|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Igår, precis när jag hade lämnat huset fick jag första punktering. En spik hade borrat in i hö däck (bak). Som riktigt, bilen började larma med både däcksymbol och ljud även innan jag märkte ngt. Den verkar vara mkt känsligt system. Ska lämna den till BMW verkstad imorgon. Vet ej om det går att reparera. Jag har inte kört mer än 5 Km med punkterat däck. Det är en RFT däck. Har någon erfarenheter med reparation på sådant däck? | |
|
inte erfarenhet av just RFT däck. men alla däck blir ju slitna på kanterna när man kör punkterat en sträcka. så då är det upp till verkstaden att lägga lapp från insidan på däcket och sedan avgöra om slang behövs eller inte. så det beror helt på hur mycket stryk däcket fått. 5km låter långt tycker jag. de kanske måste slängas till och med. BMW ownz |
|
|
Det är inga problem att laga ditt däck. Det går att köra uppemot 20 mil på ett punkterat RFT däck i en hastighet utav max 80 km/h utan att förstöra det. Vad är annars vitsen med ett RFT däck om man inte kan köra på det när det fått punktering. Den avgörande faktorn är var på slitbanan som du fått spiken. Är det nära kanterna eller däcksidorna så är det stor risk att däcket behöver bytas ut. Sitter spiken däremot mitt i slitbanan är det bara att åka till närmaste däckfirma och få däcket pluggat. Slang? Man använder väl inte slang i bildäck? Jag har varken sett eller hört att man placerar en slang i bildäck. Går det inte laga däcket kasseras det och ett nytt monteras. |
|
|
Jodå man använder slang i bildäck ibland. Fick det själv efter en punktering för några år sen. |
|
|
jag fick punka på ett däck i farten och kunde inte stanna direkt då trafiken inte tillät. (VINTER) bytte det på plats och for in till däckverkstaden. den va ju ett vanligt däck så de hade slitits på sidorna när jag kört. så de var fullt med bort-slitet gummi i det. lappade insidan där hålet var och satte i slang som både stadgar upp däcket och förstärker. skulle jag inte fått slang så hade det blive ostadigt och krängt. säkert pys-punktering också. BMW ownz |
|
|
OM du inte skall bli av med alla dina pengar så skall du nog hellre åka till en vanlig däck verkstad om du fått punka Ha de T |
|
|
Håller helt med Chris87 ! Inga problem alls att laga om det sitter ¨rätt¨ i slitbanan, har själv gjort det. Och var lugn, du har inte kört för långt heller. Skit i BMW, åk till en vanlig däcksverkstad, kostar ngn hundring att laga. Mvh Johan |
|
|
Tack för alla fina råd. Däckfirma blir det imorgon. Raj. |
|
|
Slang ska absolut inte användas i ett TLdäck! Ett däck med punktering ska läggas av fälgen och inspekteras inifrån för eventuella kordskador Har däcket en massa gummidamm och synliga skador på insidan gäller bara en sak, kassering! Är det reparerbart finns olika sätt att gå, dels en kappa eller däcklapp på insidan, INTE slanglapp som många fuskar med, visst blir det tätt, men du tappar styrka i däcket. Ett annat alternativ är pluggning som kan utföras på olika sätt, men det ska alltid ske inifrån! Att sätta slang i ett TLdäck är ett typiskt exempel på sk ben´sinmacks reparationer, likaså de pluggningar som snabbt utförs utifrån Frrla: De som "lagade" ditt däck slog dig full med felaktigheter, först och främst tror jag inte ditt däck alls skulle ha lagats som det låter, och efter en korrekt reparation blir det varken ostadigt eller pyspunka |
|
|
riktig lapp inifrån och en slang i ett däck som var skadat på insidans sidor INGEN kord framme, för 50kr och däcket håller än då detta hände i mitten dec 2007. så jag tror inte jag blev lurad eller blåst eller åkte på någon form av "felaktigheter"..... agn pys-punkan jag nämnde så är däcket även skadat vid anläggningsytan mot fälgen, bara ett märke. tycker det var ett ganska bra kap ist för att köpa ett nytt däck för x antal 100 lappar. då kan jag handla de nästa gång i stället. sen om man inte ska ha slang i andra sorts däck vet inte jag BMW ownz |
