AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
51.132

Hej e24-ägare, vad händer med era bilar i vinter?

Sida 1 av 4
hej hej jag saknar er lite då det varit lite tyst här på forumet angående världens vackraste bil=)

Så vad har ni för planer för era 6or då?

Själv har jag inhandlat vita blinkers fram, ny grill, nya njurar, nya emblem och lister, nya lyktglas, ska köpa mycket mera och sen skall bilen lackas om, drivlinan ska få sig en genomgång och 17tum bbs rs eller oz mito 18tum skall inhandlas. Kommer ta ett tag att få ihop allt detta men jag vill verkligen få den i utställningsskick. Man blir kräsen när man ser M635forevers bmw=)

Fasiken undra hur svårt det kan vara att banka ner en e39an m5 motor i den? tufft med nyare teknik i gammalt skal=) hehe.

ha det gött där ute. Mvh Fredde
b2
431
b2600
volvo Tgb 13 c304-75
volvo TL 11-53
S40 T4-99

Min e24 får nog enligt beräkningar halvbur,nya bromsköldar bak,ny ruta skulle va gött då den är ganska sliten(ej sprucken)blir jobbigt att köra i mörker.
Portad topp står även på listen
Bilen finns här Länk

Att montera en e39 m5 spis ska gå,fanns ju en banracing e24 med sån på powerbörsen för nåra år sen,tror det var i karlskoga
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Händer väl ingenting med min, vad jag planerat ännu...möjligen byta insugspackningar då.

Tack för den vänliga rosen om min bil. :)
Tyckte jag såg anonns på din kärra nyligen, svårt att bestämma dig.

Att montera ned annan motor går ju,men man kan räkna med en del modifieringar beroende på motor.
Men man bör ju ha en del teknisk erfarenhet och ha tummen rätt på hand.

Som sagt,så hade Bapelsin racing sin E24 med S62 motor med förra säsongen på BMW cup.

Men en S85:a i en E24 vore väl ändå det ultimata! :P

Kolla tex denna E30 med S85 som Gustav hade med det senaste eventet vid Moholm.
Länk

Mvh Patrik

Visa användare
276
pmkarlss
635 CSiA -86
VW Caravelle TDI 4-motion -06
VW Polo -04

BMWCS #6947
Det blir att shoppa lite på BMW Solna när de har 20% rabatten om någon vecka. Tar båda baklyktorna med tillhörande krom och med det så är alla lampor och allt krom bytt;-). Som tidigare sagt, har man sett M635 forever så är det lätt att gå all-in, tack för inspirationen Patrik! Letar efter poddar, nya mattor. Någon som har tips så blir jag glad, de är slutsålda på BMW! Skall också försöka få en helt fungerande färddator. Lite sugen på att byta framrutan, den är lite mjölkig. Byter också torkararmar. Funderar även på att byta ut utblåset till det nya Ferrita systemet till mer stilenliga dubbelpipor istället för den grova singelpipan jag av outgrundlig anledning skaffade. Sedan har jag min stumma bromspedal, neverending project... Brandsläckare samt huvudströmbrytare är också på G. Lite småsugen är jag också på en uppsättning BBS RS 17-tum. Skall bli kul att åka till Mantorp om ett drygt halvår igen;-)

Mvh,

Per-Magnus
Visa användare
177
E24 Alpina
635Csi(M106)
3.0si -73 (E3)
Hej på er!
Det kommer tyvärr inte att hända någonting med min heller fast jag har många planer i huvvet men att studera i sverige, bo själv(alltså inte hos föräldrarna),´de låga studentpenningen och hålla på bygga/förbättra 635an när den står hemma på åland går inte riktigt ihop :( men men.. hoppas man får eget garage där hemma tills nästa vinter.. då kan man göra lite saker lite nu och då när man e hemma o hälsar på..

