|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
bmwmannen |
har bestämnt mig för att köpa en m5a årsmodel 90-93 men dom flesta har gått så himmla långt,, så jag tänkte om någon har nån anning om hur långt dom kan ha gått utan att det är risk för motor haveri elr andra fel?? sen om det är något specielt man ska kolla efter?? mvh//jimmy .::Evobimmer::. |
|
köpte en m5 -90 19000mil Gick väldigt bra tills jag byte olja. Hällde på den olja bmw sa att det skulle va. Den gick fint i ca en vecka sen braka motorn. isär med motorn det visade sig att vevlagrena var helt slut så kolvarna slåg i toppen. det var oljan jag hällde på, den löste alla particklar i oljekanalerna. dom som haft den innan har kört på en skräp olja. så kolla vilken olja den ska ha innan du häller på helsyntet. annars går den bra. en motor som går fint ska minst hålla 40000mil. med div under håll. |
|
|
Har sett ex. på nätet med 50.000mil. Men de kan ju skoija. Men vet en kille i finland som har en m5 som gått 32.000mil, och går som en klocka. Support Your Local Big Red Machine! -or else- NOMADS FINLAND |
|
bmwmannen |
okej va bra så då ska man inte stirra sig blind på antal mil alltså,, så 17 tusen borde inte vara några problem om den är servad i jämna mellan rum .::Evobimmer::. |
|
Min brors M5a är till salu! Den är jävligt fin faktiskt. Du har en länk här Länk |
|
bmwmannen |
mm den låter fin skulle vara intresant,, bara det att jag får svar om lånet i mitten av nästa vecka .::Evobimmer::. |
|
3,6L motorn är bättre än 3,8L motorn. Det finns många M5:or med 3,8L motor som har fått motorskador. 3,6L motorn håller mycket mycket bättre. |
|
bmwmannen |
okej där ser man,, finns det någon mer som har samma åsikt,, inte för att jag inte litar på dig men vill gjärna höra ett till utlåtande mvh//jimmy .::Evobimmer::. |
|
Allt vad jag har hört är att 3,6l motorn sällan havererar, däremot tycker jag det är oftast 3,8l som är på tapeten då det pratas problem. Chippade 3,8l brukar bränna kolvar m.m. Support Your Local Big Red Machine! -or else- NOMADS FINLAND |
|
|
Köp min. M5 POWER |
|
bmwmannen |
okej bra då vet jag tror det lutar över en 3,6 .::Evobimmer::. |
|
Tror nån de skulle funka å trimma en 3,6:a till samma effekt som en 3,8:a liters elr Mvh Mr-speed BMW...för att du älskar det goda =) |
|
| Det är väll bara å chippa, då kommer du ju upp i typ samma Hk. Eller? | |
|
hmmm....man blir allt mer sugen på en m5:a nu....måste sälja min NUU Mvh Mr-speed BMW...för att du älskar det goda =) |
|
bmwmannen |
jag tror att det kräfs lite mer om du ska komma ner isamma prestanda tider som en 3,8l,, ett chip, filter, extraktor behöver du säkert om inte en vassare kam också.. mvh//jimmy .::Evobimmer::. |
| 3,8'an lär vara mycket snällare att köra. 3,6'an är trögare i koppling. | |
| 3,8'an lär vara mycket snällare att köra. 3,6'an är trögare i koppling. | |
|
Kann väl bara säga att det sitter extractor orginal på M5orna dessutom samma på både 3,6 och 3,8 (ok 3,8ans har en 1mm större diameter....alltså ingen skillnad) Om man sedan skall byta kammarna så byter man alltid båda. Jag gissar att en 3,6 går som en 3,8 om man mappar med marginellt vassare kammar kanske 272* utan att byta någonting annat. Filter och avgas gör inte så mycket i sammanhanget. "One for economy and One for the fun of it" |
|
bmwmannen |
jasså där ser man hade jag ingen anning om,, men jag tror nog att det får bli en 3,6 helre en fin 3,6 än en skabig 3,8 mvh//jimmy .::Evobimmer::. |
kneta |
en fråga m5slayer vad menar du med div underhåll och hur mycke kostar det per år om den ska hålla 40000 mil?? M5 POWER |
|
Min M5 har hittills varit förvånadsvärt billig i drift, inga fel förutom slitdelar, samma 520iA, fast den just var på inspektion 1, gick under 300euro, alltså ca 2500kr! På BMW! Söker DeTomaso pantera Support Your Local Big Red Machine! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.