|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
dd88: Det här handlar inte om folk som ligger och hindrar utan att de inte går ut till vänster för att underlätta på en mycket konstig utfart. Om folk på "stora vägen" inte går ut till vänster så är det nästan omöjligt att för de på utfarten att hinna ut mellan någon. Accelerationssträckan på 70 vägen (där alla typ kör 90) är kanske 25 meter lång... -------------------------------- //Lövet |
|
|
Löfa , stopp viktigpetter här, måste rätta dig lite. Det är faktiskt en 50 sträcka ....precis när man kommer ut från "pitstopp" Men helt rätt det är en 70 sträcka vilket innebär att många håller 70 -90 när det passerar utfarten. Avfarten syns nedan dock ligger bilarna nära avfarten i vänster fil =) Länk |
|
| edit skall vara påfart.. | |
|
För er som inte har "förmånen" att bilpendla på Ulvsundavägen så är den påfart jag och delorian menar den som syns på delorians länk och där det är en vit mindre lastbil på påfarten och en mörkblå bil i vänster fil. För övrigt har jag alltid tänkt på det på det sättet - men oj så mycket vettigare hela ulvsundavägen ser ut om man kör den i vänstertrafik! Men det är ju bara 42 år sedan vi slutade med detta. Kan ju inte begära mer från Vägverket... -------------------------------- //Lövet |
|
| Oj, den där påfarten var ju jäkligt kort, med dagens mått måste den ju klassas som felkonstruerad. Nu vet jag inte hur bra sikten är på just det här stället, men om man kommer med 70-90 km/h på Ulvsundaleden och det plötsligt dyker upp en bil som vill köra in från höger är frågan kanske om man hinner se detta och sedan på ett trafiksäkert sätt köra ut i vänsterfilen utan att riskera påhälsning bakifrån...?! | |
|
Lyckligtvis är det inte många som kommer den vägen men JA - hela påfarten är lika lämplig för högertrafik som ett lass med skit. -------------------------------- //Lövet |
|
|
Jag har för mig att det är stopplikt vid den påfarten, eller minns jag helt galet? Har inte kört där på ett antal år men minns att det var ett elände när jag tog körlektioner. /Masten |
|
|
Påfarten är dessutom i en svacka du måste kolla bakåt för att se... Den är riktigt farlig helt korkat att det inte förlängt den. Nån som provat campingen bredvid? |
|
|
delorian: Nix, men en klasskompis jag hade när jag gick i grundskolan bodde där en tid :) Mysigt ställe... /Masten |
|
Verdi |
När det är 3-filigt så ligger ju verkligen ALLA i mittenfilen. What's up with that? |
| Inget konstigt med det, för att trafik från påfarten skall kunna komma in i högerfil, vänsterfil är omkörningsfil fungerar så i många länder. | |
Verdi |
Nu är det ju så även när det inte är nån påfart. Till slut blir det ju så att folk börjar köra om på höger sida och det kan ju aldrig vara meningen... |
| Du har helt rätt, omkörngni skall ske till vänster men det finns undantag. | |
| Nej, folk ligger inte i mittenfilen för att underlätta för påfartstrafik. Folk ligger i mitten för att den är just i mitten, det känns bra och lagom för medelsvennson. Folk ligger nästlängst till vänster även när det är 4 filer till och med...:/ | |
|
Vid just den påfarten så inträffade en liten kuslig sak för min egen del. Jag stod bakom en MC-åkare som hade stannat vid väjningsplikten för att invänta en lucka. Jag vred huvudet och överkroppen över vänster axel för att reka läget. Ser att en Volvo 740 börjar röra sig ut i vänsterfil för att underlätta. Söker dragläge, börjar rulla, vrider tillbaka huvudet och ser att MCn fortfarande står helt stilla. BROMS! Eftersom MC-åkaren är min sambo så hade jag tillfälle till att snacka med henne om just den situationen och hennes syn på det hela var att hon inte alls hade uppfattat att Volvon rörde sig utåt, detta p.g.a. att hon som MC-åkare inte har samma möjlighet att vrida sig från styret plus att hjälmen i detta fall också påverkar den yta man ser ut genom sidan på visiret. Ibland lär man sig som bilförare saker om MC-åkare och deras möjligheter som inte alltid känns jätte-självklara. Vidare, kommer man norr ifrån på denna sträcka så finns det en ännu värre påfart bara några 100 meter norr om den påfarten vi hitills talat om. Det är den som kommer från den stora grusparkeringen/grusplanen. Det är en vinkelrät (alltså korsningsutformad) påfart helt och hållet utan accelerationssträcka. Försök ta den med ett hästsläp... Här brukar jag försöka söka mig ut till vänster om jag ser någon som måste ut, men det är tyvärr inte alltid det hjälper p.g.a. alla andra som ligger kvar i höger körfält. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.