AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.394

335i - Chassi modifiering och viktminskning

Sida 1 av 2
Visa användare
637
Pavel
2020 M135i xDrive
Hej,
Jag har senaste tiden försökt välja vilket spår man skall ta när bilen kommer. Jag är inte intresserad av prestanda rakt fram (kanske inte riktigt sant..) och har ställt in mig på att göra bilen roligare vid kurvtagning och bankörning.

Jag frågar helt enkelt om råd här... vill göra den blytunga 335an rolig - snabb är den redan. Jag är också mån om att behålla fabriksgarantin, finns det något man då kan göra med bilen, M3 delar eller performance?

Tack.
P
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Jag är inne på samma linje som du Pavel.
Jag kommer bla. montera ett motorstag, vet inte om det gör så stor skillnad. En touring är ju inte lika vridstyv. Sen blir det någon form av uppgradering av brmsar, är inne på nya borrade/slitsade skivor samt andra belägg. Jag kommer satsa på en uppgradering av programvaran, kollar just nu med AC-Schnitzer, samma box som jag hade till dieseln. Har även ett komplett airintake-system som jag hade monterat på min 335i coupé. äntligen kommer det till användning.

Den största skillnaden gör säkert ändå fälg och däckval om du tänker åka bana.
Klart man vill ha en bil som man kan åka undan med även när det svänger.

//Stefan
He
360
Heartware
E90 AW 335i 2007 M-Tech
Standard!

Hum... vettig tråd.
Fast, vägen dit är tyvärr dyrare än att enbart öka prestanda.

Den enda som har fullloaded bil är Enrico och mig vad jag vet.
Listan är tyvärr väldigt lång. Allt beror på vad man fokusera på.
Höghastighet, Svenska banor, Nürburgring, Drag, Street. Glida runt på avenyn.

Du måste byta ut delar från M3 och BMW performance.
Gällande Coilovers så är det fullt ställbart som gäller.

Bilstein PSS10, KW V3, Öhlins motorsport.

Chassi inställning är minst lika viktigt! Så kontrollera den gärna efter hård körning 2gånger per år.

Diff är ett måste!
Lamell diff: om du vill köra "RACE"
Kugghjul diff: om du kör rakt fram
E-diff: när du vill komma hem till frugan eller fruktar att stänga av antisladd.

Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Kan bara hålla med, en riktigt bra tråd. Glöm inte att länka till bra kontakter som vi kan ha nytta av.
Samt kostnad på modifieringar om ni vill tala om detta. Kan vara bra att ha ett riktmärke att gå efter när man själv ska byta prylar.

//Stefan
He
360
Heartware
E90 AW 335i 2007 M-Tech
Standard!

Tja, det som ingen har pratat om här är bromsar.
Detta tycker jag att man bör byta först! Om man tänker köra fort.
Våra bromsar fade:ar rätt kraftigt när de kommer upp i temp.

Rekommenderar är att ta kontakt med
Martin på FASTONE www.fastone.se

Han har mycket kunskap i bromsar! Och har medverkat i en himla massa racing både på 2 och 4 hjul.
Fixade till mina till en rimlig kostnad.

Racing Bromsklossar, Stålomspunna bromslangar och bättre bromsvätska.
Bromskraften är lika bra som 4kolvs BBK.

Hälsa från mig: VITBMW 335, så får ni ett kanon pris!
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Kan mycket väl förstå att det kliar i fingrarna och att man vill förbättra sin redan fina bil med det känns som ni börjar i fel ände.

Lite tråkigt svar och egentligen inte heller svaret på frågan men jag tycker ni ska börja med att boka in en banträff (BMWSC kan rekommenderas) och känna på bilen ordentligt och försök komma fram till vad som inte håller måttet. På dessa träffar finns det ofta väldigt kunniga personer som gärna ger tips särskillt om banträffen körs i samband med BMW cup.

Mattas bromsarna?
Styr inte bilen i i kurvorna som man vill?
Får man inte traction ut ur långsamma svängar?
Känns bilen ostabil i vissa lägen?
Över- eller understyrning?
Sliter den däcken ojämnt?

Tycker sen ni ska kontakta Samuel på Millway. Vet inte hur stor erfarenhet han har av e90 men han får till riktigt vass väghållning på äldre BMW (e30, e36, e46?)

jag hade satsat på viktminsking.. kolfiber huv samt baklucka, visst det är dyrt men sänker vikten en del samt är riktigt snyggt.. lättviksfälgar och sedan ett lättare avgassystem.. även stolar om man vill
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Du kan nog montera ganska mycket kolfiberdelar innan du ens märker någon skillnad i prestanda.

