AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.372

Varför bilisternas rädsla för vänsterfil.

Sida 1 av 2
Det oftanästan varje gång när jag är ute och åker.
Och alltid på samma ställe tex Solvallakorset efter sjukhuset från sundbyberg.
Påfarten till 70 sträckan. det kan vara en 2 till 3 bilar eller mer som ska på. och sikten är mycket bättre för dem som kommer på 70 sträckan.
Men ändå alltid envisas en del bilister med att ligga till höger och vänsterfilen gapar tom och till råga på allt hålla minst 70km/h där det blir 50 just pga att det är en påfart, de saktar inte ens ner.

Vad är denna rädsla för vänsterfilen?
Ibland ser man dock någon som går ut till vänster i god tid för att underlätta i trafiken är det kanske är vi som gör fel?

Kalla mig dum , men jag kör ut i en sk "lucka" kanske med livet som insats när påfartsträckan börjar ta slut och om det är någon som tutar så åker långfingret upp.

Är det här en kvarleva från "gamla skolan" när man lärde sig att "alltid" ligga till höger det låter nästan som en förare blivigt intutade att "du skall icke i vänster banfält köra".

Var bara tvungen att skriva av mig lite.
Jag ligger för det mesta i vänsterfilen pga högerfilen är så dålig pga tunga fordon, spårar väldigt mycket.
Det problemet har vi inte här, här hinner de inte göra om den ena vägen förränn det skall börjas på andra.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
delorian:

Hehe, vet vilken påfart du menar - jag undviker alltid att hamna på den påfarten, det kan vara många som köar där...

Tror att de flesta på Ulvsundaleden helt enkelt inte tänker på att det är svårt att svänga ut därifrån, men jag är snäll mestadels och ligger nästan alltid i vänsterfilen! ;)
Man kommer från sundbybergs sjuhus precis bredvid travbanan.
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Det handlar om grundplacering och det är just i höger körfält...

M v h
Stephan

Ok?

Och när tillämpas ej "regeln" grunpalcering? är får bilföraren avika från den
Är det aldrig, en gång i månaden idag, imorn?
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
delorian: Just solvallakorset är ett unikum i det att påfartssträckan är så fasligt kort. Normalt sett hinner man ut i en lucka även om folk ligger kvar men det gör man ju inte där. Förstår din poäng lite grann men faktiskt så föredrar jag att folk ligger kvar i höger fil (eftersom jag oftast är på väg att köra om dem...)

--------------------------------
//Lövet
Lövet jag tror inte du kör om dem på 50 sträckan när de håller 60-70 och nu menar jag bara solvalla korset....ajg tror du håller hastigheten där =)
du förstod min poäng det är huvudsaken ....
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Tyvärr är det nog så att just i Solvalla korset så sitter mitt körkort väldigt löst många gånger. 50 km/h där på den korta sträckan (100m?) är tyvärr väldigt lätt att "glömma".

//Lövet
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Jag går alltid ut i vänsterfilen om jag mot förmodan skulle ligga i högerfilen vid solvalla (Rissnepåfarten). När man går ut i vänsterfilen blir det att man ligger i 90 på den där korta 50-sträckan och oftast har man någon stressad taxichaffis i rumpan...
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Jag misstänker att anledningen till att det är en sån värdelös på/avfart vid Solvalla är att det designades för vänstertrafik en gång i tiden och sen dess inte har byggts om riktigt för högertrafik. Ta en titt på ett flygfoto och se hur man skulle kört om det var i vänstertrafik. Mycket bättre, eller hur!?

Det är liknande problem i Täby på E18 där särskilt RoslagsNäsby är ett riktigt virrvarr av usla lösningar och behöver en rejäl ombyggnad.
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Detta kanske är ett Göteborgsfenomen men här har vi i princip vänstertrafik på motorvägen. Alla ligger i ytterfilen och vill fram. I innerfilen ligger bara lastbilar och den obligatoriska rövslickaren, dvs bil som obegripligt ligger 2m bakom lastbil. Alla lastbilar verkar ha en sådan bakom sig.

Lägger man sig i innerfilen så stängs kön i ytterfilen direkt och man får svårt att komma ut igen om man hamnar bakom en lastbil. Sen har vi givetvis de som istället kör förbi alla på insidan, för att sedan ändå hamna bakom en lastbil och där får de ligga och vänta.
Ki
257
Kineto
BMW Z4 3.0i (2005)
BMW Z3 M Coupé (2001)
Jag skulle snarast vilja ställa den omvända frågan: "Varför bilisternas rädsla för högerfil?". Det känns som ett utpräglat svenskt fenomen att alla ska ligga och trycka i vänsterfilen, oavsett den egna hastigheten och oavsett hur tom högerfilen är.

Trafikförordningen (1998:1276) säger bland annat:

3 kap 7§ - Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.

3 kap. 44§ - Om två körfält löper samman till ett skall förarna under ömsesidigt hänsynstagande anpassa sig till de nya förhållandena. Detta gäller även när två körbanor löper samman. Förordning (2007:447).

Den första paragrafen säger alltså att man endast får använda vänster körfält när man kör om andra bilar, den andra paragrafen att man har ett ömsesidigt ansvar när en bil kommer in på en påfart från höger.
kineto fina paragrafer.....

Synd bara att vi måste ha det för att folk skall anpassa sig.
Påfarten vid E18 rissne-solvallakorset österut är ju ett skämt. På tok för smal och kort men att åtgärda den tycks vara lågprioriterat. Däremot har man kastat ut åtskilliga miljoner på ny av-påfart till solvalla-trafikplatsen som ligger precis före. Vad var det för trängande behov som låg bakom den ombyggnaden?
Edit , fel av mig. Det är inte E18 som går förbi Solvalla utan Ulsundaleden länsväg 279
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
henke: Åtminstone den som låg innan var ju helt felbyggd. Alla som åkte av behövde sedan göra vänstersväng vilket gjorde att det var köer långt ner på Ulvsundavägen. Att man byggde om den förstår jag men jag tycker ju inte att man ska låta Solvallakorset vara orört för det.

//Lövet
Mjo den var byggd för vänstertrafik därav den konstiga utformningen.
Trafikförordningen (1998:1276) säger bland annat:

3 kap 7§ - "Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet."

Nu är jag ganska färsk på vägarna men det här är inte hela historien av det man lär sig idag på körskolan.

Vill minnas att det skedde lite ändringar 1999 och då kom bla detta in:

Från Länk

3 Kap 7§, 4:e stycket:

"På en väg där den högsta tillåtna hastigheten är 70 kilometer i timmen eller lägre och körbanan har minst två körfält för trafik i samma riktning som anges med vägmarkering, får förare använda det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden."

Många i min generation tar detta mer som en självklarhet än möjlighet, synkar inte alls väl med äldre som ligger och blinkar med helljus istället för att köra om till höger.

Själv ligger jag väldigt sällan i vänsterfil om jag inte håller högre hastighet än bilarna i filen till höger, speciellt inte under några längre sträckor. Men sen så uppstår det situationer då jag inte släpper förbi någon bara för att dom anser att dom får köra 90 på en 70-väg, speciellt om jag ska tvinga mig in i en redan full högerfil som kör saktare än vad jag gör.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.