|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Djupa spår på vägarna, framförallt de större vägarna, beror mest på den tunga trafiken och inte bilar med dubbdäck. Sen att dubbdäck skulle slita så extremt mycket kanske stämde för flera år sedan, men dagens dubbdäck sliter mindre på vägarna. Visserligen mer än de dubbfria. I vilket fall som helst så spelar det ingen roll vilken typ av däck man har för alla sliter på vägarna. Det är ganska enkelt att räkna ut. Finns det friktion så sker samtidigt slitage och inte bara på däcken. Nu är jag jag varken för eller emot dubbdäck, men ser man till helheten verkar det inte finnas så många däck som är lika jämna som dubbdäcken. De nordiska friktionsdäcken har bra vintergrepp men är å ändra sidan sladdrigare vid plusgrader och sämre i vätan. Sen har vi de centraleuropeiska dubbfria däcken som har bra egenskaper på vått och torrt, men de är samtidigt sämre vid vinterväglag. Vissa presterar väl hyffsat på snö, men det är ju långt i från alla som gör det. Sen den här debatten och förbud som råder är väl inte så värst detaljerad. Man hör ju bara en sida. Ska man förbjuda dubbdäck helt måste det saltas mer på de svenska vägarna. Då ser jag hellre att man inte saltar alls, för saltet är ju inte så bra det heller, varken för våra bilar eller för miljön. |
|
|
En sak är då säker, när dubbdäcken kommer på blir det mycket asfaltsdamm. Fenomenet märks bäst vid tidpunkten då lagen tvingar fram sommardäcken. Helt plötsligt minskar dammet och vägmiljön blir mycket bättre. |
|
| Hmm, tycker att dammet virvlar lika bra med sommardäck som vinterdäck - efter all gatustädningen i April/Maj så blir det normalt igen... | |
|
Hmm, efter ett rejält regn blir det mindre vägdamm som virvlar runt men under dubbsäsongen blir det fort dammigt igen. mvh/ Anders |
|
|
När vägsaltet torkar, bildar det damm. Det är i vilket fall som helst svårt att räkna på vilket verkligt slitage dubbdäcken står för. Detta är något som vägverket och alla kommuner som vill delvis förbjuda dubbdäck inte kan svara, samtidigt som vägrar att erkänna att de inte har fakta kring. Börjar man exempelvis sanda inne i städerna för att slippa att man sprider ut salt, kommer de dubbfria däcken att sprida ut sanden i luften vilket motormännen påstår. Men jag är ingen expert på området, så jag vet inte mer än vad jag läst och hur tillförlitligt detta är får var och en bedöma individuellt. Länk |
|
|
Dammet sköljs bort av ett rejält regn. Jag törs lova att om alla satte på dubbdäck i morgon skulle det ganska snart märkas att det bildas mer damm (slitage) på vägarna. Salt i kombination med dubb är troligen mest aggressivt mot vägbanan. mvh/ Anders |
|
|
Betalar inte vi svindyr skatt för att ha fina vägar? En väg är till för att brukas, och går det rädda så många liv som möjligt, även bara ett så röstar jag för dubb. Jag skiter blanka i vad folk säger, jag kör med dubb för det har räddat min bil från kollisioner minst 10ggr de senaste åren. Dolda isfläckar som gömmer sig under snön är de värsta. Sen att jag inte har råd med nya fina friktionsdäck är oxå en faktor. Sen är det skrattretande hur lite cheferna inom kommunerna vet. Min mor sitter i styrelsen här i Jönköping, och jag har fått höra skrämmande fakta. De är som dagisbarn som ska bestämma över något, de har ingen fakta för 5öre. |
|
| Vi betalar vägskatt, moms på bilen, moms på bensinen, skatt på bensinen, trängelskatt, moms på däcken samtidigt som vi riskerar livet på varandra genom att förbjuda dubbdäck. En enkel ekvation. Staten vill ha ihjäl oss! ;) | |
|
Hoppas verkligen inte att mitt inlägg har föranlett era inlägg. Jag vill inte förbjuda dubbdäck. mvh/ Anders |
|
|
Jag river hellre upp lite skit i luften med dubbdäck än riskerar att inte kunna bromsa och köra över fotgängare som slänger sig ut i gatan. Men snart har politikerna prioriterat annorlunda åt oss. |
|
|
Eller så anpassar man farten efter väglaget. Annars skulle jag lika gärna kunna säga att jag väljer dubbfritt för att kunna få stopp för fotgängaren som slänger sig ut i gatan när det är barmark. MVH Christofer |
|
Verdi |
Det skiljer väl inte mycket på torr asfalt mellan dubbade och dubbfria? På dubbade har du ju en massa gummi också. Det är ju så att man enbart åker runt på dubben... |
| Jo, man kan ju köra med blankslitna sommardäck i höstregnet också . Bara att anpassa farten.. | |
|
Anpassa farten säger ni, jovisst men det finns en gräns. Sen gäller det inte bara att anpassa farten efter egen förmåga, kan komma oförutsedda hinder mitt på vägen. |
|
Verdi |
Kör 60 istället för 90 då... Men krocka för fan inte med mig. |
|
Glöm inte de löjligt höga böter på allt möjligt. Ooops, här snackar vi däck - kör med vad ni vill, men jag vägrar åka i fyra månader i en bil som bullrar och vibrerar som en stridsvagn, alltså jag föredrar dubbfritt. Dessutom så gillar jag att dra ner till Tyskland titt som tätt, och där är det förbjudet med dubbdäck. Dessutom så håller jag till i Skåne - ser inget behov av dubbade däck här. Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
t80196: Här har du! Skulle gärna vilja se din min när du läser detta.... Länk BMW M-POWER |
|
| Vägverket påstår ochså att Sverige har bland de högsta halterna av PM10 partiklar i Europa och att den till största delen beror på dubbdäcken. Men enligt EU-kommissionens är situationen med för höga halter av PM 10 i luften extremt mycket värre i städer på kontinenten (t ex Paris, Budapest o Hamburg där förekommerinte dubbdäck.) än vad den är i Stockholm och Göteborg där dubbdäck används. Inte för att jag bryr mig om dubb eller inte men det är inte alltid så enkelt :) | |
|
I morse sa de på Radion att de första flingorna med snö skulle komma över Sthlm i natt - så det kan bli en spännande färd till jobbet imorgon. /Andreas. Håll till höger eller gasa. |
|
Verdi |
t80196, Apropå hjulspåren i gatan så beror det på den tunga trafiken som både sliter och trycker ner. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.