. Behöver men inte vara kärnfysiker för att fatta. Sen undrar jag vilken undersökning du sett som säger att luften är är sämre i tunnelbanan än på Hornsgatan, den skulle jag vilja läsa. Är den skriven av Dubbdäcksförsäljarnas förening kanske?

Verdi: Inte ditt problem, vems är det då, någon annans. Du får ju i alla fall vara med och betala för förslitningen via din skattsedel

Mats
BMW CS #5847
Jag byter till mina halv sletna dubbdäck när det börjar bli för halt ute, dvs 0-gradigt.
Det har varit 10+ de senaste dagarna, så vill inte slösa på mina vinterdäck.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.