|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
![]() 13.401 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Stora diffen är lite otydligt att säga, har man E34 i tankarna betyder det 210 men har man E30 i tankarna är det 188. Bättre då att säga 168, 188 eller 210. Det är storleken på kronhjulet och därigenom storleken på själva differentialhuset som är den största skillnaden mellan 168, 188 och 210. Tror faktiskt 168, 188 och 210 syftar på storleken på kronhjulet. Alla tre kunde fås både med 25% spärrverkan, fast öppen differential var ju såklart vanligast för alla tre typer. |
| okej, tack för svar:) | |
| det är ingen här som har ett par fjäderben fram att sälja, dom ska vara till en e34 touring- 92, mina fjäderben är slut, och kommer ej ihåg vad de heter men "gummibustningarna" som håller i den övre delen av fjäderbenet i karossen har get upp så när man lyfter bilen så faller dom ner. | |
Lite osäker på vilka bussningar du menar, men det låter som du menar fjäderbenslager. Dessa sitter längst upp på fjäderbenet och har tre pinnskruvar som man fäster hela fjäderbenet i karossen (fjäderbenstornen). Här kan du ser de olika delarna, du kanske kan identifiera vilken del du menar i någon av bilderna? Länk Men varför byta hela fjäderbenet? Väldigt sällan de behöver bytas, förutom i de fall då de rostat sönder och vanligast är då där nere i fjäderbenstallriken där nederdelan av fjädern ligger an (samlas lätt smuts som i sin tur binder fukt och vilket till slut leder till att det börjar rosta). |
|
Kom ihåg att även om det är ett 188-hus så finns dessa i olika utföranden och passar inte mellan modellerna. 518-520 plus dieslarna har vanligtvis samma som E30 medan 525 och uppåt har ett annat. ///BMW - Was sonst! |
|
| fjäderbenet har i princip släppt ifrån fjäderbenslagret. det ser ut som någon gummibustning (jag menar nog BUMP STOP, som det heeter i länken du skickade) den har släppt ifrån fjäderbenslagret. ska ta lite bilder imorron som jag kan lägga upp så får ni se hur jag menar. det är ganska rostigt i båda fjäderbenen både över i fjäderbenslagrerna och i talrikarna och ena stötdämparen läcker, därför vill jag byta ena iaf men får se om jag byter båda. | |
Bump stop är bara en gummikloss som man kränger på, den sitter inte ihop med fjäderbenslagringen på något sätt. Men den kan bli riktigt sunkig, du såg ju hur den såg ut på mina bilder, och kan säkerligen "halka" ned lite. Om själva fjäderbenen är rostiga, då speciellt tallriken där nederdelen av fjädern vilor mot, kan det vara läge att byta fjäderbenen. Annars räcker det med att byta dämpare, eventuellt fjädrar samt smådetaljerna runtomkring. Man kan passa på att byta fjäderbenslageer också om man misstänker de kan vara dåliga eller bli dåliga inom kort. Men bilder skulle vara toppen! |
| hur gör man för att lägga upp bilder på forumet? | |
Antingen via en image-uploader tjänst eller maila dem till mig på emailadressen som står längst ned på nedanstående websida så kan jag lägga upp dem Länk |
|
såja, det tog sin lilla tid men nu har jag skickat bilderna till din mail, det blev kanske lite många men du kan ju kika på dem och se om du ser något märkbart med dem. jäkligt trevlig hemsida du har, det fanns mycket intressant att läsa där och dina bilar var riktigt fina må jag säga! |
|
Mysteriet är nog löst :-) Här kommer ett par bilder från ragnar-mctoffel Utgångsläget Länk Fjäderbenet har nu kunnat sänkas ned utan att lossa muttrarna till topplagringen Länk Här sitter en del (ytterskalet) av topplagringen kvar Länk Och här sitter resten av topplagringen Länk |
|
nu har fjäderbenen hamnat på plats men fick ett annat problem igår:( jag stannade på en mack och tankade och när jag skulle starta bilen och åka där ifrån så hade kopplingen slutat fungera. jag stampade på kopplingen flera gånger, till slut fick jag väldigt lite koppling så att jag åtminstonde fick i växlarna så jag kunde köra hem bilen. min undran är om det kan ha något med bromsarna att göra?, mina belägg är inte direkt tipp topp men de är inte helt slut men de bör bytas snart, och varningslapan för slitna belägg har tänds. fick höra av en person som har haft liknande problem när hans belägg blev slitna, men för honom så räckte det att byta belägg och fylla på bromsvätska. eller är det troligare att själva koppling/broms cylindern har gett upp eller möjligtvis slavcylindern? kopplingen har tagit bra innan och aldrig slirat. |
|
Kolla nivån på bromsvätskan (borde dock ha varnat). Kopplingen och bromsarna delar samma reservoar. Fast kopplingen tar vätska från en högre nivå (om kopplingen skulle börja läcka så kan det aldrig orsaka total dränering och påverka bromsarna). Var nivån väldigt låg innan md nya bromsbelägg så kan nivån ha sjunkit under gränsen där kopplingen hämtar bromsvätska - när bromsbeläggen slits måste kolvarna sitta längre ut och det kräver mer bromsvätska. Normalt sett är kopplingen självluftande, inte alltid det fungerar men i de flesta fall fungerar det. Om det inte hjälper att fylla på bromsvätska, så är det huvud- eller slavcylinderns packningar som gett upp. Men har du inte tittar hur mycket bromsvätska det är i reservoaren ännu?!? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.