AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
51.688

CO, HC, Lambda

Sida 3 av 4
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
hoppsan! då är de garanterat de som är problemet ja! vore jag dig så späd ut de med mer bensin. 200kr ren bensin minst :D

vet inte om det är skadligt att köra på så mkt alcohål i tanken. men har för mig att de kan skada packningar pump mm...

BMW ownz
ca
43
carpe84
Bmw 318is -90
Jag dunkade i med 150kr med 95. Gick nästan genast bättre. Får slänga på lite mer soppa såfort plånboken tillåter.
Carpe: Kass gummibälg? O det säger du först nu?????? Den kan mycket väl vara orsaken til ditt strul med avgasvärdena! En kass bälg medför att bilen får mycket varierande luftmängds tillförsel vilket leder till att lambdan känner av detta o fettar på med bränsle (förmodligen) som i sin tur kan resultera i div konstigheter...Så köp en ny bälg,kostar typ 300-400 på BMW
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
om den är tejpad förutsätter jag att den är tejpad så pass att den är tät. inget svårt jobb då man gjort liknande jobb på div skrotbilar man kört ihjäl. annars har väll carpe ingen annan att skylla än sig själv när de nu upptäcktes för 2 veckor sen?

annars grattis till en bil som säkert går många år till utan bekymmer!

BMW ownz
ca
43
carpe84
Bmw 318is -90
Som ni säger, jag får säkerligen skylla mig själv ifall gummibälgen var felet. Men det lär vi aldrig få veta nu. Svänger förbi BMW efter skolan.
ca
43
carpe84
Bmw 318is -90
Fast nu har nog bilen mulat totalt. Antagligen något med kopplingen, för om jag trycker den i bott så stannar den där.

Sicket fynd till bil man har köpt!
Det är slavcylindern som pajjat...Låt mig gissa: Det var rätt kallt i natt där du bodde (typ nån minusgrad)? Hände precis samma sak för mig med en E30, kopplingen stannade nere...Det var bara att byta slavcylindern (sitter på/vid växellådan) sen funkade allt igen! En ny slavcylinder kostar typ 600-700, finns även repsatser att köpa, dessa innehåller nödvändiga packningar för renovering. Byta slavcylinder är enkelt, dock så behöver kopplingen luftas efter bytet!
ca
43
carpe84
Bmw 318is -90
Har läst mig till detta oxå, alt. huvudcylindern. Det går inte att gå igång "trycket" för en liten stund bara? Så att jag kan ta mig till verkstaden. För bogsering är uteslutet då jag är en M-tech spoiler fram som skymmer.
Nix, inte vad jag hört...En ny slavcylinder (eller hjälpcylinder som mekonomen kallar det) kostar ca 650, repsats ca 260...Är det huvudcylinderna så borde du kunna se ett läckage vid pedalerna eller i dess omgivning, dock inte alltid...Men jag sätter mina slantar på slavcylinderna, mycket vanligt att det är just den när kopplingen pajjar...
Tips: Man kan växla utan koppling med RÄTT teknik...Dock så måste man få rull på bilen först innan metoden funkar (ca 5-7 km/h, dvs tomgångsfart på 1:an). Man gör så här: För att få i ettan UTAN skorr så duttar du lite på gasen o släpper sedan samtidit som du trycker växelspaken mot ettan, inte för hårt bara lagom. När varvtalen i lådan matchar kommer ettan att ploppa i, utan skorr....Sedan är det att bara gasa upp, hålla kvar gasen en liten stund, släppa gasen, dra spaken lagom hårt mot 2:an, samma sak här växeln hoppar i utan skorr när varvtalen i lådan matchar, sedan fortsätter man så på övriga växlar. Att växla ner kräver liite övning då man måste ge "mellangas" för att sätta fart på axlarna i lådan, annars kan man INTE få i växlarna. Efter lite övning kan man köra helt utan koppling, utan missljud, det ända som inte går är att få i ettan vid stillastående bil, ja o så backen då...Naturligtvis skall man använda kopplingen i normal fallet men det kan vara bra att kunna köra på detta vis just i nödfall...Jag har iaf lärt mig tekniken bra o brukar öva lite då och då på min bruxbil:-)!
ca
43
carpe84
Bmw 318is -90
Är nog ingen idé att jag ens lär mig detta, då jag bor mitt i city. Med mycket rödljus osv. Hade varit en annan femma ifall det enbart var landsväg. Får se ifall det går att dra upp bilen baklänges på en bärgare. Men jag ger mig fan på att framspoilern klipper i. Och då har jag slut på idéer.
ca
43
carpe84
Bmw 318is -90
Är det meningen att jag ska skruva på en ögla på detta ställe? Vänstra sidan enligt instruktionsboken. Men på höger sida så finns det oxå en skruvanordning?

Går det att lita på att detta håller för en bogsering?

Länk
Länk
mv
289
mv70
Z3M roadster -97
316i compact -95
Ser ut som hålen för bogseröglan .Har du öglan liggande vid reservhjulet.
Ja isåfall är dom gjorda för endast bogsering :)
ca
43
carpe84
Bmw 318is -90
Hittade ingen ögla i bagaget. Lyfte dock inte på reservhjulet. Kan man skruva bort den som sitter baktill tro?
mv
289
mv70
Z3M roadster -97
316i compact -95
Var menar du att den sitter fast baktil .Det är samma ögla till både fram som bak annars.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
de ska väll finnas en ögla du kan skruva fast på kofångaren/ramen. i detta fall vänster sida då. när jag bogserade min var jag också orolig om de skulle hålla eller inte. och tydligen ska de vara väldigt klent. så inga stora ryck.

BMW ownz
ca
43
carpe84
Bmw 318is -90
ohfan, för det sitten en ögla där bak. Och då borde man ju kunna skruva loss den och sätta framtill.
mv
289
mv70
Z3M roadster -97
316i compact -95
Ska vara nåt liknande denna Länk
ca
43
carpe84
Bmw 318is -90
Hur sätter man fast den då? Går ju inte att skruva in den då det redan "sticker ut" en sådan. Gänga mot gänga går ju inte. Svårt att förklara. Men se min länkade bild.
mv
289
mv70
Z3M roadster -97
316i compact -95
Ser ju ut o va en bultskalle i skruvhålet på bilden.
Testa skruva ut det som sitter i.
ca
43
carpe84
Bmw 318is -90
Glömde givetvis det då jag var ute. Men det ser ut som att det enda som går att skruva loss är muttern. Och då sitter du där likförbannat med en "pinne" som sticker ut.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.