Ingen E24 ägare här i Gävle annars som ska pula på nånting nu i vinter? då jag gärna kommer och hjälper när dom pular på=)

MVH Farre
Patrik: jo man ska nog veta vad man håller på med om man ska banka i en värre motor, jag tycker det dock är tokballt men att besikta, pengar och hur löst körkortet kommer sitta så är det inte värt det, kommer göra min mer driftsäker istället...har dock aldrig strulat men ändå=) satte ut en annons men kommer nog aldrig kunna sälja den, jag kommer ju ändå bara köpa en ny men annonsen har fått ligga kvar för att se intresset på bilen men det är kärnis just nu och det är väl tur..hahha

Farre: plugga på du, det kommer löna sig och bilen kommer få sitt så småningom när du tjänar storkovan=)

Visa användare
276
pmkarlss
635 CSiA -86
VW Polo -04

BMWCS #6947
Vill man ha mer pulver kan man ju alltid ta rygg på någon som börjat jobbet:

Länk

Länk

Mvh,

Per-Magnus
Visa användare
350
BMWiggen
323Ti-99,523iaT-98,340Compact-94
Nu kommer jag att få skäll!
Jag har satt på vinterdäcken! Borbet 17" med odubbat. Just det,jag ska prova att köra även vintertid med 635an. Jag har så många projekt så jag orkar inte ta hand om en vinterbil oxå! Är den riktigt hopplös att köra så får jag väl köpa en vinterkärra!

MVH Sandor S.
Visa användare
177
E24 Alpina
635Csi(M106)
3.0si -73 (E3)
Nu blev jag lessen när jag läste BMWiggens inlägg. Man kör inte gamla bemers på vintrarna! De ska bevaras i ett garage på vintrarna och få kärlek!! Man kan köra E30, E34, E36 och evetuellt E21 eller 28(om E21&E28 är risiga)
Jag körde min 3.0Si i vintras, vilket jag ångrar som faan(även om de vart svinkul)!Och då saltar vi inte ens vägarna på Åland.

Fredde: Jag skall försöka iaf. Även om det sugen ibland när man sitter o surfar på nätet o ser alla fina bilar med mycket pulver under huvven! Mina bilar ska få all kärlek när/om jag blir klar med studierna och fåt ett vettigt jobb.

Patrik: Jag måste komma via nån dag sen när jag har vägarna förbi där och låna din 745 lmm om det går bra?

MVH Farre
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Per-Magnus!
Tackar för de varma orden,sådant som driver en att engagera sig med sitt eget och andras projekt.
Din har hög potential att bli en riktigt fin E24:a!

BMWiggen!
E24:an är grymt rolig på vintern,men lätt att köra fast med då det lutar uppför i nysnö. ;)
Körde min förra E24:a under vintern.....inget jag ångrar heller,då jag verkligen lärde mig ett och annat hur modellen beter sig vid halka utan förvarning bla.

Farre,självklart får du det,du är välkommen....bara ringa innan så jag håller mig hemma.

Mvh Patrik

Visa användare
276
pmkarlss
635 CSiA -86
VW Polo -04

BMWCS #6947
Jorå, den blir bättre och bättre allt eftersom, men med tanke på energi och pengar nedlagda så ångrar jag lite att jag inte började med en M635 istället... Men nu är det som det är och det är svårt att skilja sig från något man lagt ner mkt tid på. Måhända blir det en M635:a också när jag får större garage i framtiden;-)

M635, bara nyfiken. Körde du med sommarsulorna på? Det måste ha varit intressant. Själv skall jag plocka bort motorvärmaren som förre ägaren hade på bilen. Har inga tankar att hjälpa rosten på traven efter att ha köpt 2 nya framskärmar...

Mvh,

Per-Magnus
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Nej, jag körde med dubbade 195:or runt om. :)

Och det var hur kul som helst!

Min E34 535:a är långt ifrån lika kul som E24:an under vinter,men ändå är 535:an en av de ultimata fordonet att färdas med i bredställ.....jämte med volvo 740.... jo lite pinsamt,men så är fallet!