|
|
Update! varit hos däckhandlaren. Det går inte att reparera för att spikhål sitter nära kanten. Han har inte RFT däck (continental). Till BMW då! De har däck på lager i Tyskland men inte pris uppgift! De oxo anser att det går inte att reparera däcket. Jag bara väntar för prisuppgift från BMW. Varför få jag känsla att kommer att det blir besvärligt och dyr. Jag kommer att byta till icke RFT däck när de här blir slitna. |
|
|
RFT suger babian**** Fattar inte vitsen. Jag har kört bil sedan 1983 och aldrig haft mer än en endaste liten skruv i däcket 1992! Fasen vet om ens reservdäck är en vettig investering... /J Surf Or Die!!! |
|
|
RFT däck har man för att amerikanska hemmafruar är rädda att bli stående - that's it. -------------------------------- //Lövet |
|
| Va glad att ni inte har PAX hjul, då hade det blivit mycket dyrare... | |
|
Frrla: Spelar ingen roll, man slangar inte ett TLdäck, det är inte seriöst Är däcket skadat invändigt gäller kassering Små skador vid klinchen ger inte luftläckage, och om så vore så kan antingen montera med pinkpasta eller så klistrar man, men inte slang! RAJ: Vilken dimension har du? |
|
|
e36: jag har inte en aning om va jag har för däck. hankook är de ända jag vet. du har säkert helt rätt att däcket skall kasseras eftersom det är skadat. mitt däck håller iaf utan problem. kan skriva ett inlägg när de pajar om du vill? BMW ownz |
|
|
Min däckhandlare påstår, att eftersom jag har fyrhjulsdrift så måste jag vid eventuell punktering byta alla 4 hjulen - då BMW kräver det eftersom rullomkretsen förändras om man bara byter ett hjul, och då klarar inte bilen det. Han säger också att RFT däck får man inte laga, utan det är kassering som gäller. Om detta skulle vara sant, är det ju en himla rolig historia om man får punktering eller liknande. istället för att kunna laga för några hundralappar - så måste jag byta alla hjulen för typ 10k. |
|
| Har själv haft spik i mitt vänstra bakdäck, åkte till däckfirma direkt. Dem monterade av däcket drog bort spiken borrade rent och drog igenom en rep. sats. Klart trodde jag min icke däcket läckte, dem gjorde om proceduren men samma visa. Vi konstaterade att spiken hade gått in snett och det gick ej att laga detta däck. Jag hade två alternativ köpa ett nytt RFT-däck för 2.500:- eller köpa fyra nya icke RFT för 8000:-. Jag köpte fyra nya kör med spray och kompressor i skuffen. | |
|
Man ska nog inte lyssna för allvarligt på däck handlare. Dom vill ju bara kränga på dig nya däck.Byta alla fyra om ett pajar låter löjligt. Finns ju många som kör olika dim fram o bakpar även m fyrhjulsdrift. |
|
|
BMW-08: Klantig gumiverkstad! Skadan ska inspekteras innan rep, och om skadan som i ditt fall är vinklad eller kantig skall man inte reparera med minicombi. Skadan skulle ha reparerats med antingen SafetySeal eller en stemplugg kompletterat med en lapp på insidan alternativt enbart kört med lapp eller kappa på insidan Ang fyrkrafs så är vissa bilar känsligare än andra och i de känsliga fallen rekommenderar man byte av samtliga däck om resterande däck på bilen är väsentligt slitna |
|
| Jag hade fått en skruv i bakdäcket men det gick bra att fixa. Dom tryckte in nån form av gummi i hålet och sedan dess har det funkat precis som vanligt. Jag använder RFT, tycker det känns bra att ha dessa ifall man skulle få punktering i hög hastighet även om risken är väldigt liten... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.