|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Någon som vet vad man vågar sätta för watt på lysena i hel och halvlysena på bmw E34 utan att bränna reflektorerna? Tack på förhand! =) | |
Conan999 |
Klarar ej mer än 55W i längden Conan999 |
| Okej, ajja får köra på 55 wattare med +% helt enkelt.. blir nog att införskaffa 3 extralysen i fronten då också... så drygt med för lite lyse på vintern.. | |
Conan999 |
Jag gjorde ett försök en gång på min 530 -94. Satte i 100W i helljus, det lyste mycket bättre en stund men inte så länge. Säkringen gick hela tiden. Man får nöja sej med bra kvalitetslampor 55W. Conan999 |
![]() 13.409 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Är det halvljuset eller helljuset du vill förbättra? |
|
Hmm, kört med högwattare på samtliga japaner (!) + mercorna jag ägt och aldrig noterat ngn mattning på reflektorerna. Skulle BMW vara av klenare virke? |
|
| Problemet är inte främst reflektorerna utan ljusmodulen, vars relä, som sitter lödda direkt på kretskortet, inte klarar högre effekt på e34. | |
Conan999 |
Stillaman: Japp, BMW är av ett mycket klent virke:) Conan999 |
| Okej, tackar tackar, både hel och halvljus jag vill få bättre, men ska kolla hur reflektorerna är i skick och sätta bra lampor i alla lysena, sen blir det nog troligen att sätta typ 3 stycken extralysen, gillar inte extralysen på e34, men hellre en ful front med extralysen än att smälla en älg lr liknande i hög fart på kvällen... | |
| Jag hade 100w i mina helljus hela 2008 utan problem? | |
|
Ett tips är ju annars Xenon. Jag har 35w 4300k xenon i både halv- och helljus. Lyser bättre än alla extraljus jag haft. Ca 500kr kittet inkl frakt på vvme.com |
|
| bara så trist att bli stoppad med xenon, trevligt böter + ombesiktning.. | |
Jag klagade själv på halvljuset i min E34 (i en annan tråd - ska försöka hitta länken till den) men är halvvägs i bytet till nya och inser nu skillnaden mellan ny och gammal reflektor. Kvar att göra är att byta till bättre H1 lampa samt mäta upp spänningsförlusten. Olleeeh : Är det fortfarande original halvljus i din 525i E34? Min 535i -89 hade original halvljus och dessa var helt enkelt totalt utslitna. Prioritera nya halvljus om du har gamla på din bil. Helljuset har jag inte gjort något åt dock - av den enkla anledningen att jag i princip aldrig använt dem (där jag kör så behövs de inte eller så kan man inte använda dem pga mötande trafik - men på andra platser såsom Norrbotten är ett bra helljus troligtvis något man verkligen uppskattar). |
Här var tråden jag tänkte på... Länk |
| Det är nog originalhalvljus, halvljuset är riktigt skrämmande, man blir riktigt mörkrädd då man får slå av helljuset efter typ landsväg.. :) bor ju i Luleå, så det är fan uppskattat att ha bra hellysen, helst då jag vant mig att ha typ original lysen och 4 extralysen i fronten på min gamla bil.. Men halvljuset är nästan farligt i nuläget, ser helt klart för lite med dom känns det som, kanske åker på att byta reflektorer i halvljuset och sätta 3 extralysen till helljuset, tror det blir bäst så :) | |
|
Blir man stannad i Luleå för att man har xenonljus? Jag har kört med det i 3 års tid på olika bilar och aldrig blivit stannad, inte änns på senaste besiktningen sa de något. Vilket iofs mest va tur. Men polisen? |
|
| hört av bekanta att de flesta här i Luleå blir stannad rätt fort med xenonlysen.. :S | |
|
Varför skulle det var olagligt att byta till xenon? -------------------------------- BMW 520iT-92 Mazda Eunos Cosmo 20B -90 Mazda RX3 -73 |
|
Xenonljus utan nivåreglering är olagligt. |
|
Man får inte eftermontera xenon i halvljuset men gör man det och har skapligt skick på strålkastarna har man löst sina halvljusproblem på E34. Man får dock återställa det till besiktningen. Se också till att det är rätt inställt för vi andra gillar inte att bli bländade. När man sedan vill gå vidare i ljusmissbruket ger man sig på xenonkonverterade extraljus. Förra året fick 525:an det och i vinter måste det dit även på 530:an för nu har man vant sig vid att se saker längs vägkanten. Kör man lite ute i obyggden gör varje ljusuppgradering att man ser ännu flera vilda djur och behöver ännu mera ljus just för att det finns så många vilda djur. Frågan är bara hur fult det kommer att blir med 225mm extraljus i fronten på E39..... Men va fan, funktion före form. //Magnus |
|
| Som sagt, xenon är inget direkt alternativ i mitt fall, för stor risk att få böter + ombesiktning om man blir stoppad, funderar dock på att sätta 3 extralysen, funderar lite om man skulle sätta xenonextralysen.. dock så trist i och med att det lär bli stulet rätt direkt.. =) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.