AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
51.687

CO, HC, Lambda

Sida 4 av 4
Dina bilder visar INTE bogseröglans gängor, de visar "muttrarna" som, håller fast själva kofångaren...Vet inte om E30 hade bogserögla, isf bör sitta under stötfångarens "mittlist" nån stans, säkert nån lucka som skall plockas bort för o komma åt...
mv
289
mv70
Z3M roadster -97
316i compact -95
I värsta fall är det en som gått av redan tidigare.
Då vet ifan..
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
du är ju på höger sida. iaf på bilden. eller ser de likadant ut på andra sidan? om jag inte minns helt fel nu så ska de sitta nån form av öggla på bilens vänstra sida i luftintaget eller där dimljuset sitter. men då drar du i spoilern och de håller inte alls för stora påfrestningar. vet att jag bogserade en e30 i vintras med den ögglan. och har även dragit min förra e30 där. men då var vi extremt försiktiga också. dock inga is modeller.

BMW ownz
ca
43
carpe84
Bmw 318is -90
Det ser likadant ut på andra sidan. Och Jag har försökt att lokalisera öglan men hittar inget, och min spoiler döljer ju duktigt. Men osynlig kan det ju inte vara. Då jag kollade bilden i instruktionsboken så var jag rätt ute(se min första länkade bild). Men den det ser ju på tok för klent ut.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
okej. ja jag ve att det ser klent ut. de är ju plåtspoiler på de vanliga modellerna också. glömde skriva de. men är det rätt instruktionsbok då? har vare med om fel böcker förut. är de helt galet kanske du måste bort med spoilen för att kunna kroka i. om du hittar ögglan vill säga.

BMW ownz
ca
43
carpe84
Bmw 318is -90
Spoilern vill man ju helst inte plocka bort, då den är duktigt custom-monterad. Är ett M-tech I, som passar bilar fram till -87, och min är en -90. Känns lagom smidigt att dra hit en bärgare, och sen inse att bilen inte kan komma upp pga. spoilern. Har ungefär 10cm mellan mark och spoiler.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
plocka loss den där listen som håller nummerplåten då? den ser ut att dölja en hel del.

BMW ownz
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
Länk

nr 18???

BMW ownz
ca
43
carpe84
Bmw 318is -90
Fanns inget bakom den listen mer än det vi har snackat om innan.

Kort ifrån instruktionsboken:

Länk
Och det visar ju det vi har snackat om?

Nr. 18? Står ingen "förklaring" i länken du skickade.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
okej. ja de ser ju ut som att de redan sitter en öggla där. och om den sitter längre ner kan jag inte säga utifrån bilden.. men de bevisar ju de jag snackade om tidigare att det sitter för-monterad dragögla i fronten. så förmodligen sitter din spoiler ivägen för drag helt enkelt. eftersom den bara skulle passa -87 och äldre.

BMW ownz
ca
43
carpe84
Bmw 318is -90
Det får bli att jag plockar bort spoilern så att jag kan få upp den på en kärra, såvida jag inte hittar en ögla därunder. Har även upptäckt en liten pöl utav olja(?), jämte pölen där han släpper ned kylarvätska. Luktar gott, så vad kan det vara för olja som läcker?
ca
43
carpe84
Bmw 318is -90
Bilen fixad. Både slav- och huvudcylinder byttes.
Men ingen bil utav problem. Märkte även att han verkar läcka en hel del ur kylaren. Fick 2 ränder som kom efter bilen då jag backade. Öppnade huven och det såg ut som att stora delar utav motorn hade fått duktigt mycket med skvätt över sig. Rätt mörkt ute, men tyckte att jag såg en pöl i botten utav motorrummet.

Farligt att kylaren läcker så?(Borde ju vara kylarn).
Hej,

I april månad besiktade jag min BMW 320 -93. Fick nedslag på HC-värde samt CO. HC var på ca 250.

Upptäckte ett hål i avgassystemet och lagade temporärt bara för att få igenom bilen på besiktningen inför sommaren, tänkte sedan lämna in den på verkstad för riktigt lagning.

Väl på besiktiningen för andra gången så hade jag ett HC på ca 200. Något bättre än sist men absolut inte okey. Upptäckte då att min fix kanske inte var allt för bra så jag lämnade in den på verkstad så att de fick ordna ordentligt. Bytte samtidigt bromsar runt om och handbromsbackar bara för att jag tyckte att det behövdes.

När jag fick tillbaka bilen från verkstaden efter ca en vecka och samtidigt 4400 kronor fattigare så åkte jag återigen till besiktningen där de återigen upptäckte att HC var för hög. Denna gång ca 160, samtidigt hade lambdan fått ett dåligt värde fastän det inte varit det tidigare. 1,13 i lambda.

Åkte tillbaka till vekstan igen och lämnade in den.

Nu sitter jag här i September och bilen har varit på verkstan i fyra veckor på fredag med följande bytt:

-Ventilkåpspackning
-Lambdasond
-Luftbälg

Samt att man plockat ut styrenheten för eventuellt byte till originalchip (jag den är trimmad men inget problem sedan tidigare).

Efter allt ovanstående, samt att jag bytt luftfilter till K&N samt olja och stift, har HC och CO blivit godkända men Lambda ligger och jävlas på 1,04 (gränsvärde 1,03).

Den STORA frågan är. Med all er kunskap, skulle ni kunna säga vad som är fel?

Har snart lagt ca 16000 i reparation utan att den går igenom besiktning! :(

HJÄLP!!!

"Livsregel - Hellre en BMW på parkeringen än pengar på banken"
M3
98
M3_alex
Bmw M3 -95
Låter som du har samma problem som mig...
Alla avgasvärden är fina, förutom lambda...som är på 1.06.

Har precis prövat en original styrbox och det hjälpte tyvärr inte.
Och jag hittar inga läckage i avgassystem alls.
Jag ska försöka få någon som vill mäta ifall bränsletrycket är korrekt, enligt PPF så kan det vara mycket möjligt att det är där det felar, eftersom min bil kan blöddra ibland.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.