AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.719

Hjälp med köpråd begagnad E61

Sida 1 av 2
cy
17
cy_berg
325 Coupé Schnitzer -93
Hejsan!
Jag har lite tankar på att köpa en begagnad E61 och skulle behöva lite tips och råd från er på forumet. Min tanke är att köpa en 525 eller 530 för omkring 200.00:- vilket gör att man hamnar någonstans omkring 2005 års modell, omkring 5-7000 mil. Finns det några speciella årsmodeller (kanske de allra tidigaste) man ska hålla sig ifrån? Finns det någon brytgräns för högsta antal min det är lönt att köpa, alltså där det börjar bli risk för dyra reparationer etc. eller har det bara att göra med om tidigare ägare servat bilen enligt bok etc.? Jag tar tacksamt emot alla tips och råd!
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Hej,
generellt tips är väl att köpa så ny bil som möjligt, alla kvalitetsproblem verkade vara lösta på den e61 från mitten av 2006 som jag hade (förutom att takluckan susade vilket fixades på garanti).

/M

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Länk
Välkänt problem.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Jag hade alla dagar köpt en med M-paket lite dyrare nu men man får tillbaka pengarna när man skall sälja
Sen är det mycket roligare under tiden man har den hoppas att du finner vad du söker det finns inte så mycket begagnat för tillfället var hos BMW i Ä-holm de hade i princip tomt på gården med beg bilar

Ha de T
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Jag hade också satsat på en bil med m-paketet. Det skiljer ju lite i pris mellan 525 och 530. Om låga mil är viktiga för dig får du nästan satsa på en 525 då en 530 med 5-7' mil och m-paketet blir knepigt att hitta för runt 200'.

Provkör båda, 530 tycker jag har det där lilla extra som fattas i 525 vad gäller kraft och acceleration.
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Många bilar med panormaglastaket har haft problem med läckage samt att taket inte sluter tätt och vindbrus uppstår.
D_
37
D_09
525 E61 -05 - SÅLD
Jag rekomenderar starkt att välja en bil med sport- eller komfortstolar!
Detta saknar jag själv och har gjort misstaget att i efterhand prova de ovan nämnda.. Även ljudpaketet bör vara uppgraderat minst en nivå från standard för att låta OK, om man är intresserad av det alltså.

Annars är väl 530 ett roligare alternativ men nog svårt att hitta runt 200- hundringen gissar jag.

Lycka till!

D
cy
17
cy_berg
325 Coupé Schnitzer -93
Tack för era synpunkter! Angående M-paketet så tycker jag att det gör 5-serien jäkligt snygg på utsidan, men som några påpekat brukar folk ta rätt mycket betalt för just detta, och det är i sig inget jag prioriterar högst. Så länge jag hittar någon med komfortstolarna eller sportstolar så är jag "nöjd". Komfortstolarna har jag suttit i många gånger och även 5-seriens standard-stolar men aldrig sportstolarna så dom måste jag testa. Om nackstödet går att vinkla ner lite så att man får stöd även i nacken hade jag blivit glad :-)

Många nämner 530i som det "bästa" alternativet, men för min del tror jag en 525 från 2005 hade funkat riktigt bra för den har ju 218hk eller vad det nu är. 530 gick väl upp rätt rejält i hästar 2005?

Panoramaglas hade varit väldigt trevligt men det är otroligt svårt att hitta någon bil begagnad i rimliga priser. Om det dessutom varit lite strul med dessa så känns även detta som väldigt låg prio för min del.

Ljudpaket ska jag tänka på också. Jag vet inte alls hur standard-paketet är i 5-serien men i min 1'a är standard-paketet det absolut sämsta jag hört på 20 år ;-)
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Cy_berg:

Bra där! Du vet vilken utrustning och motor DU vill ha och det är det viktiga! Det positiva är att du kommer kunna hitta en riktigt fin 525:a med bra utrustning för runt 200'. Jag har standardljudpaketet i min 530 E61 och det är absolut riktigt uselt, så leta efter en bil med något bättre!

530 (e61) har 258 hk från 2005. Man skall dock inte stirra sig blind på antalet hk. De 218 som sitter i 525 tycker jag saknar det där lilla extra och därför valde jag 530. För många är dock 525:an fullt tillräcklig.

Lycka till!

Go
1.567
Gorban
F20 118d M Shadow -18
Detta är måsten för mig om jag får välja när det gäller E61:

- Xenon
- Stora kliman
- PDC
- Minst 17" fälgar
- Skinn
- HiFi
- USB
- Sport eller M-ratt
- Metallic

Gärna även:

- Comfort eller sportstol, gärna med minne
- Avbländningsbar innerbackspegel
- Värme i baksätet
- Logic 7 ljud
- M-paket
- Adaptiv farthållare
- Drag
- Orginaltonade rutor

Bra att ha men inte nödvändigt:

- Navi
- Automatlåda
- Aktiv styrning
- Panoramaglastak
- Automatisk baklucka
- Comfort access
- Soft close
- Aktiva strålkastare
- Osv...
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Groban: Så länge inte mina baksätespassagerare bidrar till bilens finansiering så måste jag säga att värme i baksäte inte är något jag prioriterar i alla fall ;-)

--------------------------------
//Lövet
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Och det där med "stora kliman" tycker jag är något som låter bättre än vad det är. Märker ingen skillnad nu när jag bara har "lilla".
Go
1.567
Gorban
F20 118d M Shadow -18
andreas_lofgren: Vi har två barnstolar i bilen så en av oss måste alltid sitta i baksätet. Frun är bilintresserad och kör som en rallyförare så ibland sitter jag i baksätet och skinnet är kallt på vinterhalvåret. Därav värmen i baksätet :)
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jag ser också värme i baksätet som något vettigt dock är det väl inte nummer ett på önskelistan.

___
//Ulf
Tjena. Följdfråga i ämnet E61. Ska man satsa på en E61 med nya motorn N52 eller är gamla M-motorn bra också? Kanske dom har rättat till alla "barnsjukdomar" på tidiga E61 med gamla motorn?.
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Vilka barnsjukdomar är det du tänker på? M54 Motorn har ju funnits sedan 2001 så den är beprövad.

--------------------------------
//Lövet
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
När kom nya motorn, N52? Är det den som kom -05? Har för mig att det det hände nåt med motorerna i samband med faceliften -7 också?
Har dieslarna också fått nya motorer,? När i såfall? Tänker främst på 520d och 525d.
Gorban: Gör som jag, sätt barnen/barnstolarna bak så sitter ni vuxna bättre också ; ).
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

För att vända på frågeställningen...Är det någon utrustning som man bör undvika?

___
//Ulf
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Programmer:

Det där med utrustning är ju väldigt subjektivt. Sedan finns det naturligtvis utrustning som verkar vara en riskfaktor, tex takluckan som kan innebära problem med läckage och att dräneringsrören täpps igen. Jag valde ändå panoramatakluckan då jag tycker att det gör kupén så otroligt ljus och fin, särskilt nu på hösten. Mer utrustning innebär ju att det finns fler saker som kan djävlas och sedermera kosta pengar. Allt beror på vad du vill ha och vad du är villig att betala för.
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Hej,
tänk på att panpramaluckan främst är till för dem som sitter bak, du märker den knappt i framsätet.

LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Som jag sa, det där med utrustning är subjektivt...:))

Nog märker jag av panoramatakluckan i framsätet alltid! Hela kupén blir blir ju otroligt mycket ljusare!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.