AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.374

Tappat Kraft i motorn i min Bmw 540 i E39 M62

Sida 1 av 2
54
83
540E39
BMW 540iA E39 -96
BMW 728iA E38 -97
Hejsan, Har fått ett litet problem med min Bmw 540i E39.
Saken är den att jag känner att motorn tappat kraft och det finns inte längre
samma drag i motorn.
Bilen har alltid gått jätte bra men skulle nu upp till min familj i Umeå och körde från Kalmar.
Bilen gick kanon fint och stannade av i stockholm på en resturang och på vägen dit hade jag väl kört ca. 130km.h hela vägen och det var inga problem.
Efter att jag kom ut efter detta så satte jag mig i bilen och startade motorn så satte jag växelväljaren i lage (R) och motorn slocknar.
Jag tänkte inte något mer på detta utan startar motorn igen och varva upp motorn i 1500rpm och sätter sedan växelväljaren i läge (R) och backar ut.
Men märker efter en kort stund att bilen inte har samma kraft i motorn som sedan tidigare och har detta för sig att vid låga varv slockna när man lägger i (D)-läge eller (R)-läge (Dock endast när motorn är varm).

Skulle vara jätte tacksam om någon vet eller har någon erfarenhet vad det kan vara för fel.

Bilen gör just nu 0-100 på runt 8 sec så något har helt klart blivigt något fel.
Jag har även kollat alla luftfilter osv men dom var jätte fin fanns dock lite löv och skit tog bort detta men blev ingen skillnad.

Fick höra av en bekant att det möjligtvis kunde vara luftmasse mätaren som det kunde vara lite fel på men jag vet inte, Motorn går fint i övrigt och värken bluddrar eller går oljämt förutom att när motorn är i normal arbetstemp. och du startar bilen och lägger i (D) el. (R)-Läget så vill den gärna slockna och har helt klart tappat kraft.

Hör jätte gärna av er om ni har något tips , efarenhet eller vet var det kan vara.

Mvh

Oskar E
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Förmodligen kam eller vevaxelgivare.
En diagnos bör ge svar på detta.
Går en sådan givare sönder under drift så går motorn på redan inlästa värden tills man stänger av bilen, först då märkar man att nått är fel.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
garanterat kamlägesgivaren och lmm. hade exakt lika fel på min bil. bytte lmm och kamlägesgivare och bilen går nu bra.

kamlägesgivare på bmw 1300kr lmm 3900kr på mekonomen
54
83
540E39
BMW 540iA E39 -96
BMW 728iA E38 -97
Okej kan möjligen vara det, Har kört nu idag 11mil och under färd så började den nu gå oljämt i motorn kan det möjligtvis vara samma fel iallafall ?

Står just nu under färd tillbaka och skulle vara ytterst tacksam för svar snarast.

Mvh

Oskar E
54
83
540E39
BMW 540iA E39 -96
BMW 728iA E38 -97
Vad är en (Lmm) ? Mvh
Ps. Är detta svårt att byta själv ?

Mvh

Oskar E
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Luftmassemätare

--------------------------------
//Lövet
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
hej min 540 blev sån i förra veckan och på min var det lmm prova att ta los kabeln till den och se om den går som den ska det gjorde min lycka till mvh mikael
54
83
540E39
BMW 540iA E39 -96
BMW 728iA E38 -97
Hejsan, Jätte bra skall kolla detta det första jag gör imorgon !
Men om det skulle vara så att det är kamlägesgivaren som är trasig
är detta något som är svårt att byta själv isf. och vars sitter den ?

Är väldigt tacksam för svar och även dom jag fått
Mvh

Oskar E
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Nej den är inte svår att byta själv.
Men kolla först av felkoderna så du inte byter ut den i onödan.
nr 10 på länken.
Länk

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
54
83
540E39
BMW 540iA E39 -96
BMW 728iA E38 -97
Nu gick jag ut och kolla detta med Lmm och
nu när jag startade bilen efter att ha stått över natten så gick den oljämt
som det gjorde igår.
Tog loss kontakten till luftmassemätaren och den gick lika dåligt i motorn ( Skillnaden var att en gul varnings triangel började lysa precis samma lampa som lyser när man tex: kopplar ur ASC-Systemet.
Men när jag sedan satt tillbaka kontakten så släckte jag sedan bilen oh startade igen (Motorn gick lika dåligt men denna triangel lyste inte).
Kan det möjligen vara så att det är LMM som gett upp !?
Vill också tillägga att den började gå oljämt i motorn i ett senare skede än när den blivigt slöare och att den oftast vill gå på så låga varv att den vill dö när man för växelväljaren i (D) el. (R)-Läget.

