AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
51.685

CO, HC, Lambda

Sida 1 av 4
ca
43
carpe84
Bmw 318is -90
Här är mina värden som jag fick vid besiktning.

CO 5,4 (0.5)
CO 2500 4,2(0.3)
HC 427(100)
Lambda 0.91(0.97-10.3)

Vart ska jag börja? Ska jag börja med att köpa en ny katalysator?
Eller vad har ni för tips?

Jag har läst på forumet ang. dessa frågor, men har bara fått en massa "fulmek" som svar, som att tanka E85 och k-sprit. Men då kvarstår ju ändå problemet.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Den verkar gå rätt fett, ev. med olja som förbränns med tanke på högt HC.
Byt olja, luftfilter och tändstift, d.v.s en vanlig motorservice. Kontrollera att vevhusventilationen fungerar så att inte olja sugs in den vägen i insuget.
Andra felkällor är ventilstyrningar som släpper förbi olja. Blårök vid gasuppsläpp tyder på oljeförbränning, liksom att du får fylla olja förstås.
ca
43
carpe84
Bmw 318is -90
Servicen är gjord, med olja, olje och luftfilter, dock inte tändstift än.

LAMBDA = 0,80 till 1,00

CO = Hög
HC = Hög
CO2 = Låg
O2 = Låg = Fet blandning

Så ska jag ge mig på katalysatorn? Känner som det dyraste ändan att börja i tyvärr.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag tycker att HC-värdet tyder på oljeförbränning. Drar den olja?
ca
43
carpe84
Bmw 318is -90
Har faktiskt inget koll på det just nu, då bilen är ny i min ägo och jag precis har bytt oljan.

Vill bara tillägga att jag inte är hur duktig som helst :P.

Jag står och väljer emellan att börja med katalysatorn eller lambdan, är jag helt ute och cyklar då?
Hade nästan samma värden på en E36 325i...Felet var att lambdaregleringen var kass pga dålig elektrisk skarvning! Så börja med att kolla om lambdan funkar som den skall, i mina ögon ser det ut som om din bil går på "nödprogrammet"
ca
43
carpe84
Bmw 318is -90
Sänkte detta alla dina värden till det normala då?
Hur kollar man denna lättast?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det kan vara många komponenter som krånglar. Ibland räcker det med läckage på avgassystemet som drar med extra syre. Men jag vet inte hur högt HC man kan få enbart med en dålig kat. Det låter lite lurt att den bränner olja.
ca
43
carpe84
Bmw 318is -90
..och jag vill ju inte heller svetsa på en universal-kat och slösa onödiga pengar + tid om det inte hjälper.
Carpe: JA! Om lambdan inte reglerar så går bilen lite fett (i mitt fall var Lambda 0.93). Mina övriga värden var ungefär som dina!
ca
43
carpe84
Bmw 318is -90
Och hur var det man kollade ifall fungerar som den ska?
ca
43
carpe84
Bmw 318is -90
lambdan, that is
På min bil kollades lambdan genom att koppla upp bilen mot "Carsoft" (tror jag det va meken använde) o då kunde han se att lambdans "live värde" var statiskt, dvs bilen fick ingen lambda-signal. En fungerande lambda går snabb upp/ner mellan ca 0.1V-0.9V! Det går även att mäta upp om lambdan med voltmeter med då måste man koppla sig mot lambdan "direkt" så att säga, men den skall fortfarande var ansluten till bilen i övrigt...
ca
43
carpe84
Bmw 318is -90
Jasså, så det var knappast något man kunde kolla själv med andra ord.
Jo att kolla om Lambdan funkar kan man göra själv om man kopplar loss den (eller kopplar in sig "parallellt") elektriskt o mäter vilken spänning den ger när bilen är varm (gasa upp/ner), spänningen skall variera...Men då kan man ändå inte vara säker på att denna signal når fram till boxen. Kan tillägga att jag har mätt upp lambdan med voltmeter tidigare o det var inget svårt, gjorde som så jag beskrev här. Numera har jag ett interface så jag kopplar datorn till bilens diagnos o kan på så vis enkelt se live-värdet, mycket smidigt!
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
jag har liknande värden. dock inte lika extrema som dina. men de visade sig vara lamdan. har beställt ny. ska se va som händer efter bytet. så jag håller med Dawwe till 100% än så länge :)

dock trodde min meck att katten kunde vara dålig. men inget som ska se till att värdena blir så dåliga som de är att bara kunna vara den. så något större ligger bakom.

BMW ownz
ca
43
carpe84
Bmw 318is -90
Vart beställde du lambdan ifrån? För biltemas är väl inte mycket att hänga i granen har jag hört.
Carpe84: Vi satte i Biltema sond i en 325:a nyligen, den såg mycket bra ut o fungerade utmärkt! Så tipset är; Kolla på sonden hos Biltema innan köp, har den "perforerat hölje" med gissningsvis runt 30 "hål" så är det en bra sond! Om det däremot är den gamla modellen med 3-4 "springor" så skippa den!
Tillägg: Spara kvittot! För länge sedan så köpte jag just en sån där sond med 3-4 springor från Biltema som visade sig vara kass från början. Trots att jag monterat den o kört med den i ca 3-4 v fick jag alla pengar åter utan minsta knyst. De nya sonderna med ca 30 hål däremot är av god kvalitet!
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
jag beställde min sond på Motornord. de är billigast på nästa allt. ringde och hörde vad den skulle kosta på 5 olika andra ställen också.. fick som billigast 1500kr. motornord 1200 med frakt. vet inte hur biltemas nya sonder är. med de gamla har fått massa skit iaf.

BMW ownz
ca
43
carpe84
Bmw 318is -90
Bmw tar 399-499:-. Är det 2, 3 eller 4trådad som gäller för min del?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.