Tror mer på Heartwares tips om schysst vätska, belägg och bromsslangar. Inte roligt att behöva avbryta när det börjar bli roligt (eller missa en inbromsning).

För bankörning tror jag ett par 17" fälgar med R-däck ger mest "bang for the buck"

Men personligen skulle jag inte gjort nåt innan man testat på banan för att skaffa sig en base-line så man sedan kan jämföra skillnader/förbättringar.

En drift-box är nog inte heller så dumt för att kunna logga och analysera sina varv.
Visa användare
637
Pavel
2020 M135i xDrive
bra feedback!
Jag är inne på ett par 17tummare med Rdäck precis som BjörnB skriver. Ärligt talat så tänkte jag 19 tum först.... men varför? ser bra ut, ja.. men är det optimalt - Nej.

Jag är även inne på Heartwares linje, dvs M3 delar, men hur mycket väger dessa delar egentligen?

Sedan är min startbudget 20.000 just nu så det får gå långsamt, men åt rätt håll hoppas jag.

StefanL:
Vilket märke på bromsarna har du tittat på hittills?
Visa användare
637
Pavel
2020 M135i xDrive
Heartware:
Kan man använda M3ans Diff och på så sätt ha OEM delar?
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Tarox och pagid är billigast
skulle kunna tänka mig detta kit
Länk

Jag får förslag på andra produkter i nästa vecka kommer med info.

//Stefan
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Länk

//Stefan
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Här är rätt länk
Länk

Har fått ett pris på 6700 för både fram o bak passar perfekt med original ok

//Stefan
-J
167
-Jonas-
320d XD F31 -15
Vad är det som säger att en uppsättning bromsar för 6700:- är bättre än original? Eller vill du bara ha borrade skivor för utseendets skull?
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Bra inlägg Björn.
Det var ett tag sedan jag körde på bana men ska helt klart anmäla mig på några träffar till våren.
Har snackat en hel del med Martin Spetz på Autopartner om detta. Nu var det ett tag sedan jag slutade inom motorsporten och jag har ej längre tillgång till bankörning. Det är dags att ta tag i detta. Jag har ju trots allt min tävlinglicens kvar och numera några roliga bilar att köra. Kan bli en Porsche i stället för M3:an till våren, det efter hårda påtryckningar från min bästa kompis, inbiten Porsche fantast och ihärdig banåkare, främst på inom Porscheklubben.

//Stefan
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Jonas:
Klart att det är skillnad om du kör hårt på bana. Sen att det ser bra ut gör inte saken sämre. Nu kommer man långt med bättre belägg, fråga dem som kör på bana, där är kombinationen däck och bromsar av högsta prioritet. Ta en standard bil och kör några hårda varv och känn efter själv. Du kommer bli chockad hur dåliga standard bromsarna är.

//Stefan
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Stefan, är väl som att svära i kyrkan men ska man köra mycket och snabbt på bana skulle jag också satsa på Porsche typ 996 GT2 (om jag hade råd alltså).

Men en 335 gör nog inte bort sig heller och har betydligt högre bruksvärde.

Östgöta Sportvagnsklubb är ett annat bra alternativ när det gäller banåka. ÖSK åker väldigt mycket på Mantorp och det är mkt billigt men man "betalar" tillbaka genom att jobba som funkis på STCC mm.

Visa användare
637
Pavel
2020 M135i xDrive
Jag tänkte på detta med däck. Vilken storlek är optimalt för våra bilar? Är det verkligen 285 bak och 245 fram som vissa amerikaner kör med??

Jag tänker 225 runt om, funkar det? Fördel / Nackdel?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Många borrade skivor brukar spricka mellan hålen, slitsa befintliga skivor eller köp nya hos:

Länk

Mvh
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Jag kör med 255/265 bak och 235 fram, det beror lite på vad du har för fälgar. Ac-schnitzer fälgarna är 9,5 och 8 tum breda
De BBS fälgar jag beställt som kommer användas till vinterdäcken är 9 resp 8 tum breda. Funderar på att köpa en uppsättning R-däck så det kan bli lite banåkning.

//Stefan
Visa användare
637
Pavel
2020 M135i xDrive
StefanL, har du någon idé om var man kan få tag på lätta 17tummare? Vore bra att ha sådana redo vid nästa M5 board event..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.