Är tacksam för alla svar jag kan få !
Mvh

Oskar E
Ja
299
Jake
Hyundai Santa Fe 4WD 2.2 CRDI 2011
Eftersom du tar bort kabeln till LMM och inte märker någon skillnad, så är det väll troligare att det är Kamaxelgivaren som gett upp, precis som Hasso säger. Kolla av felkoderna först så slipper vi gissa. Har själv haft fel på kamaxelgivaren och den hade då tendens att vara slö och motorn dör vid olika tillfällen osv.

Lycka till !

/Jake
54
83
540E39
BMW 540iA E39 -96
BMW 728iA E38 -97
Okej men troligen så är det alltså kamaxelgivaren, Bilen uppförsig
alltså slött och går ojämt och vill dö i somsagt dessa olika tillfällerna som jag nämt tidigare.
Dock så började den gå oljämt i ett senare skede, Alla dessa symptomer uppkom inte på samma gång.

Mvh

Oskar E
Hej Oskar. Har haft liknande fel som dig. Enklast är ju en avläsning hos BMW.
Om du kopplar bort LMM så borde motorn gå sämre, alternativt stanna !
Min tjuvstannade och va allmänt slö, blev som ny efter en ny LMM....

Hälsn/ Peter.
54
83
540E39
BMW 540iA E39 -96
BMW 728iA E38 -97
Hej Peter,
När jag kopplade bort kontakten till LMM så var den ingen skillnad
på hur motorn gick "Alltså lika dåligt" dock ville den inte stanna utan
gick som sagt oljämt i motorn.
Dock var skillnaden att en orange varnings lampa börja lysa i mitten av instument panelen.
När jag då koppla tillbaka kontakten till LMM så gick den lika dåligt men den oranga varnings triangeln slockna efter en ytterligare omstart av motorn.

Mvh

Oskar E
som jag sagt innan så hade jag exakt samma fel på min 540 e39. den betede sig exakt som din . och den gick sämre och sämre efter tiden..
jag kunde koppla ur min lmm med och det blev ingen skillnad. bilen kunde helt plötslig dö. men startade igen när man vred om nyckeln. den var slö orkeslös. orolig på tomgång bröt och hackade när man fullgasade mm. och det var (Luftmassemätaren och Kamlägesgivaren) som var trasig. och nu går bilen klockrent igen.

ps köp en begagnad LMM på skroten för runt 1000kr ny pris runt 4000kr
och en kamlägesgivare kostar 1300kr på bmw. 800kr inkl frakt på
Länk det är den sista av givarna du ska ha om det bilen är utagen före 9/1999
54
83
540E39
BMW 540iA E39 -96
BMW 728iA E38 -97
Okej, Skall åka in på BMW imorgon och koppla upp bilen och läsa av felkoderna så ser man exakt vad det är, Kan ju bara vara en av dom 2 misstänkta komponenterna som lagt av i bilen alt. bägge av dom.

Uppdaterar med hur det går i morgon.

Mvh

Oskar E
54
83
540E39
BMW 540iA E39 -96
BMW 728iA E38 -97
Hejsan, Var nu och koppla upp 540:in idag på BMW och det var LMM som var kass men fick inga felkoder på nån av kamaxelgivarna eller några andra felkoder så nu har jag beställt en ny LMM hoppas få den till den beräknade tiden 3 dagar.

Mvh

Oskar E
okey, men jag tror ändå att det är kamlägesgivaren med som är trasig. oftas så brukar dom felen hänga ihop lmm och givare,... och det är inte alltid man får felkod på kamlägesgivaren. men det lär ju märkas om om det är givaren med om felet kvarstår mvh
54
83
540E39
BMW 540iA E39 -96
BMW 728iA E38 -97
Okej, Men kan det finnas risk att det bara är Luftmassemätaren som är kass som datorn i bilen uppgav eller ?

Mvh

Oskar E
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Många som säger att man ska koppla ur lmm och se hur den går då. Är det bara min bil som dör rakt av när jag kopplar ur den kontakten? Nåt fel då? Går för övrigt mycket bra.
Bj
75
Bjornie
BMW 325D e90 LCI -09
hade samma problem, som alla andra säger byt luftmassemätaren..låter precis som det problem jag hade...bytte luftmassemätaren och nu spinner hon fint och jämnt igen. Be dom nollställa växellådan också så går hon finare och vänjer sig vid ditt körande ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.