Mvh Patrik

Pmkarlss: ska jag köpa min egna bil menar du? hehe. Du länkade till min bil jag har lagt ut, det var lite kul=)

Jag har köpt vita blinkers från kinnby så patrik vad ska du ha för dina vita bakljus? hehe vill ha dom....2000kr?
Visa användare
177
E24 Alpina
635Csi(M106)
3.0si -73 (E3)
haha.. nu när läser Patriks inlägg blir ja sugen på att ta en tur med 635an när snön faller :P Men E3an va inte heller så tokigt.. diffspärr+3.0L och lätt i baken = askulbil :P och "svängradien"(hur mycket framhjulen vred sig när man svängde ratten) eller va man kallar de för va otroligt. Dock va utväxlingen inte så bra och man fick ratta rätt mycket men de vande man sig efter en stund :P
Tänkte bjuda på en bild på hur de kan gå när man har en rolig "vinterbil"
Länk
såg att de blinkade blått i backspegeln när ja åkte i bredställ.. haha:P
Visa användare
177
E24 Alpina
635Csi(M106)
3.0si -73 (E3)
Fredde: jag tror inte han säljer dom :P ja har frågat han "ett antal" gånger :P haha
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Fredrik!
Jag är rädd för att Farre "E24 Alpina" har rätt....lär nog sparas på, för ev framtida behov(på annan E24:a )
Har mycket bra att ha saker i garaget som inte används....men har inget behov av att sälja.....kan vara bra att ha någon dag.

Eller vad sägs om en komplett M106 motor, eller en hel skinninredning till Alpina E34, i champagner utökat leder, med elstyrda sportstolar.

Säljer nog endast om jag är i behov av pengar....vilket förhoppningsvis ej kommer att hända på ljusår. :)

Mvh Patrik

Visa användare
177
E24 Alpina
635Csi(M106)
3.0si -73 (E3)
Jag tror att Patrik behåller M106 tills min rasar o då säljer han den till mig =)

eller hur Patrik? (A)
Visa användare
276
pmkarlss
635 CSiA -86
VW Polo -04

BMWCS #6947
Visste inte att det var din pärla Freddeponken!!! Men köp den av dig själv, det blir en kanonaffär för er båda och du får fortsätta att köra bilen;-) Var du på springbreak i år? I sådana fall borde jag sett den!

Mvh,

Per-Magnus
pmkarlss: jag får väl skaka hand med dig då, hehe skak skak=) bilen var på mantorp, stod nog som nummer tre i raden. Ska dock inte sälja den men annonsen får ligga kvar om någon vill pruta, då höjer jag bara, hehe!

Patrik: Jag ger mig, ska inte fråga någe mera om bakljusen=) *snyft*

Farre: snuten ville bara kolla in kärran, sånt händer ju dagligen med fina bmws=)

Visa användare
177
E24 Alpina
635Csi(M106)
3.0si -73 (E3)
Fredde: Japp.. sant! sen fick jag böter för ja körde den på vinter:P hehe
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Hej på er!

Min lilla bil intar sin vintersömn i Sundsvall i år igen sedan förra helgen. Priset är bra och den står varmt: ca 18 grader.

Jag hade ett kul oljebyte på den innan uppfärden...!

Det var väl sjätte - sjunde gången jag bytte olja på den så det borde väl inte vara några problem... eller?

Kör in bilen på OK, hissar upp den, lossar pluggen och håller under en hink -inget söl! Toppen! Lossar avtappningen och bulten till filterburken -inget söl toppen! Byter filter och kopparpackningar, drar i bultarna "tills det tar i". Tänkte inte tokdra den här gången och vara lite snäll vid grejerna. Klart!

Fyller i olja, går och betalar. Startar, och börjar köra ut. Oljelampan flimmrar... "äh det är nog bara för att det är nybytt..." men slår ändå av tändningen för säkerhets skull. Slår på igen -flimmer "Va fan!" Slår av och rullar fram på en P-ruta. Oljespår efter bilen!!! Bilen pissar olja från filterburkens avtapp "Helvete" Drar åt. Fyller på de överblivna dryga 2 litrarna (köpte två fyrlitersdunkar). Det räcker inte... får köpa en 1litersflaska... och en till...

Startar, hör ett bubblande ljud "Är det min bil?" Kollar: Filterburken sitter snett!!! "Det trodde jag väl aldrig kunde hända..." In på GDS igen och köpa extra olja. 635:an pissade ur sig rejält på vägen in, dock tändes aldrig lampan.

Men totalt gick det åt 14 liter olja för ett oljebyte...

vacker förare ska ha vacker bil:)Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.