|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag var och körde på Anderstorp, och helt klart är det så att bromsarna är den svagaste punkten om du skall köra bana, de mattas rejält efter några varv. Kör även på 275/35 18 bak och 245/40 18 fram vilket är absolut max vad som får plats med et 35, var tvungen att rulla kanterna bak för att det inte sklle ta i.uppsättningen är mella 3,5 -4 kg lättare per st än original |
|
|
Pavel: jag kan höra med min kompis som säljer fälgar och däck, //Stefan |
|
Buspelle |
Heartware: Vad är en E-diff och hur fungerar den? |
|
Pea Vad rekommenderar du för storlekar om man inte vill rulla kanterna? Jag hade tänkt ha lätta 17tummare med R-däck.. |
|
|
buspelle, jag har E-diff på min , den finns på de senaste årsmodellerna av 335, den begränsar hjulspinn, tror den använder bakbromsarna frö detta . Pavel det hänger på vilken ET fälgarna har, sticker inte fälgarna ut så mycket går det bra med 275 Tänk på en annan sak ochså om du skall köra bana, en god vän till mig har en porsche cayman som han skulle ta till Nurnburgring, han ringde porsche och fick besked att om han körde R-däck skulle G-krafterna bli för stora och eftersom olje pumpen inte klarade av att fördela oljan rätt. Så han körde ner med vanliga däck, efter det att han kört några varv började motorn låta konstigt, och efter det att han kom hem plockades motorn ner, det visade sig att han skurit 2 lager. Motorn hade inte bra oljeförsjning nog för att köra bana, vet inte hur N54 motorn har löst det , men jag vet att M-motorerna har extra smörjning. |
|
|
pea; Är e-diffen effektiv //Stefan |
|
|
Jag tycker den fungerar överraskande bra, vid acc rakt fram ritar den snygga 11or, min förra 335a utan ritade oftast 1or. En riktig lammelldiff är nog ett strå vassare på bana, men på vanlig väg funkar den bra |
|
|
M3:ans diff passar inte på vanliga 335:or Då det kräver programvara samt lite kablage som saknas på våra bilar. Stegen som följer är: Quaif (kugghjulsdiff) (Billig) Bra för rakt fram körningar. Ursel i dåligt väglag eller om en hjulet tappar grepp. Då öpnnar sig diffen. Wavetrac (Modifierad kuugghjulsdiff) (Billig) Lite bättre än Quaif men fortfarade samma problem som övriga Helicoil typ: Kommentar från Mats Karlsson på UNIC gällande Wavetrack. Broms-principen för denna diff är fortfarande "helicoil" - princip , vilket vi tidigare förlklarat bristerna på, tex bromsenergin tas upp av kontakttryck mellan kuggar´, dvs små ytor och stora yttryck där båda ytor är härdat stål. Broms från lamellpaket har enormt mycket större bromsyta (storleksordning x 500) där bromsenergin absorberas som värme , helicoilkuggar har sina egenskaper inbyggda i kugggeometrin och kan inte ändras och kan heller inte ges olika egenskaper på acc resp. avsläpp. Egenskaperna ändras i takt med diffens inkörning dvs blankare kuggflanker = mindre diffverkan. UNIC Lamell diff (2vägs "Racing klassad") (DYR) Fullt inställningsbar och fungerar både vid acc och deceleration. Enketl förklarad: Det finns en anledning till varför F1,DTM och STCC använder Lamelldiffar. Så var vänligen att inte missta vanliga diffar, E-diff mot lamelldiff! För er som inte känner till UNIC så tillverka de diffar för WRC rally bilar, STCC, Suzuki PEAK Pike bilen. Annars räcker det nog med en provskörning så förstår man. Fråga Enrico ;-) |
|
Buspelle |
pea o Heartware: Tack för info. E-diff får väl då nämast karraktäriseras som en elektronisk "fiktiv" diff som jag förmodar använder ABS-systemet. Vad kostar det att få en riktig UNIC lammeldiff på plats. |
|
Kontakta Mats på UNIC Länk Hälsa från mig så får du bra pris. Men räkna med från 25000kr +moms + montering. Jag och min mekaniker kan hjälpa till med montering om så behövs. |
|
|
En lite dum fråga kanske men, säg att man inte kopplar ur DSC..vad är då skillnaden mellan DSC-ingreppet och E-diffen? Båda alt använder ju bromsarna till att motverka hjulspinn. Har man någon användning av E-diffen om man har DSC inkopplat? |
|
| DSC stryper gaspådraget när det är tillkopplat. | |
| Jo visst, men ASC-T-delen använder väl bromsarna om jag inte minns fel? | |
|
Heartware: Kan du skriva exakt de M3 delar du installerat på din bil? Gärna med artikelnr om du har.. Vad gick installationen på? Känner att jag vill börja där! |
|
|
Pavel det finns en komplett lista på E90post.com Det är en himla massa artiklar,. orka inte skriva ner allt. Priset beror på... kan skilja mellan 15000kr till 22000kr beroende på rabatt sats! Installation på BMW... blir nog väldigt saftigt. Kan be min mekaniker greja in de för dig. Du måste göra en hjulinställning direkt efter så du blir av med bilen på 24h. |
|
|
Okey, när jag hittat listan kommer jag posta den i denna tråd så vi har allt samlat + priser i sek. Heartware, är detta en god början eller behövs även performance chassit för att känna skillnad? Har som sagt en budget nu på 20.000 men det är alltid klokt att veta vad ens nästa steg är - hålla sig själv motiverad! |
|
|
Du kommer att märka en enorm skillnad med enbart M3 delar. Sedan gäller det att man har riktigt bra däck. Annars är det bortkastade pengar. BMW performance chassi med dämpare och fjädrar anser jag är bortkastade pengar. För dyrt. Köper heller PSS10 eller KW V3 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.